Sandbäckshult 1965, bild (Bana)

av Ulfe, Thursday, November 29, 2018, 09:48 (1973 dagar sedan)

Sandbäckshult på linjen Berga-Kalmar.

[img]https://i.imgur.com/vLGu67J.jpg[/img]

Sandbäckshult 1965, bild

av Lennart Fransson, Thursday, November 29, 2018, 10:10 (1973 dagar sedan) @ Ulfe

Sandbäckshult på linjen Berga-Kalmar.

[img]https://i.imgur.com/vLGu67J.jpg[/img]

Tack för den (och alla andra bilder vi får ta del av). Ungefär 18 år senare besökte jag platsen med bil, men utan kamera. Platsen var sig inte lik.

Sandbäckshult 1965, bild

av jhje, Thursday, November 29, 2018, 10:40 (1973 dagar sedan) @ Lennart Fransson

En nostalgibild med KBJ och MåJ. 1.a besök 1953 med motorvagn från Kalmar och byte till MÅJ och rälsbuss och slutstation Mönsterås där farbror var rälsbussförare.

Stationshuset, brann väl ned för 15-år sedan?

Sandbäckshult 1965, bild

av Kjell Aghult, Friday, November 30, 2018, 14:55 (1972 dagar sedan) @ jhje

Stationshuset revs ca 1978.
Vid nedläggningen av Ruda - Brittatorp 1963-09-29 gjordes också vissa andra godstrafikändringar i området: De genomgående lokalgodstågen Berga - Kalmar indrogs. Högsby, Ruda,
Finsjö och Kvillegärde (De två senare mot Oskarshamn) betjänades med Z4p från Berga. Från Kalmarhållet vände lgt (med Tp-lok) i Blomstermåla. Sandbäckshult - Ruda upphörde reguljär godstrafik. Bara Långemåla funnits kvar här som vagnslastpunkt.

Sandbäckshult avbemannades och förändrades infrastrukturellt till håll- och lastplats. Semaforerna utbyttes mot huvudljussignaler. Vagnutbytet med Mönsterås skedde med att lgt söderifrån framgick som vagnuttagning Blomstermåla - Sandbäckshult. Där mötte Mönsterås´ lokomotor med en anslutande vut. Mönsterås. Växlare från Bma utförde vagnutbytet. SJ platsansvarige i Mss var ett slags samordnare för den korta sträckan dit. Men kallades i trafikeringsinstruktionen inte för tkl.

Sbh egen vagnslast nedlades 1966. Platsen hade tidigare haft industrispår till Stranda Industri AB (Vad den nu tillverkade). Företaget uppkallat efter häradet.

Sandbäckshult 1965, bild (II)

av Kjell Aghult, Saturday, December 01, 2018, 08:33 (1971 dagar sedan) @ Kjell Aghult

..Sandbäckshult avbemannades och förändrades infrastrukturellt till håll- och lastplats... Semaforerna utbyttes mot huvudljussignaler. Vagnutbytet med Mönsterås skedde med att lgt söderifrån framgick som vagnuttagning Blomstermåla - Sandbäckshult. Där mötte Mönsterås´ lokomotor med en anslutande vut. Mönsterås. Växlare från Bma utförde vagnutbytet. SJ platsansvarige i Mss var ett slags samordnare för den korta sträckan dit. Men kallades i trafikeringsinstruktionen inte för tkl.

Sbh egen vagnslast nedlades 1966. Platsen hade tidigare haft industrispår till Stranda Industri AB (Vad den nu tillverkade). Företaget uppkallat efter häradet.

Det var viktigt att avbemanna Sbh: Ev. tågmöten kunde tas i närliggande Blomstermåla:
Som också kunde behandla fraktsedlarna för Stranda Industri. Sbh kunde heller inte trafikeras obevakad utan drog två tkl-skift dagligen. Även omstigningen mot Mönsterås hade med övergången till vägbuss flyttats till Bma - om man nu inte tog f d KBJ-bussen Kalmar - Oskarshamn: Fler än SJ "körde parallellt", som dock alltid brukar utelämnas.

Sbh linjeplatssignaler (dagens term) visade ovanligt nog "två gröna" (1965 års linjebok).
Inga kvarlämnade semaforer. Dessa hade uppsatts 1920 och de fyra kunde visa körsignal till enbart rakspår (Till andra spår fick tågen ´flaggas in´). Tidigare hade man troligen använt skivsignaler.

Sbh är enda känt fall med "två gröna" från lpsi. Skälet obekant. Godtog man sth 40 förbi platsen kunde man ha avstått från sådana signaler. Sluppit "byta linser, som ungarna pangat" (citat från NBJ).

Även vut från Mönsterås tycks ha varit tvåbemannad: Växlaren sköta grindarna vid två
plankorsningar - där persontrafiktiden haft vägvakt.

Sandbäckshult 1965, bild

av Herbert Paalberg, Thursday, November 29, 2018, 10:45 (1973 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Idag kan man ana den inkommande linjen från Skoghult strax norr om f.d bangården i Sandbäckshult. Stationshuset är rivet sedan många år men godsmagasinet i bilden finns kvar men flyttat lite längre ut till höger om "folkabussen" men med en svankryggad takås. Den gamla utfarten mot Mönsterås kan anas till vänster när man passerar med Kustpilen söderut. Har några bilder som jag tog på 70-talet med vändskivan och lokstallet som då stod kvar men som strax efteråt revs. Vill minnas att vändskivan hamnade på AGJ, eller?

Palle i Vika.

Sandbäckshult 1965, bild

av Ola Almquist, Thursday, November 29, 2018, 13:13 (1973 dagar sedan) @ ak44

Gotlandståget väl???

Ja, just det.
Om [msg=56572]vändskivan[/msg].

M.v.h.
Ola

Sandbäckshult 1965, bild

av jhje, Thursday, November 29, 2018, 20:40 (1973 dagar sedan) @ Ulfe

I Sandbäckshult, har jag en av de bästa tågminnena nämligen ett Tp-lok. Jag tror, att man bytte bort ångloken mot Tp-lok vid sommartidtabellskiftet 1954. Detta lok drog posttåget på KBJ. Detta lok upplevde jag, som mäktigt och senare vid pådraget en häftig upplevelse i å höra dieselljud.
När jag reste YP mellan Kalmar-Sandbäckshult 1953 så var färgen grön ( det är väl den målningen som smalspåret använder).

Sandbäckshult 1965, bild

av Herbert Paalberg, Friday, November 30, 2018, 10:48 (1972 dagar sedan) @ Ulfe

De öppna stolpvagnarna på det vänstra spåret längst bort i bilden är den gamla utfarten till Skoghult (Fagerhult) och det högra rakt fram är linjen som idag mot Ruda (Berga). I övrigt tack för en mycket informativ bild från en för länge sedan svunnen tid, vi är väl ett fåtal gamla "stötar" som ännu minns och upplevde de gamla fina miljöerna. Fortsätt gärna och lägg ut bilder ur de ferroviala skattgömmorna till stor glädje för kommande generationer hälsar Palle i Vika.;-)

Sandbäckshult 1965, bild

av Christer Fredriksson, Friday, November 30, 2018, 12:28 (1972 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Instämmer helt med föregående talare! Många IDYLLER samt trevlig järnvägspersonal som hade mycket intressant att berätta, som nu har försvunnit

Jag har haft möjligheten att under 1950-talet och början på 1960-talet tillbringa åtskillig tid med resor på smalspårsbanorna i Småland, främst KTsJ, KBJ, MÅJ och ÖJ, både i persontåg och rälsbussar. Jag hade fantastiska sommarveckor i Smedby hos min faders kusin som hade handelsträdgård alldeles invid fd KJ vid infarten från Kalmar, bara diket emellan. Där gick det undan när tågen kom! Resor till Kalmar gjordes varje dag och vidare på "smalan"!

Kan ej heller glömma lukten från de teak-lastade smalspårsvagnarna på godsbangården vid Kalmar C där de stod i långa rader efter lossning från båtarna i väntan på avgång till Blomstermåla fanerfabrik! Det luktade mycket SURT! Vagnarna var lastade med max 1 - 3 st tjocka teakstockar och att det var tungt det syntes på fjädrarna samt att tågen var tunga det hördes från loken!

Sandbäckshult 1965, bild

av montfrooij, Monday, December 03, 2018, 08:36 (1969 dagar sedan) @ Ulfe

Most beautiful!