Postkupe på VCJ (Järnväg allmänt)

av jhje, Saturday, December 01, 2018, 14:05 (1944 dagar sedan)

Falköping-Landeryd hade postkupe med tåg 2621 och åter i 2626. Var postpersonalen placerad i Falköping eller Landeryd?

Var dörrarna alltid låsta och öppnades med 4-kantsnyckel och fanns det ytterligare säkerhet.

Fanns det säkerhetskåp för värdepost? Stationerna mellan Ulricehamn-Falköping skickade alltid en värdepost till sig själva med 2626 och den kom tillbaka med 2621 och vid vissa tillfällen ganska höga belopp, orsaken var att höga belopp på postanstalten skulle ha övervakning.


När man ser på VCJ:s höjdprofil så ligger den vid Högs hållplats. Där hade 2626 behovsstopp. Efter stopp så är det lite motlut, så farten till en början var inte så hög även när man T41 som dragare.


Falköping ban. Skedde all posthandtering i byggnad eller skyddat område. Gick det särskilda posttåg VSB och då 59 SSB.

Postkupe på VCJ

av LisaKLJ, Saturday, December 01, 2018, 22:26 (1944 dagar sedan) @ jhje

I Boken om HNJ (Lars Olof Leander) så står det att posten flyttades från Poststationen i nyby till Landeryds station den 15 september år 1877. När VCJ anslöts så fick poststationen(landeryd) högre status och blev postkontor, 1 oktober 1907.
Den 1 augusti 1936 blev stationen klassad som poststation igen.

Har inte sett någon information om att Falköpings station skulle haft någon större inblandning i posten, utan av Falköping och Landeryd så var det Landeryd som hade posten.

(Finns även övrig information gällande järnvägen och posten och HNJ/VCJ i Boken om HNJ)

Postkupe på VCJ

av jhje, Saturday, December 01, 2018, 22:54 (1944 dagar sedan) @ LisaKLJ

Tack för postinfo. Angående mina postfrågor, var åkande personal var stationerade i Landeryd eller Falköping.

Mina vänner konduktörerna hade Landeryd för VCJ och Halmstad för HNJ.

Lokförarna kom från början Landeryd men sedan var det Falköping.

Postkupe på VCJ

av Ted S, Sunday, December 02, 2018, 11:19 (1943 dagar sedan) @ jhje

Det bör ha varit postkupé 213, i drift fram till 1968. På sträckan fanns även pk 214 fram till 1943. Allt enligt boken Järnvägsposten (Posten Brev, 1996). Inga detaljer kring hanteringen av värdeposten framgår tyvärr.

Postkupe på VCJ

av 53 Wadsten, Sunday, December 02, 2018, 12:36 (1943 dagar sedan) @ Ted S

Ställer ungefär samma fråga gällande Postkupé 163 Södervärn-Vellinge-Falsterbo. Gick postvagnen med personal vidare till Malmö Ban eller med bil till och från Sör.

Postkupe på VCJ

av Anders.k., Sunday, December 02, 2018, 21:00 (1943 dagar sedan) @ Ted S

Det bör ha varit postkupé 213, i drift fram till 1968. På sträckan fanns även pk 214 fram till 1943. Allt enligt boken Järnvägsposten (Posten Brev, 1996). Inga detaljer kring hanteringen av värdeposten framgår tyvärr.

Ja, jag undrar vilket år frågan gäller.
1962 går Postkupe 213 i blandat tåg 3582 upp till Falköping och blandat tåg 3581 ner, och dragkraften var väl en T21.
Vilket år dom ersatte ångloken har jag ingen aning om, men 1962 var det definitivt T21 som drog.

Posten använder ju förutom Postkupe 213 , även andra rälssbusståg för transporter på linjen.

1965 har det ju blivit ett rälsbusståg som heter 2538 upp till Falköping och 2531 ner.

1968 läggs ju posttransporterna ner , och i tidtabell 1969 har rällsbuss trafiken fått ändrade tider.

Postanstalter på linjen var ju 1962, med tillhörande lantpoststationer :

Landeryd med lantpostationen Långaryd
Broaryd
Smål Burseryd (B)
Hällabäck
Sjötofta med lantpostationen Håcksvik
Ambjörnarp
Tranemo (B)
Limmared
Månstadskulle
Vegby med lantpostanstalten Tvärred
Ulricehman
Timmele med lantpostationerna Murum och Älmestad
Dalum
Blidsberg med lantpostanstalterna Brismene, Börsig, Kärråkra
Trädet
Åsarp
Kinnarp
Slutarp
Falköping C

Fetstil är Postkontor, B betyder Postexpiditioner, och dom andra är Poststationer.

Falköping är en station med stor postial närvaro, omlastningsplats och sorteringsplats.

På 60-talet utnyttjade man Ilgodståg, Nattåg, Persontåg och vanliga godståg.
Rena Posttåg är ett sent påfund , 90-tal någon gång när ilgodset, styckegodset , resandegodset och sitt/sovvagnarna har rensats bort så återstår bara posten i tågen.

M.V.H Anders.k.

Postkupe på VCJ

av jhje, Sunday, December 02, 2018, 21:30 (1943 dagar sedan) @ Anders.k.

Mina frågor gäller främst juni 57-till maj60 då jag lämnade VCJ.
Mina uppgifter var att passa 2 par bommar och byta värdesäcken med postiljonen ta mot en ankommande postsäck och fördela posten. Diselloken var T21, T41 och Gotaloket(turbinljud)

Så körde min farbror Y:6an när det byttes. Jag vet inte om det ingick postsläp men han upplevde en oroskänsla å handtera så många värdesäckar, tyder väl på att han var ensam.
Högs hållplats hade stopplikt för påstigande och han såg ett osäkerhetsmoment i detta för evt. ett rån.