Skrotrapporter från Vislanda (Arkiv/forskning/litteratur)

av ccgan @, lördag, december 01, 2018, 20:12 (17 dagar sedan)

Enligt lokforaren.wordpress.com så ägde SJ skroten i Vislanda fram till 1989 innan Gotthard Nilsson tog över den.

Jag har via en god vän fått tag i skrotrapporter från delar av 80-talet från Vislanda där man månadsvis rapporterat in vilka fordon och vagnar som skrotats. Efter försäljning så avtog och kanske till och med slutade man med skrotning av bl.a. av godsvagnar, men några borde väl ändå skrotats efter ägarbytet?

Min fråga är om fler av dessa tidigare uppgifter finns att få tag i och vart man ska söka efter dem. Skrotningar efter 1989 borde väl Gotthard Nilsson redovisat någonstans men även där, vart finns detta arkiverat?

Statliga myndigheter som SJ arkiverade väl uppgifterna någonstans men vart skickades de? Finns det någon som har tagit del av detta material och kan hjälpa mig vart jag ska vända mig någonstans?

Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig!

Skrotrapporter från Vislanda

av Ola Ahlström @, lördag, december 01, 2018, 20:22 (17 dagar sedan) @ ccgan

Min fråga är om fler av dessa tidigare uppgifter finns att få tag i och vart man ska söka efter dem.

Skrotningar redovisades under flera år i ÖSJ-bladet genom en intresserad skribents försorg.

Ola Ahlström
Malmö

Skrotrapporter från Vislanda

av ccgan @, lördag, december 01, 2018, 22:29 (17 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Skrotningar redovisades under flera år i ÖSJ-bladet genom en intresserad skribents försorg.

Ola Ahlström
Malmö

Jag har läst dessa nummer och däri redovisas i princip ingenting av det jag är ute efter, skrotningar av godsvagnar. Om jag minns rätt så står det i princip ex.vis 80 st Gbs skrotade där och där men aldrig några listor på vilka t.ex. de 80 Gbs-nummer det var. Enstaka vagnar, oftast tjv. finns med i bladen men sällan hela redovisningar av exakt vilka vagnsnummer som skrotats.

För att få tag i dessa så måste man få tag i skrotrapporteringar, månad för månad, ställe för ställe. Dessa uppgifter borde väl ha skickats till SJ för att de kunde avförda dem i sitt vagnsregister?

Skrotrapporter från Vislanda

av Mattias Jansson @, lördag, december 01, 2018, 20:57 (17 dagar sedan) @ ccgan

Enligt lokforaren.wordpress.com så ägde SJ skroten i Vislanda fram till 1989 innan Gotthard Nilsson tog över den.

Jag har via en god vän fått tag i skrotrapporter från delar av 80-talet från Vislanda där man månadsvis rapporterat in vilka fordon och vagnar som skrotats. Efter försäljning så avtog och kanske till och med slutade man med skrotning av bl.a. av godsvagnar, men några borde väl ändå skrotats efter ägarbytet?

Min fråga är om fler av dessa tidigare uppgifter finns att få tag i och vart man ska söka efter dem. Skrotningar efter 1989 borde väl Gotthard Nilsson redovisat någonstans men även där, vart finns detta arkiverat?

Statliga myndigheter som SJ arkiverade väl uppgifterna någonstans men vart skickades de? Finns det någon som har tagit del av detta material och kan hjälpa mig vart jag ska vända mig någonstans?

Jag är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig!

Jag har bara koll på dragfordon ägda av SJ och där började man sälja till privata skrotfirmor (t ex Hallqvist i Kil och Nykroppa, Nejmans i Hallstahammar, SkrotJohan i Kiruna) sent 80-tal och tidigt 90-tal. Väldigt få lok skrotades i Vislanda efter ägarbytet. De jag har är:

Hg 553, 773 och 781 år 1990
Du2 350, 364, 372 och 401 år 1991
Da 01, 802, 901, 902 och 926 år 1992

Sedan skrotades f d Y7 1195 i Vislanda år 2000, och slutligen ångloket B 1139 år 2010. Det sistnämnda hade dock tillhört Alvesta kommun i rätt många år, så där var det nog den geografiska närheten som var avgörande.

Godsvagnar har jag ingen koll på.

MJ

Skrotrapporter från Vislanda

av Krister P @, Växjö, lördag, december 01, 2018, 21:03 (17 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Sedan skrotades f d Y7 1195 i Vislanda år 2000, och slutligen ångloket B 1139 år 2010. Det sistnämnda hade dock tillhört Alvesta kommun i rätt många år, så där var det nog den geografiska närheten som var avgörande.

Godsvagnar har jag ingen koll på.

MJ

B 1139 skrotades väl på plats inne i Alvesta? Vissa reservdelar togs till vara innan skrotning.

Skrotrapporter från Vislanda

av Lennart Fransson @, lördag, december 01, 2018, 22:21 (17 dagar sedan) @ Krister P

Sedan skrotades f d Y7 1195 i Vislanda år 2000, och slutligen ångloket B 1139 år 2010. Det sistnämnda hade dock tillhört Alvesta kommun i rätt många år, så där var det nog den geografiska närheten som var avgörande.

Godsvagnar har jag ingen koll på.

MJ


B 1139 skrotades väl på plats inne i Alvesta? Vissa reservdelar togs till vara innan skrotning.

Ja, det delades i alla fall upp i större stycken och lämnade Alvesta på bil.

Skrotrapporter från Vislanda

av Mattias Jansson @, lördag, december 01, 2018, 22:43 (17 dagar sedan) @ Krister P

Sedan skrotades f d Y7 1195 i Vislanda år 2000, och slutligen ångloket B 1139 år 2010. Det sistnämnda hade dock tillhört Alvesta kommun i rätt många år, så där var det nog den geografiska närheten som var avgörande.

Godsvagnar har jag ingen koll på.

MJ


B 1139 skrotades väl på plats inne i Alvesta? Vissa reservdelar togs till vara innan skrotning.

Ja det är möjligt, jag kompletterade möjligen min fordonsdatabas utifrån en litet slarvig koll här och/eller i Postvagnen den gången.

Skrotrapporter från Vislanda

av ccgan @, lördag, december 01, 2018, 22:35 (17 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Godsvagnar har jag ingen koll på.

MJ

Det är just dessa uppgifter jag söker!
Övriga fordon som skrotats finns ganska bra dokumenterat, bl.a. i äldre upplagor av Ånghwisslan. Och dem är jag inte intresserade av just nu.

Christer Andersson, redaktör för Ånghwisslan
(som redovisar de månadsrapporter jag kommit över i tidningen, månad för månad)

Skrotrapporter från Vislanda

av Ingemar B @, lördag, december 01, 2018, 23:08 (17 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Du2 401 fotograferade jag i Vislanda april 1989.
Den hade en konstig märkning. Var det ett prov, eller var det fler lok med denna märkning?

Ingemar
[image][/img]

Skrotrapporter från Vislanda

av Ingemar B @, lördag, december 01, 2018, 23:10 (17 dagar sedan) @ Ingemar B

Bilden syntes inte försöker igen-

[image]

Skrotrapporter från Vislanda

av Ingemar B @, lördag, december 01, 2018, 23:29 (17 dagar sedan) @ Ingemar B

Bilden syntes inte försöker igen-

[image]

[image]

Skrotrapporter från Vislanda

av Ingemar B @, lördag, december 01, 2018, 23:37 (17 dagar sedan) @ Ingemar B

Bilden syntes inte försöker igen-

[image]


[image]

[image]

Skrotrapporter från Vislanda

av Mattias Jansson @, lördag, december 01, 2018, 23:43 (17 dagar sedan) @ Ingemar B

Bilden syntes inte försöker igen-

[image]


[image]

[image]

Nu syns bilden, och det är samma lok som jag såg i Sävenäs som driftslok året innan (se annat svar i denna tråd), jag har en bild som dock inte är inskannad.

Skrotrapporter från Vislanda

av Mattias Jansson @, lördag, december 01, 2018, 23:38 (17 dagar sedan) @ Ingemar B

Du2 401 fotograferade jag i Vislanda april 1989.
Den hade en konstig märkning. Var det ett prov, eller var det fler lok med denna märkning?

Ingemar
[image][/img]

Det gick visserligen inte att se bilden, men jag misstänker att jag har en hum om vad det handlar om. Jag såg ett Du2 i Sävenäs sent i karriären 1988 med köttstämpel och stiliserat vinghjul liksom i fronten på ett orange Rc-lok (dvs från första halvan av 70-talet och framåt, inte det gamla gula vinghjulet), och t ex åtskilliga av F-loken blev av med sina skyltar och fick köttstämpel på sidan redan under tidigt 80-tal de sista åren de var i tjänst.

Det förekom ju dessvärre stölder av lokskyltar från aktiva lok på den tiden, men kanske lokskyltarna hade blivit nedplockade i alla fall. Men hur som helst så TROR jag att den där märkningen av någa av de sist slopade D-loken mest var en övergångsgrej, man målade på numret och i en del fall även en sådan logga.

Skrotrapporter från Vislanda

av tobbe @, lördag, december 01, 2018, 22:37 (17 dagar sedan) @ ccgan

Skrotrapporter Vislanda redovisades under 1970-talet och framåt i Ånghwisslan där även lokhus med innehåll av beredskapsånglok kunde förekomma och deras förflyttningar och senare diesellok fanns nedtecknade. Skrotrapporter från Vislanda,Kalmar,Hybo m.fl. platser fanns nedtecknade.
Jag och min framlidne resekompis använde oss av denna skrift som han prenumererade på vid våra många och långa spaningar efter ånglok både ute och inomhus inkl vagnar och allt annat som var spårbundet på våra sommarturneér under 16 års tid( 1969 1985). Vilka härliga upplevelser vi hade på dessa resor. Hr Ekholm på Vislandaskroten var alltid tillmötesgående vid våra besök därstädes.
Han välkomnade oss alltid med "välkommen Stenqvist med kompis", ni får väldigt gärna se er omkring men om ni vill ha eller plocka nåt intressant så säg till men låt bli de ev.museifordon som kan finnas här. Efter ett par timmars fotande och antecknande så bjöd han in oss på fika i lunchrummet tillsammans med personalen samtidigt som vi visade upp vad vi hittat för godkännande. En fråga om vad det kostade besvarades med " varsågod". Sen åkte vi med vår "taxi" Z65 551 åter mot stationen och vidare till Alvesta för vi hade ju anlänt till Vislanda och skroten med morgonens skrotleverans inkl.J 1299 (Knivsta) som vi åkte på dess sista resa från just Alvesta. Det finns många roliga upplevelser under denna tid som vi gemensamt skapade under dessa år. "Härliga tider,strålande tider som Thor Modeèn sade. Och han skrev vid flera resor även dagboksanteckningar om vad vi gjorde och vad vi såg, men språket var många gånger väldigt spontant och är inte lämpligt att återge på detta forum.
tobbe

Skrotrapporter från Vislanda

av ccgan @, lördag, december 01, 2018, 23:06 (17 dagar sedan) @ tobbe

Skrotrapporter Vislanda redovisades under 1970-talet och framåt i Ånghwisslan där även lokhus med innehåll av beredskapsånglok kunde förekomma och deras förflyttningar och senare diesellok fanns nedtecknade. Skrotrapporter från Vislanda,Kalmar,Hybo m.fl. platser fanns nedtecknade.

Tyvärr så rapporterades inte alla godsvagnar i Ånghwisslan heller. Jag har många årgångar och det är stora svarta hål om just godsvagnsrapporteringen. Även där kunde det redovisas att ett visst antal godsvagnar skrotats men sällan vilka exakt de var.

Christer Andersson, redaktör för Ånghwisslan

Skrotrapporter från Vislanda m.fl i TÅG

av Sune Nylén @, söndag, december 02, 2018, 00:06 (17 dagar sedan) @ ccgan

I äldre nummer av TÅG redogjordes både skrotningar och nyleveranser under rubriken TÅG NYTT, hos både Adolf Höglund, Notviken och Vislanda m.fl. platser Sitter just med TÅG nr 1 1979 framför mig. Som exempel;Skrotningar enligt SJ månadsrapporter78-11 Notviken Y8 1070,Vislanda Df 208, Du 225, 229, FV 1 25877, Rättelse om lokskrotning hos Ab Adolf Höglunds metallaffär blev missvisande då under 1976 även skrotades E 1218.
E12 1932 - 34, 1936 , G6 1469 1471, 1473, L 29 1780, N 635, R 977, 978, S2 1308 1310. Även förflyttningar och transporter redovisas. Omlitterering av personvagnar och vilken vst som utfört jobbet. Det är ett utdrag om vad som kunde stå i äldre ex.av TÅG. :-) Sune

Skrotrapporter från Vislanda m.fl i TÅG

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, december 02, 2018, 10:20 (16 dagar sedan) @ Sune Nylén

SJ upphörde med skrotning i Vislanda då grundvattnet blev förorenat efter all olja och skräp som förorenade marken.

Skrotrapporter från Vislanda m.fl i TÅG

av tobbe @, söndag, december 02, 2018, 12:40 (16 dagar sedan) @ Sune Nylén

Df 208 var ju en udda fågel gentemot övriga D-lok. Såg och fotade denna på v-skivan i Ånge.
Loket var utrustat med körkontroll med 32 körlägen som prov till skillnad mot övriga D-lok.
Var detta ett test inför Da-loken eller andra kommande loktyper? Jag fick mig veta anledningen till detta försök men kommer inte ihåg orsaken. Nägon som kan fylla i.
tobbe

Skrotrapporter från Vislanda m.fl i TÅG

av Olof W @, söndag, december 02, 2018, 14:42 (16 dagar sedan) @ tobbe

Df 208 var ju en udda fågel gentemot övriga D-lok. Såg och fotade denna på v-skivan i Ånge.
Loket var utrustat med körkontroll med 32 körlägen som prov till skillnad mot övriga D-lok.
Var detta ett test inför Da-loken eller andra kommande loktyper? Jag fick mig veta anledningen till detta försök men kommer inte ihåg orsaken. Nägon som kan fylla i.
tobbe

Jag har inget svar men har för mig att det står beskrivet i SJK bok Svenska Ellok. Så om du har den tillgänglig föreslår jag en omläsning.

Vänliga hälsningar
Olof

Om Df 208 +lite mer

av Sune Nylén @, söndag, december 02, 2018, 15:13 (16 dagar sedan) @ Olof W
Redigerad av Sune Nylén, söndag, december 02, 2018, 17:11

Loket var utrustat med provmotorer KJA 137 och med utväxling för 120 km med växel och koppelstänger lånade från Dr2 722 ex BJ Ds 202 från hösten 1949. Den hade större
transformator och körlägena var 31+1/2 läget enligt D lokens historia:-)

Om Df 208

av tobbe @, söndag, december 02, 2018, 16:58 (16 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för info:t
tobbe

Skrotrapporter från Vislanda m.fl i TÅG

av Per-Olov Brännlund @, söndag, december 02, 2018, 20:31 (16 dagar sedan) @ tobbe

Har du möjlighet att lägga ut bilden med Df 208 på vändskivan i Ånge?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum