SJ AB nr 289 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, söndag, december 02, 2018, 20:54 (13 dagar sedan)

I den av Statens maritima museer (Järnvägsmuseet) nyligen utgivna boken "Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar" av Robert Sjöö läser jag om AB nr 289. I boken, på sidan 28, står att läsa;
På tal om det har vagnen andra mått än den borde ha enligt ritningarna, men det lämnar vi åt forskarna att fördjupa sig i"

Den frågan har de senaste åren varit uppe här på forumet några gånger och jag vill minnas att svaret på varför vagnen inte stämmer med ritningarna skulle varar att minst två tidigare 2:a klassvagnar byggts om och därmed skapades kombinerade 1:a och 2:a klassvagnar. De kombinerade 1:a och 2:a klassvagnar som tidigare levererats från Lauenstein hade mycket riktigt utseende och längmått som ritningarna i arkiven men just 289 och en systervagn nr 64, som bägge var längre, fick "ett extra 1:a klassfönster" när vagnarna byggdes om och i övrigt även de halvformade 1:a klassfönster som föregångarna.

Jag undrar;

När byggdes nr 64 och nr 289/508 om till kombinerade 1:a och 2:a klassvagnar?

Ola Ahlström
Malmö

SJ AB nr 289

av Anders Jansson @, söndag, december 02, 2018, 22:03 (13 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Vi har nog lite forskning som återstår i detta och ett antal andra fall. Följande kan sägas i nuläget:

1/ Av de fyra B-vagnar som Lauenstein levererade till Göteborg 1858 byggdes en om till AB redan i samband med uppsättningen. Klar kring årsskiftet 1858/1859.

2/ Enligt en inventering gjord 1863/1864 fanns det vid 2 trafikdistriktet (Göteborg) tre AB-vagnar med avvikande inredning i form av en 1-klassalong (i stället för en hel och en halv kupé). Anges som tillverkade av Lauenstein 1858 men den uppgiften bör tas med vis försiktighet.

3/ Enligt "Person-, post-, fång- och packvagnar 1890" fanns det tre AB-vagnar (AB6a) med avvikande inredning i form av en 1-klassalong. Dessa var 64, 158 och 289.

En hypotes skulle kunna vara att tre vagnar byggdes om i Göteborg under perioden 1858-1863. Två av dessa kan i så fall tänkas flyttade till Stockholm på mitten av 1860-talet med nya nummer 64 och 508 varav den senare återigen flyttades till Malmö med nytt nummer 289.

SJ AB nr 289

av Ola Ahlström @, söndag, december 02, 2018, 23:52 (13 dagar sedan) @ Anders Jansson

Systervagnen nr 64 från Samlingsportalen;
Jvm.KDAA11548

[image]

Här angiven som "Krylbo 1870-tal"

Ola Ahlström
Malmö

RSS-feed av trådar
powered by my little forum