TGOJ och Postkupeer (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Tuesday, December 04, 2018, 16:48 (1960 dagar sedan)

När man läser i boken om TGOJ material så får man en bild att TGOJ har två postvagnar som man köpte från SJ som i sin tur har tillkommit genom förstatligande , således udda vagnar och SJ försåg den ena med boggier och TGOJ den andra .

1962 rullar två olika postkupeer på TGOJ , bägge rullar lite udda.
Det rullar flera på sträckan Frövi -Köping men det tror jag är en ren SJ angelägenhet.

Pkp 341 rullar mellan Grängesberg och Hallsberg, med avgång Grängesberg kl 14:00 i godståg 8001 till Frövi dit den ankommer 18:29 (inte snabbaste tåget).
Lämnar Frövi nu i godståg 7281 kl 19:05 uppehåll i Örebro 19:37 till 20:27 och ankommer slutligen Hallsberg 20:56

Returen lämnar Hallsberg i godståg 7264 kl 03:44 ankommer Örebro 04:07, lämnar i godståg 7282 (som jag misstänker är samma tåg trots annat nummer) kl 05:25.
Det långa uppehållet tror jag beror på att man inväntar godståg 4394 med finkor med post från Malmö-Skåne-Småland.
Ankommer i all fall Frövi 05:55 , lämnar Frövi i godståg 8000 kl 06:10 och ankommer slutligen Grängesberg 09:24.

Frågan nu är tvådelad, vilket lok drog på TGOJ och drog även TGOJ tåget till Hallsberg ?
Det är rätt långa uppehåll på stationerna , för växling antar jag så var detta ett (o)vanligt lokalgodståg som medförde en postkupe ?

Den andra Pkp på TGOJ var :
Pkp 452 som lämnar Flen kl 06:28 i persontåg 562 .
Förutom Postkupen innehåller tåget en sovvagn från Malmö till Västerås (WLABo4) ,minst två godsvagnar med ilgods till Eskilstuna som kopplat på Snt 12 i Norrköping , den ena Giu från Malmö och den andra G från Helsingborg.
Dessutom måste tåget innehållit åtminstone två personvagnar då både 1 och 2 klass förs.
Uppehåll i Eskilstuna 07:14 till 07:27 och tåget med Pkp ankommer Västerås 08:25 .
Postanslutning till bla Sala med tåg 1207 avgång 08:32.

Returen sker inte från Västerås ,utan från Eskilstuna .
Men sovvagnen är ju med , på morgonen hade den slutstation Västerås men på kvällen utgår den från Sala , den hänger antagligen med ett tåg från Västerås på eftermiddagen som sedan hela tåget återgår mot Flen, postvagnen också ?
Kl 22:00 avgår Pkp 452 från Eskilstuna och är framme i Flen 22:39 .

Frågorna här , är det TGOJ Bt lok som drar, ända till Västerås och Sala ?
Hur ser tågets sammansättning ut , vilka personvagnar är med ?

M.V.H Anders.k.

TGOJ och Postkupeer

av Christer Fredriksson, Tuesday, December 04, 2018, 17:48 (1960 dagar sedan) @ Anders.k.

Hallsberg - Örebro - Frövi - Grängesberg och åter var TGOJ Bt-lok hela tiden, lite oklart Hallsberg - Örebro under alla Tdt-perioderna.
Detta lokalgodståg var ett "cirkuståg" med 1 st ABo, 1 st Bo, 1 st BFo(fd DEVA-vagn), 1 st F5/F3 1 st DFo samt styckegodsvagnar(Kursvagnar) och vanliga vagnslastvagnar till/från stationerna.
DFo-vagnen hängdes av i Grängesberg med postutväxling med poststationen Grängesberg 1.

Norrköping- Katrineholm - Flen - Eskilstuna - Västerås - Sala var TGOJ Bt-lok hela sträckan de flesta Tdt-perioderna.

Hur långt TGOJ lok framfördes på SJ styrdes av samtrafiksavtalet som stipulerade att SJ resp. TGOJ lok, psv, Lokf och Tågpersonal skulle ha lika många km på resp. främmande bana.

TGOJ och Postkupeer

av Anders.k., Tuesday, December 04, 2018, 18:30 (1960 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Stort tack för svar.

Det körs ju en del andra postförbindelser på TGOJ till/från Grängesberg 1962.
Tåg 501 har brevlådepost som hämtas , med förbindelse till Hallsberg .

Det körs en förbindelse (kallas Fack) med buss från Ludvika kl 06:55 , Grängesberg 07:20 och Kopparberg 08:05, Kopparberg dock enbart tidningspost.

Tåg 503 medför ett "Fack" Ludvika- Grängesberg.

Och dagen avslutas med ytterligare en Brevlådeförbindelse med tåg 505 med förbindelse i Frövi till Hallsberg.

Nordgång:
Endast bussen som avgår Grängesberg 17:45 och ankommer Ludvika 18:10.

M.V.H Anders.k.