SIDOSPÅR 4/18 TÅG 95 (Järnväg allmänt)

av bertilb, Tuesday, December 04, 2018, 17:02 (1942 dagar sedan)

Idag kom sidospår nr 4 med en trevlig artikel och bild från 1958 på tåg 95 på
Norra stambanan vid Lingbo . Dessutom en fin sammanfattning av tågets sammansättning.
Något som jag med min nedsatta syn aldrig skulle kunna se.
Har ett minne av att en liknande bild fanns i en av SJK;s almanacka från tidigt 2000-tal , minns
Inte riktigt när.. Fast jag har ett minne av att bilden då presenterades som Nordpilen . men tåget
Nordpilen tåg 93 på sydgång. Drogs ju av Ma-lok och ett koppel av sovvagnar
Från Skellefteå hamns övre och Luleå närmast lok. Men som sagt trtevlig bild och artikel.
Tåg 95 var ju en föregångare till expresståget Jämten som det ju var en artikel och diskussion i detta forum i höstas .
Hälsningar
Bertil Backvall/Uppsala

SIDOSPÅR 4/18 TÅG 95

av Staffan Eriksson, Tuesday, December 04, 2018, 22:32 (1941 dagar sedan) @ bertilb

Ursäkta mig, ingen kritik mot den som skrivit. Det är lätt att det blir fel. Det kan t ex ha blivit en sammanblandning vid tryckning.
Apropå vagnsammansättningen har jag för mig att Bo8f inte är kombinerad andraklass och resgodsvagn, utan en vagn med två kupéer i varje ände och två salonger i mitten. Nyare modell än övriga Bo8 och med något bredare fönster. Rätta mig om jag har fel.

SIDOSPÅR 4/18 Tåg 95

av Thomas Tell, Wednesday, December 05, 2018, 21:07 (1940 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Apropå vagnsammansättningen har jag för mig att Bo8f inte är kombinerad andraklass och resgodsvagn, utan en vagn med två kupéer i varje ände och två salonger i mitten. Nyare modell än övriga Bo8 och med något bredare fönster. Rätta mig om jag har fel.

Bo8f är precis vad du skriver och har absolut inget resgods. Var den uppgiften kom ifrån vet inte jag.
Vagnen med många "ploppar på taket" är inte en trävagn som det står.

Observera de olika nyanserna av smuts på tågsättet. Vissa vagnar är slitiga så de är mörklila och andra ganska nymålade likt den nylevererade BFo4:an i slutet av tåget.
Restaurangvagnen och den framför har ju ljusgråa men mycket skitiga tak. Första, sjätte och de två sista vagnarna har fortfarande svarta tak. Från början av 1950-talet började taken målas ljusgrå av någon anledning jag inte hittat, ännu.
/tell

SIDOSPÅR 4/18 Tåg 95

av Sune Nylén, Thursday, December 06, 2018, 00:35 (1940 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hade inte det att göra med att svarta tak sommartid absorberade mycket solvärme så det blev för varmt i vagnarna.:-) Sune

SVART TAK FÖRR – SVART VAGN NU

av bertilb, Thursday, December 06, 2018, 16:31 (1940 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är ju lite lustigt att SJ målade om taken från svart till grått av
Värmeskäl för 60 år sedan för att nu på 2000-talet måla hela vagnen utom taken
I svart färg. Inte särskilt snyggt…. Och man kunde läsa i TÅG att direktören slutat efter väl
Förättat värv och jag minns att man väntat sig att höra om stadsbussar mm i landet skulle
Gå samma väg….
Bertil

SVART TAK FÖRR – SVART VAGN NU

av Sune Nylén, Thursday, December 06, 2018, 17:57 (1939 dagar sedan) @ bertilb

Man sparar väl in på tvättningstillfällena med svarta vagnar.Så länge lokstationen Göteborg Norra - BJ gamla -fanns kvar-till hösten 1957., var alltid loken där välhållna, nära nog alltid med rentvättade sidor där SJ maskinerna på Sävenäs kunde vara nedstänkta med olja enda upp till sidofönstren. I Åmål var man nog även noga med putsen, för sedan BJ loken flyttat över till Sävenäs hade de en annan glans och hyfs än SJ s D-lok.:-) Sune

SVART TAK FÖRR – SVART VAGN NUD

av Ulf Diehl, Friday, December 07, 2018, 09:33 (1939 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det finns inget så skitigt som en nedsmutsad svart bil. Taxibilar tvättas t.ex varje dag. . Vit färg är mycket bättre, då syns smutsen bara när det regnat.
Ulf Diehl

SVART TAK FÖRR – SVART VAGN NUD

av Anders Sandgren, Friday, December 07, 2018, 10:35 (1939 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Nackdelen med vita bilar är dock att rosten syns tydligare.

SVART TAK FÖRR – SVART VAGN NU

av Sune Nylén, Thursday, December 06, 2018, 21:50 (1939 dagar sedan) @ bertilb

Kanske han är färgblind? Det fanns en firma, förr i varje fall, som tillverkade div.
elektriska kopplingsskåp. De var målade i en grön nyans. Vanligtvis är ju sådana grå.Det berättas att man tillverkat en prototyp, men hade ingen passande grå färg utan tog en grön som man hade tillgänglig. Det var ju bara ett prov.Chefen lär då ha sagt; Det var en snygg grå nyans. Den behåller vi.Ingen ville väl upplysa honom om misstaget.:-) Sune.
På tal om färger och färjer. Det berättades för många herrans år sedan att Kal och
Oskar skulle ta färjan över till Hisingen. De kom i sista minuten och färjan hade
lagt ut.Kal klarar att hoppa om bord, men Oskar missar och hamnar i spat. Kal;Ser du inte att färjan lagt ut Oskar? Oskar; Nej Kal! Du vet la att ja e färgblind.

SIDOSPÅR 4/18 TÅG 95

av Hans Broman, Sunday, December 09, 2018, 10:36 (1937 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

I samma artikel sägs att det ingår ett par gröna vagnar i tåget. Då undrar jag om det inte är vanliga rödbruna vagnar som är så till den grad smutsiga att de på foto kan ge ett grönt intryck. Att TGOJ-vagnar skulle ha gått på den sträckan, ens tillfälligt, har jag väldigt svårt att tro.

SIDOSPÅR 4/18 TÅG 95

av BJ, Saturday, December 15, 2018, 00:51 (1931 dagar sedan) @ Hans Broman

I samma artikel sägs att det ingår ett par gröna vagnar i tåget. Då undrar jag om det inte är vanliga rödbruna vagnar som är så till den grad smutsiga att de på foto kan ge ett grönt intryck. Att TGOJ-vagnar skulle ha gått på den sträckan, ens tillfälligt, har jag väldigt svårt att tro.

Det är nog Bo10 (Före 56 Co4e) som fortfarande är grönmålade efter försök/test från 1955.
Se länk från tidigare inlägg.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=209288
BJ