Belgiska buffertar (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom @, fredag, december 07, 2018, 11:24 (8 dagar sedan)

Betr. de belgiska buffertar (i fortsättningen BB) med vilka vissa "kineser" var försedda vid leveransen till Sverige har jag noterat att längden anges till 570 mm under det att SJ str anger 600 mm för Ibr.

Ska detta tolkas som att SJ försåg BB med en 30 millimeters "mellanbricka"?

Finns förresten ritning på BB?

Jag minns f. ö. - om än svagt - att vissa "kineser" hade kvar sina BB in på femtiotalet. När jag blev vuxen nog att ensam få gå till Falun C för att möta farsan efter avslutad tjänstgöring hörde det till proceduren att vi skulle gå en runda för att "inspektera" ev. sevärdheter. Dit hörde vagntjänstgubbarnas koll av hjulringarna på koksvagnarna på väg till Domnarvet efter att ha bromsats utför Ryggenbackens 17 o/oo.

På femtiotalet såg man f. ö. många ChrO-tillverkade tankvagnar med BB. Kan det ha rört sig om utbytta BB från kineserna?

Olle S

Belgiska buffertar

av BD @, fredag, december 07, 2018, 12:07 (8 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

På femtiotalet såg man f. ö. många ChrO-tillverkade tankvagnar med BB. Kan det ha rört sig om utbytta BB från kineserna?

Olle S

Chr Olsson hade affärsförbindelser i Belgien. Det var bl a därifrån den dåliga plåten kom som gjorde att han fick bygga ersättningstankar till en del tankvagnar. Kanske köpte han även buffertar där.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum