När gick sista tåget från Lerum till Stockholm? (Järnväg allmänt)

av morrgan, Saturday, December 08, 2018, 12:14 (1965 dagar sedan)

När gick det senast tåg från Göteborg till Stockholm med uppehåll för påstigande i Lerum. Vilka tider hade detta tåg undrar undertecknad.

När gick sista tåget från Lerum till Stockholm?

av Legenden, Saturday, December 08, 2018, 12:40 (1965 dagar sedan) @ morrgan

När gick det senast tåg från Göteborg till Stockholm med uppehåll för påstigande i Lerum. Vilka tider hade detta tåg undrar undertecknad.

På 1970 talet hade nattåg 400 uppehåll i Lerum för påstigande. Avgick 22.30 från Göteborg. Postvagnar, två sovvagnar och en sittvagn sist i tåget.

När gick sista tåget från Lerum till Stockholm?

av Sven Bårström, Saturday, December 08, 2018, 12:58 (1965 dagar sedan) @ Legenden

Jahaja, där ser man. Då får jag backa något från mitt andra inlägg...
Sven B

När gick sista tåget från Lerum till Stockholm?

av A.Svenson, Saturday, December 08, 2018, 21:23 (1964 dagar sedan) @ Legenden

Hej!

Jag blev befordrad förare 82 och gick in på lokx 89. Någon gång där emellan minns jag att jag på en skubbtur hade uph i Lr. Kort nattåg och Rc-lok. Vill minnas att uppehållet där varit borta ett tag men återinfördes en period. Skulle tro att detta nog var innan den utökade lokaltrafiken med X10or kom igång 1986 (?).

Kan vid tillfälle kanske leta i de sparade annotationsböckerna, men inte just nu för nu hägrar grillad kyckling och rödvin med min egen lilla Mona.

Bästa hälsningar!
Anders ”Baronen” Svenson
Fortfarande stolt lokman (trots all cylinderolja som flutit sen det begav sig)

När gick sista tåget från Lerum till Stockholm?

av Sune Nylén, Sunday, December 09, 2018, 15:36 (1964 dagar sedan) @ A.Svenson

Du är väl inte pensionerad? Baron = Friherre:-D

När gick sista tåget från Lerum till Stockholm? OT!

av A.Svenson, Sunday, December 09, 2018, 23:48 (1963 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej Sune!

Nej, dit är det sex år och fyra månader. Men mitt ”nome de guerre” (felstavningsvarning) vid SJ i Göteborg var Baronen. Detta då pappa Bertil var känd under namnet Greven som Du kanske vet. Han fick detta namn då vxlps i Kil uppfattade honom som mycket prydlig både till klädsel och uppträdande och ”kristnade” honom därefter. Faktamässigt stämmer kopplingen greve-baron inte till 100% men det tar kamrathumorn inte hänsyn till. Men helt i klass med att ”Mjölkas” son kallas ”Lätt-Mjölka” än i denna dag.

Alla fantastisk smek- och öknamn vid SJ (förekom så klart på många andra arbetsplatser också) tror jag vi får anledning att återkomma till; ”Hastigheta”, ”Körven”, ”Silverräven” (bror till Lången), ”Lamma-Röva”, ”Brooklyn”, Sexuelle Petterson, Elektriske Pettersson, ”Svärmor”, ”Morfars bror” och många, många flera från lite olika tider men kanske på tio-i-topp ”Doktor Smock”!!! (De som eventuellt kan namnet deras mödrar använde AVSTÅR från redovisning av pietetsskäl rycker jag)

Må gott!
Anders

När gick sista tåget från Lerum till Stockholm?

av Sven Bårström, Saturday, December 08, 2018, 12:55 (1965 dagar sedan) @ morrgan

Enligt tdt 130 gick persontåget 154 kl 12.20 från Lerum och kom till Stockholm kl 22.55. Man kan väl gissa att samma lösning bör ha gällt också några år efter 1930, eftersom lågkonjunkturen knappast kan ha medfört att tågförbindelserna blev fler och snabbare vid den tiden. I tdt 150 finns inget tåg G - Cst som stannar i Lerum.
Sven B