SS linje 16 närmar sig Hornstull (Järnväg allmänt)
[img]https://i.postimg.cc/kMpSMtdP/B29-Hot-Lihbr8dec63-Web.jpg[/img]
A29 170 och B29 610 har passerat Liljeholmsbron och närmar sig Hornstull på väg mot Slussen 8 dec 1963.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Saturday, December 08, 2018, 14:12 (1959 dagar sedan)
[img]https://i.postimg.cc/kMpSMtdP/B29-Hot-Lihbr8dec63-Web.jpg[/img]
A29 170 och B29 610 har passerat Liljeholmsbron och närmar sig Hornstull på väg mot Slussen 8 dec 1963.
Mvh Gunnar
av HJP, Saturday, December 08, 2018, 15:18 (1959 dagar sedan) @ Gunnar D
****
Tack för den höjdarbilden! :-)
"Min" linje kan inte visas för mycket.
av Torbjörn Jansson, Saturday, December 08, 2018, 15:43 (1959 dagar sedan) @ Gunnar D
Trafikledningstornet till höger i bilden,eller vad man nu ska kalla det för, står fortfarande kvar och används på Gillingebanan i Täby där halkträning görs för körkortsaspiranter!
Torbjörn
av Stefan Skoglund, Saturday, December 08, 2018, 18:23 (1959 dagar sedan) @ Gunnar D
Åhåå, jo jag undrade ju lite grann hur mycket av det som vi ser på bilden
är kvar och jo de tre husen i bilden på Hornsgatan är ju kvar (liksom högalidskyrkan.)
av Karsten, Saturday, December 08, 2018, 21:08 (1959 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Ja, och A29 170 finns kvar i trafik på Djurgårdslinjen.
av tobbe, Saturday, December 08, 2018, 22:41 (1959 dagar sedan) @ Karsten
Kallades inte släpvagnen för 2 rum o kök i folkmun vad jag vill minnas? Gällde det även motorvagnen om denna hade centralt placerad dörr? En härlig bild på en Stockholmsspårvagn på väg mot "kungliga söder" som jag minns när man befann sig på söder till och från.
tobbe
av Torbjörn Jansson, Sunday, December 09, 2018, 03:39 (1959 dagar sedan) @ tobbe
Eller snarare knivsöder...;-)!
/Torbjörn
av ztenlund, Sunday, December 09, 2018, 09:46 (1959 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson
Eller snarare knivsöder...;-)!
/Torbjörn
Det är ett ganska modernt påfund...
av 53 Wadsten, Sunday, December 09, 2018, 13:04 (1958 dagar sedan) @ ztenlund
Hornsplan som platsen tidigare hette. NILA-skylten med ennahanda varor syns tydligt.
av Överkörmästaren, Sunday, December 09, 2018, 17:54 (1958 dagar sedan) @ ztenlund
Eller snarare knivsöder...;-)!
/Torbjörn
Det är ett ganska modernt påfund...
Nu skrev ju tobbe "[u]på väg mot[/u] kungliga söder" (min understrykning) så det bör väl observeras att det inte är fråga om vad platsen på bilden kallades.
av 53 Wadsten, Monday, December 10, 2018, 12:00 (1958 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Själv är jag bördig från "ÖFRE" Östermalm och minns myckeet väl Honsplan på "Södermalm" där vi åkte förbi till och från familjens torp vid Almnäs om söndagarna.
På Hornsplan fanns en tvär kurva för linje 4 som vagnarna med nöd tog sig igenom.
av Rolf Segelström, Tuesday, December 11, 2018, 00:25 (1957 dagar sedan) @ tobbe
Även om spårvagnar inte är min grej, så ja visst kallades släpet” två rum och kök”. Det ären av de få saker jag minns om spårvagnar.
av Anders Sandgren, Tuesday, December 11, 2018, 10:17 (1957 dagar sedan) @ Rolf Segelström
Jag tror att benämningen kom redan på de första boggie-släpen som hade mittingång mellan två avdelningar, dvs B17 från 1922. B11/B12/B29 (urspr B22/B23) var en vidareutveckling av dessa.
Ängbyvagnarna A23/A24/B23/B24(M) (senare A30/B30) hade ju liksom A29 samma plan men jag tror inte att de normalt kom att kallas det.
av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 10:36 (1957 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Jag tror att benämningen kom redan på de första boggie-släpen som hade mittingång mellan två avdelningar, dvs B17 från 1922. B11/B12/B29 (urspr B22/B23) var en vidareutveckling av dessa.
Ängbyvagnarna A23/A24/B23/B24(M) (senare A30/B30) hade ju liksom A29 samma plan men jag tror inte att de normalt kom att kallas det.
Hur kom bokstaven M in i sammanhanget? :-)
av Anders Sandgren, Tuesday, December 11, 2018, 11:21 (1957 dagar sedan) @ Överkörmästaren
När B24 ombyggdes till manövervagnar och fick en förarhytt i ena ändan. Lidingövagnarna hade det vid leverans men SS-vagnarna fick det senare när de gick på linjerna 13-17 samt så småningom på linje 12.
Någon som vet när B24M kom till Brommadepån? Slingan i Nockeby fanns ju kvar ett tag efter 1952 men man behövde nog vända i Alvik? Inte fanns väl slingan i Tranebergsändan av Alvik kvar efter 1952?
När man körde 3-vagnarståg utan vändslinga var det nog mv-sv-mv men med tvåvagnarståg är det ju bra om man kan köra från släpet.
Förvisso har ju A30/B30 varianter med A & B som suffix. Men alla B30 torde vara manövervagnar.
B23 blev aldrig ombyggda.
av -RB-, Tuesday, December 11, 2018, 16:11 (1956 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?
mvh Rolf Berg
av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 17:02 (1956 dagar sedan) @ -RB-
Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?mvh Rolf Berg
De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.
av Leif B, Tuesday, December 11, 2018, 21:35 (1956 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?mvh Rolf Berg
De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.
Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?
av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 22:45 (1956 dagar sedan) @ Leif B
Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?mvh Rolf Berg
De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.
Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?
Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)
De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.
Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.
av Leif B, Wednesday, December 12, 2018, 19:10 (1955 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?mvh Rolf Berg
De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.
Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?
Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.
Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.
Hade de tre tvåhyttsvagnarna kvar båda hytterna ända till the bitter end?
I liknande fall har det varit vanligt att plundra utrustning från ena hytten och återanvända till nya vagnar.
av Överkörmästaren, Wednesday, December 12, 2018, 22:50 (1955 dagar sedan) @ Leif B
Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?mvh Rolf Berg
De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.
Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?
Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.
Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.
Hade de tre tvåhyttsvagnarna kvar båda hytterna ända till the bitter end?I liknande fall har det varit vanligt att plundra utrustning från ena hytten och återanvända till nya vagnar.
Den ena av LiB-vagnarna ska enligt traditionen ha blivit av med sin B-hytt efter någon krock. Den andra hade den nog kvar.
Förresten fanns det också två sentida manövervagnar med två hytter, vagnarna 20 och 652 som var motorvagnar men byggdes om nån gång i slutet av 1980-talet. 652 (387) hade inte säkerhetsgrepp och sånt i B-hytten och fick vändas vid ombyggnaden, men 20 hade två fullt utrustade hytter.
av Harald, Tuesday, December 11, 2018, 19:26 (1956 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Tvåvagnståg på tolvan kördes med två motorvagnar innan man hade manövervagnarna. B24M tror jag inte har varit någon fastställd beteckning. Jag har i alla fall aldrig sett den i några officella dokument.
av Gunnar D, Wednesday, December 12, 2018, 18:28 (1955 dagar sedan) @ Anders Sandgren
När B24 ombyggdes till manövervagnar och fick en förarhytt i ena ändan. Lidingövagnarna hade det vid leverans men SS-vagnarna fick det senare när de gick på linjerna 13-17 samt så småningom på linje 12.
Någon som vet när B24M kom till Brommadepån? Slingan i Nockeby fanns ju kvar ett tag efter 1952 men man behövde nog vända i Alvik? Inte fanns väl slingan i Tranebergsändan av Alvik kvar efter 1952?
Efter ombyggnaden till manövervagnar 1957 överfördes B24 till Bromma ganska omgående. Enligt avprickningslista från Brännkyrka 6.5.58 finns endast B23 640-645 där och inga B24. Några B24 återkom till Brännkyrka något år innan spårvägstrafiken i s/v nedlades 5.4.64. När dessa B24 då kom avställdes B23.
/Gunnar