SS linje 16 närmar sig Hornstull (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Saturday, December 08, 2018, 14:12 (1959 dagar sedan)

[img]https://i.postimg.cc/kMpSMtdP/B29-Hot-Lihbr8dec63-Web.jpg[/img]

A29 170 och B29 610 har passerat Liljeholmsbron och närmar sig Hornstull på väg mot Slussen 8 dec 1963.

Mvh Gunnar

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av HJP, Saturday, December 08, 2018, 15:18 (1959 dagar sedan) @ Gunnar D

****
Tack för den höjdarbilden! :-)
"Min" linje kan inte visas för mycket.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Torbjörn Jansson, Saturday, December 08, 2018, 15:43 (1959 dagar sedan) @ Gunnar D

Trafikledningstornet till höger i bilden,eller vad man nu ska kalla det för, står fortfarande kvar och används på Gillingebanan i Täby där halkträning görs för körkortsaspiranter!
Torbjörn

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Stefan Skoglund, Saturday, December 08, 2018, 18:23 (1959 dagar sedan) @ Gunnar D

Åhåå, jo jag undrade ju lite grann hur mycket av det som vi ser på bilden
är kvar och jo de tre husen i bilden på Hornsgatan är ju kvar (liksom högalidskyrkan.)

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Karsten, Saturday, December 08, 2018, 21:08 (1959 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Ja, och A29 170 finns kvar i trafik på Djurgårdslinjen.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av tobbe, Saturday, December 08, 2018, 22:41 (1959 dagar sedan) @ Karsten

Kallades inte släpvagnen för 2 rum o kök i folkmun vad jag vill minnas? Gällde det även motorvagnen om denna hade centralt placerad dörr? En härlig bild på en Stockholmsspårvagn på väg mot "kungliga söder" som jag minns när man befann sig på söder till och från.
tobbe

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Torbjörn Jansson, Sunday, December 09, 2018, 03:39 (1959 dagar sedan) @ tobbe

Eller snarare knivsöder...;-)!

/Torbjörn

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av ztenlund, Sunday, December 09, 2018, 09:46 (1959 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Eller snarare knivsöder...;-)!

/Torbjörn

Det är ett ganska modernt påfund...

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av 53 Wadsten, Sunday, December 09, 2018, 13:04 (1958 dagar sedan) @ ztenlund

Hornsplan som platsen tidigare hette. NILA-skylten med ennahanda varor syns tydligt.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Överkörmästaren, Sunday, December 09, 2018, 17:54 (1958 dagar sedan) @ ztenlund

Eller snarare knivsöder...;-)!

/Torbjörn


Det är ett ganska modernt påfund...

Nu skrev ju tobbe "[u]på väg mot[/u] kungliga söder" (min understrykning) så det bör väl observeras att det inte är fråga om vad platsen på bilden kallades.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av 53 Wadsten, Monday, December 10, 2018, 12:00 (1958 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Själv är jag bördig från "ÖFRE" Östermalm och minns myckeet väl Honsplan på "Södermalm" där vi åkte förbi till och från familjens torp vid Almnäs om söndagarna.
På Hornsplan fanns en tvär kurva för linje 4 som vagnarna med nöd tog sig igenom.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Rolf Segelström, Tuesday, December 11, 2018, 00:25 (1957 dagar sedan) @ tobbe

Även om spårvagnar inte är min grej, så ja visst kallades släpet” två rum och kök”. Det ären av de få saker jag minns om spårvagnar.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Anders Sandgren, Tuesday, December 11, 2018, 10:17 (1957 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag tror att benämningen kom redan på de första boggie-släpen som hade mittingång mellan två avdelningar, dvs B17 från 1922. B11/B12/B29 (urspr B22/B23) var en vidareutveckling av dessa.
Ängbyvagnarna A23/A24/B23/B24(M) (senare A30/B30) hade ju liksom A29 samma plan men jag tror inte att de normalt kom att kallas det.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 10:36 (1957 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tror att benämningen kom redan på de första boggie-släpen som hade mittingång mellan två avdelningar, dvs B17 från 1922. B11/B12/B29 (urspr B22/B23) var en vidareutveckling av dessa.
Ängbyvagnarna A23/A24/B23/B24(M) (senare A30/B30) hade ju liksom A29 samma plan men jag tror inte att de normalt kom att kallas det.

Hur kom bokstaven M in i sammanhanget? :-)

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Anders Sandgren, Tuesday, December 11, 2018, 11:21 (1957 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När B24 ombyggdes till manövervagnar och fick en förarhytt i ena ändan. Lidingövagnarna hade det vid leverans men SS-vagnarna fick det senare när de gick på linjerna 13-17 samt så småningom på linje 12.
Någon som vet när B24M kom till Brommadepån? Slingan i Nockeby fanns ju kvar ett tag efter 1952 men man behövde nog vända i Alvik? Inte fanns väl slingan i Tranebergsändan av Alvik kvar efter 1952?
När man körde 3-vagnarståg utan vändslinga var det nog mv-sv-mv men med tvåvagnarståg är det ju bra om man kan köra från släpet.
Förvisso har ju A30/B30 varianter med A & B som suffix. Men alla B30 torde vara manövervagnar.
B23 blev aldrig ombyggda.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av -RB-, Tuesday, December 11, 2018, 16:11 (1956 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 17:02 (1956 dagar sedan) @ -RB-

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg

De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.

SS linje 16 närmar sig Hornstull. B24 med två hytter

av Leif B, Tuesday, December 11, 2018, 21:35 (1956 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg


De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.

Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?

SS linje 16 närmar sig Hornstull. B24 med två hytter

av Överkörmästaren, Tuesday, December 11, 2018, 22:45 (1956 dagar sedan) @ Leif B

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg


De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.


Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?

Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)

De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.

Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.

SS linje 16 närmar sig Hornstull. B24 med två hytter

av Leif B, Wednesday, December 12, 2018, 19:10 (1955 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg


De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.


Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?


Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)

De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.

Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.

Hade de tre tvåhyttsvagnarna kvar båda hytterna ända till the bitter end?

I liknande fall har det varit vanligt att plundra utrustning från ena hytten och återanvända till nya vagnar.

SS linje 16 närmar sig Hornstull. B24 med två hytter

av Överkörmästaren, Wednesday, December 12, 2018, 22:50 (1955 dagar sedan) @ Leif B

Lidingöbanans manövervagnar ska ha haft manöverhytt i båda ändar har jag läst någonstans .
Tog SS över manöverutrustningen från Lidingövagnarna när man märkte att det räckte med en manöverhytt på Lidingö ?

mvh Rolf Berg


De första manövervagnarna på lidingöbanorna hade två hytter, men efter några år gick man över till att nya vagnar fick endast en hytt. De flesta tvåhyttsvagnarna försvann rätt fort, två vagnar fanns kvar ganska länge (norra banans 24 och 25 tror jag) men ingen av dem överlevde 70-talet ut.


Flera av tvåhytts-B24 brann väl upp i vagnhallsbranden i AGA och ersattes av enhyttsvagnar?


Ja precis, sex stycken - södra banans vagnar 28-31 och norra banans 26 och 27. (Fast "B24" var ju spårvägens typbeteckning och användes nog inte vid lidingöbanorna på den tiden.)

De nya manövervagnarna som tillverkades i Falun efter branden byggdes med bara en hytt. Dessutom köpte man in ett antal släpvagnar från spårvägen, som fick förarhytt i ena änden.

Får komplettera mig själv, utöver norra banans vagnar 24 och 25 fanns ju även södra banans vagn 27 kvar med två hytter. Den stod tydligen i Hersbyholm under olycksnatten. Alla dessa tre vagnar ska ha skrotats 1971.


Hade de tre tvåhyttsvagnarna kvar båda hytterna ända till the bitter end?

I liknande fall har det varit vanligt att plundra utrustning från ena hytten och återanvända till nya vagnar.

Den ena av LiB-vagnarna ska enligt traditionen ha blivit av med sin B-hytt efter någon krock. Den andra hade den nog kvar.

Förresten fanns det också två sentida manövervagnar med två hytter, vagnarna 20 och 652 som var motorvagnar men byggdes om nån gång i slutet av 1980-talet. 652 (387) hade inte säkerhetsgrepp och sånt i B-hytten och fick vändas vid ombyggnaden, men 20 hade två fullt utrustade hytter.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Harald, Tuesday, December 11, 2018, 19:26 (1956 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tvåvagnståg på tolvan kördes med två motorvagnar innan man hade manövervagnarna. B24M tror jag inte har varit någon fastställd beteckning. Jag har i alla fall aldrig sett den i några officella dokument.

SS linje 16 närmar sig Hornstull

av Gunnar D, Wednesday, December 12, 2018, 18:28 (1955 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När B24 ombyggdes till manövervagnar och fick en förarhytt i ena ändan. Lidingövagnarna hade det vid leverans men SS-vagnarna fick det senare när de gick på linjerna 13-17 samt så småningom på linje 12.
Någon som vet när B24M kom till Brommadepån? Slingan i Nockeby fanns ju kvar ett tag efter 1952 men man behövde nog vända i Alvik? Inte fanns väl slingan i Tranebergsändan av Alvik kvar efter 1952?

Efter ombyggnaden till manövervagnar 1957 överfördes B24 till Bromma ganska omgående. Enligt avprickningslista från Brännkyrka 6.5.58 finns endast B23 640-645 där och inga B24. Några B24 återkom till Brännkyrka något år innan spårvägstrafiken i s/v nedlades 5.4.64. När dessa B24 då kom avställdes B23.

/Gunnar