Lönesänkning vid privatbanorna (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, December 09, 2018, 11:10 (1958 dagar sedan)

Tidpunkten var 1930-talsdepressionen: Då motsvarande förekom även i industrin.

Saken beskrivs i "Det bevingade hjulets folk", band II, sid 57-60. Vid ett antal bolag sänktes
tillfälligt lönerna med 5 %. I specialfallet TÖJ-banorna lär siffran ha varit hela 15 %.
Och detta från blygsamt utgångsläge: NÖJ och VB 1919 legat i vanliga lönegrupp III, den
svagare MÖJ i grp IV. Syftet givetvis att minska den totala lönesumman: Undvika/minska uppsägningar.

SJ hade annan arbetsgivarsits p g a statstjänstemannanormerna. 1934 var ca 2/3 av personalen
anställd "på livstid": Konstititutorial, i vardagslag "konstitut": Ouppsägbart vid
arbetsbrist. Privatbanekonkurser förekom. Men "statsbankrutt" (Karl XII/minister Görtz) något teoretiskt.

SJ fick söka förtidspensionera personalöverkottet - samma källhänvisning. Vid privatbanorna var inte pensionskapitalet fullt inbetalt vid 60. All TGOJ-personal pensionerades vid 63, både byrå- och bangårdsfolk. Under en övergångstid hade SJ också några "överåriga" NBJ-förare: Som förstås klarade både hälsokontroll och Säo-fortbildning. Annars hade de fått reducerad
pension p g a förtida uttag.

60-årsförmånen bevakades givetvis av järnvägsfacken. Men försvann i 1991 års pensionsavtal:
Bl a för att höja pensionsbeloppen.

Lönesänkning vid privatbanorna

av Gunnar Olson, Sunday, December 09, 2018, 16:30 (1957 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Min farfar (konduktör) blev förtidspensionerad från BKB 1933, 57 år gammal. Bolaget skyllde på att han hörde för dåligt, men själv tyckte han inte att det var värre än att han kunde fortsatt jobba. Han drygade sedan ut pensionen med att kapa ved åt andra med en motordriven mobil maskin.

Lönesänkning vid privatbanorna

av Kjell Aghult, Sunday, December 09, 2018, 16:41 (1957 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Min farfar (konduktör) blev förtidspensionerad från BKB 1933, 57 år gammal. Bolaget skyllde på att han hörde för dåligt, men själv tyckte han inte att det var värre än att han kunde fortsatt jobba. Han drygade sedan ut pensionen med att kapa ved åt andra med en motordriven mobil maskin.

Syn- och hörselkraven var väl redan då fastställda av Järnvägsöverläkaren? Och skärpan hos den enskilde fastställd av företagsläkaren?

Lönesänkning vid privatbanorna

av Gunnar Olson, Sunday, December 09, 2018, 22:59 (1957 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Min farfar (konduktör) blev förtidspensionerad från BKB 1933, 57 år gammal. Bolaget skyllde på att han hörde för dåligt, men själv tyckte han inte att det var värre än att han kunde fortsatt jobba. Han drygade sedan ut pensionen med att kapa ved åt andra med en motordriven mobil maskin.

Syn- och hörselkraven var väl redan då fastställda av Järnvägsöverläkaren? Och skärpan hos den enskilde fastställd av företagsläkaren?

Jag vet inga detaljer; har bara hört det i andra hand kanske ett halvsekel senare.