Belysning m m Du2 (Järnväg allmänt)

av Patrick Grotenius, Sunday, December 09, 2018, 22:02 (1958 dagar sedan)

Jag håller på att bygga två st Du2 i modell. Då funderar jag på några saker. Under vilken period var loken märkta med A- resp B-ände? Gick de oftast med B mot B när de gick i multipel, av vilken anledning? Hur var belysning tänd när de framförde tåg? Kanske bara tänt i framänden (vitt) i främsta loket och bakänden i bakersta loket (rött) eller rött även bak på främsta loket och halvljus eller annat fram på det bakersta?

Belysning m m Du2

av WS, Sunday, December 09, 2018, 22:31 (1958 dagar sedan) @ Patrick Grotenius

Jag håller på att bygga två st Du2 i modell. Då funderar jag på några saker. Under vilken period var loken märkta med A- resp B-ände? Gick de oftast med B mot B när de gick i multipel, av vilken anledning? Hur var belysning tänd när de framförde tåg? Kanske bara tänt i framänden (vitt) i främsta loket och bakänden i bakersta loket (rött) eller rött även bak på främsta loket och halvljus eller annat fram på det bakersta?


Ett litet delsvar:
Lok började märkas med A + B 1973.
I samma veva försvann framändesmärkningen.

I multipel blev de nog oftast kopplade som de stod. /WS/

Belysning m m Du2

av Pelle i Västerås, Sunday, December 09, 2018, 22:34 (1958 dagar sedan) @ WS

Jag håller på att bygga två st Du2 i modell. Då funderar jag på några saker. Under vilken period var loken märkta med A- resp B-ände? Gick de oftast med B mot B när de gick i multipel, av vilken anledning? Hur var belysning tänd när de framförde tåg? Kanske bara tänt i framänden (vitt) i främsta loket och bakänden i bakersta loket (rött) eller rött även bak på främsta loket och halvljus eller annat fram på det bakersta?

Ett litet delsvar:
Lok började märkas med A + B 1973.
I samma veva försvann framändesmärkningen.

I multipel blev de nog oftast kopplade som de stod. /WS/

Så var det :)

Belysning m m Du2

av Patrick Grotenius, Sunday, December 09, 2018, 22:38 (1958 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Ok, bra med svaret om A- och B-ände, hade i te koll på när detta infördes och "slickepinnarna" försvann. De har ingen fördel avseende gångegenskaperna vilken ände som går främst i färdriktningen då? Drivhjulen sitter ju inte helt symmetriskt på loket.
Var belysningen helt släckt i de delar som var vända mot varandra?

Belysning m m Du2

av Pelle i Västerås, Sunday, December 09, 2018, 23:10 (1958 dagar sedan) @ Patrick Grotenius

Det beror på...
Vid Tågkörning var det vitt framåt (maskin 1)och rött bakåt (maskin 2).
Drivfordonet var en enhet, oberoende på hur många lok....
Vid växling var oftast föraren snäll och tände "halvljus" även bakåt på lok 2 så att växlaren såg något på natten.