Kalmar-Torsås, lastkaj, station, 1965, var? 2 bilder. (Bana)

av Ulfe, Monday, December 10, 2018, 09:20 (1958 dagar sedan)

Här är två bilder som saknar anteckning var de är tagna, även i vilken ordning de är tagna i förhållande till tidigare visade bilder är okänt då de har suttit i klisterramar som förstört filmnr. i kanten. Bilderna är tagna mot Kalmarhållet från bakre änden av motorvagnen.

[image]

[image]

Kalmar-Torsås, lastkaj, station, 1965, var? 2 bilder.

av z750asn, Monday, December 10, 2018, 11:06 (1958 dagar sedan) @ Ulfe

Här är två bilder som saknar anteckning var de är tagna, även i vilken ordning de är tagna i förhållande till tidigare visade bilder är okänt då de har suttit i klisterramar som förstört filmnr. i kanten. Bilderna är tagna mot Kalmarhållet från bakre änden av motorvagnen.

[image]

Tror att detta är Trottorp, strax efter lastkajen passeras en väg och därefter kommer hållplatsen/banvaktstugan på vänster sida.
Går det att se vad det står på km skylten?


[image]

Min fundering är om det kan vara Gräsgärde station?

Mvh
Anders S, Kalmar

Kalmar-Torsås, lastkaj, station, 1965, var? 2 bilder.

av Mårt, Monday, December 10, 2018, 21:01 (1958 dagar sedan) @ z750asn

Här är två bilder som saknar anteckning var de är tagna, även i vilken ordning de är tagna i förhållande till tidigare visade bilder är okänt då de har suttit i klisterramar som förstört filmnr. i kanten. Bilderna är tagna mot Kalmarhållet från bakre änden av motorvagnen.

[image]


Tror att detta är Trottorp, strax efter lastkajen passeras en väg och därefter kommer hållplatsen/banvaktstugan på vänster sida.
Går det att se vad det står på km skylten?

Mvh
Anders S, Kalmar

Hej!
Jag tror också att det är Trottorp norr om korsande väg, men det är isåfall inte någon km-tavla man ser. Sist jag var där (2002) var stod km-tavla 26 kvar mitt på perrongen ett tiotal meter söder om banvaktsstugan (som ligger söder om vägen).
Gammal flygbild: https://kartbild.com/#17/56.52058/16.11104
Ny flygbild: https://kartor.eniro.se/?c=56.520743,16.111118&z=17&l=aerial&q="Trotto...

/Mårten Werle

Kalmar-Torsås, lastkaj, station, 1965, var? 2 bilder.

av Christer Fredriksson, Monday, December 10, 2018, 21:14 (1958 dagar sedan) @ z750asn

Den gula skylten är väl:

VARNING BANGÅRDEN LUTAR MOT LINJEN

Kalmar-Torsås, lastkaj, station, 1965, var? 2 bilder.

av Harald, Monday, December 10, 2018, 11:07 (1958 dagar sedan) @ Ulfe

Stationen är nog Halltorp.

Kalmar-Torsås, lastkaj, station, 1965, var? 2 bilder.

av Anders Sandgren, Monday, December 10, 2018, 11:41 (1958 dagar sedan) @ Harald

Det stämmer nog, Halltorp hade en spårplan med två växlar mot huvudspåret med en kaj emellan samt magasin på båda sidor.
Många staioner hade samma utseende med stationshus med två flyglar med kortsidorna mot spåren och långsida däremellan samt ett magasin strax bortom (och hemlighuset hitom).

Var magasinet på andra sidan ett privatmagasin för någon industri på orten?