Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, December 17, 2018, 19:45 (1956 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/beyerp/BeyerPeacock20d.jpg[/IMG]

Ungefär så här, frånsett främre löpaxeln, kunde A-lok med en koppelhjulsats i stället för den bakre löphjulsatsen ha sett ut.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Mbr/1876/559.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/beyerp/Beyer/18760303a.jpg[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/beyerp/Beyer/18760303b.jpg[/IMG]

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Leif B, Monday, December 17, 2018, 20:09 (1956 dagar sedan) @ BD

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/beyerp/BeyerPeacock20d.jpg[/IMG]

Ungefär så här, frånsett främre löpaxeln, kunde A-lok med en koppelhjulsats i stället för den bakre löphjulsatsen ha sett ut.

---

Förlåt en yngling, men vad skiljer detta lok från SJ litt B (Prins August)? Innercylindrar, ångdom och en större tender men tekniskt i övrigt? Och prestandamässigt?

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Richard Loe, Monday, December 17, 2018, 21:08 (1956 dagar sedan) @ Leif B

[image]

Ungefär så här, frånsett främre löpaxeln, kunde A-lok med en koppelhjulsats i stället för den bakre löphjulsatsen ha sett ut.

---

Förlåt en yngling, men vad skiljer detta lok från SJ litt B (Prins August)? Innercylindrar, ångdom och en större tender men tekniskt i övrigt? Och prestandamässigt?

Loket som föreslogs av Beyer Peacock var en av deras standard konstruktioner, och man sålde 75 sådana lok till Nederländerna år 1865. Ett är bevarat och finns på järnvägsmuseet i Utrecht. Loket (SS nr 13, NS nr 705) har en största hastighet på 80km/h (jämfört med 60km/h för Prins August), är 13,6 m långt och väger strax under 29 ton. Tendern väger 20,5 ton och rymmer 3,5 ton kol och 6600 liter vatten.

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Kjell Friberg, Monday, December 17, 2018, 22:32 (1956 dagar sedan) @ Richard Loe

Vilka var detta loks maskindimensioner (panna, cylindrar och hjul)?

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Anders Sandgren, Tuesday, December 18, 2018, 11:10 (1955 dagar sedan) @ Kjell Friberg

NS-loken (NS 700) hade 406x608mm cylindrar (16 tum diameter, 24 tum slag).
Loken hade ursprungligen nummer 9-78 samt 1-5. loken 17-20 hade 1829mm (6 fot) drivhjulsdiameter medan de övriga hade 1700mm (5fot 7tum). 17-20 hade också en annan panna med större rost- och eldyta.
Loken till West Midlands hade tydligen större drivhjulsdiamter (1880mm, 6fot 2tum).
Löphjulsdiameter 1067mm (3fot 6tum).

SJ litt B hade 394x508mm (15.5x20tum) cylindrar och 1684mm (1867 anges 5fot 6tum vilket blir 1676mm men lok & tendrar 1891 anger 1684mm) drivhjul.

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Kjell Friberg, Tuesday, December 18, 2018, 13:27 (1955 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Med detta facit i hand kan man konstatera att dessa lok varit ett bättre alternativ för det svenska klimatet än de lika gamla "Spinnrockarna".

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Dag Bonnedal, Tuesday, December 18, 2018, 15:18 (1955 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Med detta facit i hand kan man konstatera att dessa lok varit ett bättre alternativ för det svenska klimatet än de lika gamla "Spinnrockarna".

Nja, det är inte spinnrockarna man skall jämföra med.
De började levereras tio år tidigare och de sista 1873. Då var det dags att se sig om efter kraftigare lok.
Det SJ köpte i stället för fyrkopplade BP-lok var de yttercylindrade Borsigloken litt Ca med samma drivhjulsdiameter.

Det blev början på den totala omsvängningen från brittisk till tysk teknikimport.

Dag B

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Kjell Friberg, Tuesday, December 18, 2018, 15:50 (1955 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Så SJ A-lok köptes redan 1852 då loket till West Midland Railway är daterat till 1862...

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Dag Bonnedal, Tuesday, December 18, 2018, 16:42 (1955 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Så SJ A-lok köptes redan 1852 då loket till West Midland Railway är daterat till 1862...

Jag missuppfattade vilken tidsperiod du talade om. De fyrkopplade loken hade nog SJ ansett som overkill när man började köpa snälltågslok 1863.
SJ var definitivt inte teknikledande vid den här tiden.
Men att BP erbjuder en 10 år gammal konstruktion kan ju möjligen i någon mån ha bidragit till att man svängde över till tysk teknik på 1870-talet.

Dag B

PS.
En lite intressant jämförelse är ju nästa inköp av A-lok, drygt 40 år efter de första.
Då hade man definitivt inga möjligheter att förutse de mycket snabbt växande tågvikterna. Bara efter några år var fyrkopplare för klena och sexkopplare nödvändiga.

DB

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Anders Sandgren, Monday, December 17, 2018, 23:14 (1956 dagar sedan) @ Richard Loe

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/beyerp/BeyerPeacock20d.jpg[/IMG]

Ungefär så här, frånsett främre löpaxeln, kunde A-lok med en koppelhjulsats i stället för den bakre löphjulsatsen ha sett ut.

---

Förlåt en yngling, men vad skiljer detta lok från SJ litt B (Prins August)? Innercylindrar, ångdom och en större tender men tekniskt i övrigt? Och prestandamässigt?


Loket som föreslogs av Beyer Peacock var en av deras standard konstruktioner, och man sålde 75 sådana lok till Nederländerna år 1865. Ett är bevarat och finns på järnvägsmuseet i Utrecht. Loket (SS nr 13, NS nr 705) har en största hastighet på 80km/h (jämfört med 60km/h för Prins August), är 13,6 m långt och väger strax under 29 ton. Tendern väger 20,5 ton och rymmer 3,5 ton kol och 6600 liter vatten.

Det kan noteras att de också köpte en hel del lok som var identiska med SJ litt A. De första plockades ur en SJ-beställning då man hade lokbrist och ett av dem drog invigningståget med mr Peacock vid spakarna.

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av BD, Tuesday, December 18, 2018, 18:52 (1955 dagar sedan) @ Richard Loe

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/beyerp/BeyerPeacock20d.jpg[/IMG]

Ungefär så här, frånsett främre löpaxeln, kunde A-lok med en koppelhjulsats i stället för den bakre löphjulsatsen ha sett ut.

---

Förlåt en yngling, men vad skiljer detta lok från SJ litt B (Prins August)? Innercylindrar, ångdom och en större tender men tekniskt i övrigt? Och prestandamässigt?


Loket som föreslogs av Beyer Peacock var en av deras standard konstruktioner, och man sålde 75 sådana lok till Nederländerna år 1865. Ett är bevarat och finns på järnvägsmuseet i Utrecht. Loket (SS nr 13, NS nr 705) har en största hastighet på 80km/h (jämfört med 60km/h för Prins August), är 13,6 m långt och väger strax under 29 ton. Tendern väger 20,5 ton och rymmer 3,5 ton kol och 6600 liter vatten.

Vilket lok är det bilden visar? Antagligen det engelska.
Här nedan beskrivning av de holländska 1B-loken.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/144.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/145.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/146.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/147.jpg[/IMG]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/A-/Aab/Holland/231.jpg[/IMG]

Så här kunde ett förstärkt A-lok kunnat se ut. B-lok?

av Wk, Tuesday, December 18, 2018, 10:32 (1955 dagar sedan) @ Leif B

Visuellt märker man innercylindrar, och den större drivhjulsdiametern - skrivelsen från BP nämner 6'2", d.v.s. samma som SJ A.
Hade SJ gått vidare hade man nog infordrat lite mera detaljerade tekniska data, men som det nu är har vi enbart information om liknande lok levererade till andra järnvägar att gå på.