T42 = G12, T41 = ??? (Fordon: lok)

av Anders_W, Tuesday, December 18, 2018, 14:39 (1954 dagar sedan)

Minns någon vilken modell av amerikanska diesellok som stod förebild för T41?

T42 = G12, T41 = ???

av Jan Frelin, Tuesday, December 18, 2018, 14:41 (1954 dagar sedan) @ Anders_W

Minns någon vilken modell av amerikanska diesellok som stod förebild för T41?

Det är väl också en G12, men med de modifieringar SJ ville ha.

T42 = G12, T41 = ???

av Leif B, Tuesday, December 18, 2018, 15:35 (1954 dagar sedan) @ Jan Frelin

Minns någon vilken modell av amerikanska diesellok som stod förebild för T41?


Det är väl också en G12, men med de modifieringar SJ ville ha.

Våra lok saknas visserligen på engelska Wikipediamen det framgår att G12 byggdes såväl med axelföljd Bo'Bo' (som T42), (A1A)'(A1A)' (som T41) och Co'Co'.

T42 = G12, T41 = G12W

av Oskar F, Monday, December 24, 2018, 09:44 (1948 dagar sedan) @ Leif B

I EMD:s lokförteckning anges typbeteckningen för T41 till G12W. Det framgår av den utmärkta boken "SJ motorlok T41" (Bengt Spade, TNF 2010, s.54)

T42 = G12, T41 = ???

av BJ, Tuesday, December 18, 2018, 15:43 (1954 dagar sedan) @ Anders_W

Minns någon vilken modell av amerikanska diesellok som stod förebild för T41?

Tror inte T4 / T41 har någon amerikansk förebild.
Ta bara axelföljden A1A´A1A och det mindre mitthjulet i boggin är väll oamerikanskt!?
BJ

T42 = G12, T41 = ???

av Leif B, Tuesday, December 18, 2018, 16:26 (1954 dagar sedan) @ BJ

Minns någon vilken modell av amerikanska diesellok som stod förebild för T41?


Tror inte T4 / T41 har någon amerikansk förebild.
Ta bara axelföljden A1A´A1A och det mindre mitthjulet i boggin är väll oamerikanskt!?
BJ

Förutom exportlok som bl.a. G8, G12 (se mitt inlägg ovan) och GMD1 så hade de flesta persontågslok axelföljd (A1A)'(A1A)' för att löpa mjukare och vara skonsammare mot spåren i hög hastighet. Det gäller både GM EMD typer EA - E9 och Alco PA/PB.

T42 = G12, T41 = ???

av Micael Lindgren, Tuesday, December 18, 2018, 16:40 (1954 dagar sedan) @ Anders_W

[image]
T42 205, T5 105, G12 7707 eller vilken littera man nu vill välja stod på spår 1 på Järnvägsmuseet i Gävle.
Tåg 07 i Gävle.

T42 = G12, T41 = ???

av Bertil Bengtsson, Tuesday, December 18, 2018, 18:10 (1954 dagar sedan) @ Anders_W

Både T41 och T43 räknas i USA som G12. Ja, om jag inte missminner mig, även Mx. T44 och Tb är G22, T46 är G22C eller nåt sånt (har inte uppgifterna framför mig just nu, men "C" för boggier med tre banmotorer). G12 med boggier Co´Co´ hette GR12, det fanns inte så många sådana, men några i Nordafrika. GR12 hade, pga de längre boggierna, längre ramar (korta huven var längre).
Boggierna under T41 är, inte annat än jag förstår, enligt EMD:s originalritningar. I enskilda detaljer är de likadana som T42:s boggier. G8:or med sådana boggier fanns i Kanada.
Berra

T42 = G12, T41 = ???

av -ch-, Tuesday, December 18, 2018, 21:04 (1954 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Både T41 och T43 räknas i USA som G12.......
Berra

Förvånande att man klassar T43 som G12! Loket är ju nerlusat med ASEA komponenter uppblandat med tysk kylteknik. :-)

T42 = G12, T41 = ???

av V1, Tuesday, December 18, 2018, 21:33 (1954 dagar sedan) @ -ch-

Jag vet ej om det stämmer, men efter vad jag hört är T41 och TMX samma lok under "kåpan"?

T42 = G12, T41 = ??? och Mx

av Oskar F, Monday, December 24, 2018, 09:56 (1948 dagar sedan) @ V1

T41 och Mx har likheter men är inte tekniskt "samma lok". Första lok DSB Mx levererades fyra år efter SJ T41 och var avsett för delvis andra trafikuppgifter. Det som är "samma" är framför allt huvuddieselmotorn av typ EMD 12-567C (men där senare Mx fick den modernare varianten 12-567D1). Mx har licenstillverkad EMD elutrustning (Thrige) medan T41 fick ASEA:s banmotorer vilket visade sig vara ett mindre gott val. Andra detaljer som skiljer är ljuddämpare där T41 är väsentligt mer "rått" ljudligt, och tågvärmeutrustning där T41 har 2 hjälpdieslar medan Mx har ångvärme.

Boggierna med (A1A)-axelföljd liknar varandra men Mx har större löphjul i mitten och därmed något längre axelavstånd. Och korgen ju är helt annorlunda där T41 är "roadswitcher"-inpirerad medan Mx är linjelok.