Stenkol i framtiden? (Järnväg allmänt)

av Krister P, Wednesday, December 19, 2018, 08:05 (1948 dagar sedan)

Läser idag på Text-TV:

En nära 200-årig epok går i graven
när Tysklands sista stenkolsgruva,
Prosper-Haniel i Bottrop, stängs.

Det får mig att fundera hur det blir med stenkol till museiånglok i framtiden.
Kan det finnas risk för att det kan bli svårt eller orimligt dyrt att få tag på stenkol när man nu vill fasa ut allt fossilt bränsle?
Vad finns det för alternativ?

Stenkol i framtiden?

av Johnny, Wednesday, December 19, 2018, 11:34 (1948 dagar sedan) @ Krister P

Läser idag på Text-TV:

En nära 200-årig epok går i graven
när Tysklands sista stenkolsgruva,
Prosper-Haniel i Bottrop, stängs.

Det får mig att fundera hur det blir med stenkol till museiånglok i framtiden.
Kan det finnas risk för att det kan bli svårt eller orimligt dyrt att få tag på stenkol när man nu vill fasa ut allt fossilt bränsle?
Vad finns det för alternativ?

Det kommer nog att gå att få tag i kol från Polen under överskådlig tid.

Stenkol i framtiden?

av Olof W, Wednesday, December 19, 2018, 12:09 (1947 dagar sedan) @ Krister P

Läser idag på Text-TV:

En nära 200-årig epok går i graven
när Tysklands sista stenkolsgruva,
Prosper-Haniel i Bottrop, stängs.

Det får mig att fundera hur det blir med stenkol till museiånglok i framtiden.
Kan det finnas risk för att det kan bli svårt eller orimligt dyrt att få tag på stenkol när man nu vill fasa ut allt fossilt bränsle?
Vad finns det för alternativ?

Den här typen av nyheter handlar ofta om att den sista underjordsgruvan läggs ner. Det bryts fortfarande en del kol i dagbrott här och där i Europa.

/Olof

Stenkol i framtiden?

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 19, 2018, 12:23 (1947 dagar sedan) @ Olof W

Visst men inte för eldning i ånglok!

Polen skall ju enligt PIS fortsätta att bryta kol och använda det så länge det finnes kol under jord i Polen! Trots miljöhotet!

Stenkol i framtiden?

av Lennart Petersen, Wednesday, December 19, 2018, 21:38 (1947 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Visst men inte för eldning i ånglok!

Polen skall ju enligt PIS fortsätta att bryta kol och använda det så länge det finnes kol under jord i Polen! Trots miljöhotet!

För kraftverk och värmeverk håller man ju på att ta fram metoder att skilja ur C02 ur rökgaserna och gräva ner CO2 i mineraliserad form. Ser väl hyggligt ut och kostnad anges till 1kr/kg CO2 vilket väl rimligtvis får anses vara överkomligt. Att ta C02 direkt ur luften anses svårare och kan kosta 10kr/kg . För ånglok , ångbåtar finns i nuläge inga metoder för sådan rening.
Kanske kan man anse att dessa utsläpp för museitrafik i blygsam omfattning är så försumbara att de kan acceperas som de är eller alternativt klimatkompenseras. Möjligheter finns också att för påeldning och att hålla värme över natt i stall använda elektrisk värme. En del nybyggda ånglok för bergbanor i Schweiz har sådan teknik.
Möjligheter finns ju även att komplettera med vedeldning eller kanske något biobränsle i form av briketter.

Stenkol i framtiden?

av Stefan Isaksson, Wednesday, February 20, 2019, 15:58 (1884 dagar sedan) @ Lennart Petersen

I värsta fall får man väl vedelda. :-P
Men allvarligt talat tror jag att det alltid kommer att förekomma viss kolbrytning, eftersom kol behövs i ståltillverkningen. Stål är ju en legering av järn och kol, så kol måste tillföras göten. Nå träkol är bättre än stenkol för detta, så det är möjligt att stenkolet försvinner trots allt.

Det är nog värre med koldioxidutsläppet från ångloken, men det är inte omöjligt att denna får dispens så länge som det rör sig om sparsam museitrafik. Annars har jag sett att det i någon äldre ångbåt satts in en dieselbrännare i ångpannans eldstad, så det finns nog vissa alternativ. Elektrisk doppvärmare prövade väl Schweizarna redan under andra världskriget.

SI