Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Saturday, December 22, 2018, 09:05 (1945 dagar sedan)

Efter att ha övernattat på järnvägshotellet i Torsås fortsatte min bror sin resa till Karlskrona. Det började bli ont om film, därför blev det inga linjebilder tagna.

[image]

[image]

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Gunnar Olson, Saturday, December 22, 2018, 09:30 (1945 dagar sedan) @ Ulfe

Intressanta bilder som vanligt! På den övre bilden ser man två stationer på en gång, både Karlskrona C och på andra sidan gatan (som hette Landbron och försvann 1971) Karlskrona N. Jag reserverar mig dock för att Karlskrona N inte räknades som egen station eller expeditionsställe 1965, eftersom Torsåstågen då avgick från planen öster om stationshuset vid centralstationen. De två personvagnar, som syns på smalspårsbangården bör vara vagnar med inbyggda vestibuler, som köptes begagnade från Norge i början av 40-talet, när det mesta av 1067-nätet där breddades.

Att ångloket på nedre bilden är påeldat, kan det bero på en förestående SJK-resa?

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Thomas Montgomery, Saturday, December 22, 2018, 09:58 (1945 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Var själv i Karlskrona vid samma tid, kanske rent av samma dag! Hade fått tillstånd att åka på loket för resa med dagens godståg (gick tisdag o fredag) till Torsås, för att filma lite med min smalfilmskamera. Tåget gick pso till Bergvara, gällde tyvärr inte denna dag...
Innan avgång filmade jag vid lokstallet, där påeldning pågick. Tanken var, enligt uppgift på olats, att loket skulle användas vid den förestående rivningen av banan. Loket rörde sig visserligen, men det var tack vare att en Z4t "sköt på". Hur det blev med rivningstågskörningen vet jag inte....

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Föreningen K.V.B.J, Saturday, December 22, 2018, 10:38 (1945 dagar sedan) @ Thomas Montgomery

Jag var ju inte med så jag kan inte uttala mig om det men har för mig att loket (4013) senare ställdes upp i Bergkvara efter sista tjänstgöringen som utfärdslok.

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Föreningen K.V.B.J, Saturday, December 22, 2018, 10:00 (1945 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Ja det är fantastiska bilder! Och det tackar vi för.
Den nära förestående resan kanske är den för DJK, Dansk jernbaneklubb den 25/4 och sedermera den för SJK 15/5.

Mvh

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Lennart Fransson, Saturday, December 22, 2018, 10:48 (1945 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Intressanta bilder som vanligt! På den övre bilden ser man två stationer på en gång, både Karlskrona C och på andra sidan gatan (som hette Landbron och försvann 1971) Karlskrona N. Jag reserverar mig dock för att Karlskrona N inte räknades som egen station eller expeditionsställe 1965, eftersom Torsåstågen då avgick från planen öster om stationshuset vid centralstationen. De två personvagnar, som syns på smalspårsbangården bör vara vagnar med inbyggda vestibuler, som köptes begagnade från Norge i början av 40-talet, när det mesta av 1067-nätet där breddades.

Att ångloket på nedre bilden är påeldat, kan det bero på en förestående SJK-resa?

Det där med ånglok för 1965 års extratåg har diskuterats några gånger, bl a i denna tråden.

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Torger, Saturday, December 22, 2018, 13:16 (1945 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Är den nämnda personvagnen verkligen en 1067-vagn? De norska vagnarna var mig veterligt 3- senare 2-klassvagnar i den mån de användes efter 1956 års reform, har jag fel? Ska man tro SvK för december 1957 fanns dock 1 klass i de kvarvarande loktågen Karlshamn-Vislanda och Ronneby-Växjö t o r, hur var de vagnarna märkta? På ett känt foto från Karlshamn C 1958 föreställande sista ångtåget syns ingen 1-kl-märkning.
Christer Torgersson, Malmö

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Gunnar Olson, Saturday, December 22, 2018, 20:05 (1945 dagar sedan) @ Torger

Är den nämnda personvagnen verkligen en 1067-vagn? De norska vagnarna var mig veterligt 3- senare 2-klassvagnar i den mån de användes efter 1956 års reform, har jag fel? Ska man tro SvK för december 1957 fanns dock 1 klass i de kvarvarande loktågen Karlshamn-Vislanda och Ronneby-Växjö t o r, hur var de vagnarna märkta? På ett känt foto från Karlshamn C 1958 föreställande sista ångtåget syns ingen 1-kl-märkning.
Christer Torgersson, Malmö

När jag förstorar bilden och granskar den åter ser jag att det finns kontaktledningsstolpar på Norrabangården. Det innebär att man redan då hade breddat och elektrifierat spår på denna bangård. Jag hade trott att detta skedde först efter att alla 1067-spår rivits upp.

Alltså har du säkert rätt i det är två normalspårsvagnar man ser på Norrabangården.

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Granis, Saturday, December 22, 2018, 21:30 (1945 dagar sedan) @ Gunnar Olson

När jag förstorar bilden och granskar den åter ser jag att det finns kontaktledningsstolpar på Norrabangården. Det innebär att man redan då hade breddat och elektrifierat spår på denna bangård.

Man skulle alltså ha breddat och elektrifierat Karlskrona N´s bangård efter BKB´s breddning dit? Varifrån skulle den återstående trafiken till Torsås då avgått? Skulle man lämnat kvar några smalspår där då? Verkar väl inte så troligt; var det inte snarare så att bangårdsbelysning hade satts upp där i stolpar av liknande typ som användes för kontaktledningar? Sånt hände ju på flera ställen...

/ L G

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Christer Fredriksson, Saturday, December 22, 2018, 21:40 (1945 dagar sedan) @ Granis

Jag har ett svagt minne av att smalspårsbangården sanerades efter breddningen av BKB och att ett antal normalspår lades ut på de upprivna spårens plats. Den blygsamma smalspårstrafik som återstod efter breddningen behövde ej så många spår vid personbangården och godstrafiken sköttes till största delen från omlastningsbangården uppe vid det smalspåriga lokstallet.

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Besc, Sunday, December 23, 2018, 01:10 (1945 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag har ett svagt minne av att smalspårsbangården sanerades efter breddningen av BKB och att ett antal normalspår lades ut på de upprivna spårens plats. Den blygsamma smalspårstrafik som återstod efter breddningen behövde ej så många spår vid personbangården och godstrafiken sköttes till största delen från omlastningsbangården uppe vid det smalspåriga lokstallet.

Jo så var det. Tilläggas kan också att parallellt med linjen norrut från 1067-stallet på Pantarholmen, fanns ett spår där man kunde beskåda uppställda 1067-godsvagnar, både öppna och täckta!

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Besc, Sunday, December 23, 2018, 01:06 (1945 dagar sedan) @ Granis

När jag förstorar bilden och granskar den åter ser jag att det finns kontaktledningsstolpar på Norrabangården. Det innebär att man redan då hade breddat och elektrifierat spår på denna bangård.


Man skulle alltså ha breddat och elektrifierat Karlskrona N´s bangård efter BKB´s breddning dit? Varifrån skulle den återstående trafiken till Torsås då avgått? Skulle man lämnat kvar några smalspår där då? Verkar väl inte så troligt; var det inte snarare så att bangårdsbelysning hade satts upp där i stolpar av liknande typ som användes för kontaktledningar? Sånt hände ju på flera ställen...

/ L G

Jo, vill minnas att man endast elektrifierade något/några spår, bl a det närmast 1067-spåret.
När det var rivet, kom utrymmet att användas för postens lastbilar, när dom mötte upp godsexpresståget (gxt) från Alvesta som ankom Karlskrona N vid 05.30-tiden, med postkupen närmast lok. Postkupen gick således i sovvagnståget till Alvesta vid 21-tiden, men returen i godståg och ankom då Karlskrona N!

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Micael Lindgren, Saturday, December 22, 2018, 23:45 (1945 dagar sedan) @ Ulfe

Som vanligt underbara bilder som får mig att tro på tomten.

Jag undrar om du har några bilder på Y8 1135, Y7 1001, UBF7Z 2095 och UFV 2190?

Då vi (ÖJS) äger dessa och kör med dom vore det trevligt med bilder.

[image]
Här en bild från Björnsjö Marknad 2018, 1001 är på väg att målas om, det värsta är gjort, 1 månad med grundarbete. Det var värt det så i Maj 2019 åker vi till Mellansel fär målning.

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Besc, Sunday, December 23, 2018, 00:57 (1945 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för mycket intressanta bilder!
Hade hoppats på lite bilder från resan till Karlskrona, men film var som sagts dyrt på den tiden!

Karlskrona, 13/4 1965, 2 bilder

av Ola Almquist, Sunday, December 23, 2018, 01:11 (1945 dagar sedan) @ Ulfe

Efter att ha övernattat på järnvägshotellet i Torsås fortsatte min bror sin resa till Karlskrona. Det började bli ont om film, därför blev det inga linjebilder tagna.

[image]

Mycket trevliga bilder. Jag noterar att den närmaste rälsbussen (nummer?) har en plexiglaskåpa som jag skrev om här.

M.v.h.
Ola