Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder (Bana)

av Ulfe, Friday, December 28, 2018, 09:24 (1917 dagar sedan)

Min brors resa fortsatte från Karlskrona till Växjö där han övernattade. Tidigt på morgonen därpå fortsatte han sin resa till Hultsfred och tillbaka till Växjö igen. Han kommer inte ihåg i vilken riktning han åkte när bilderna togs och inte heller var bilderna är tagna, han vet bara att de är tagna mellan Växjö och Åseda.
Se biljetter och färdväg för hela resan längre ned.
Alla visade bilder från resan finns samlade här.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Lennart Fransson, Friday, December 28, 2018, 09:48 (1917 dagar sedan) @ Ulfe

Synd att din bror fick ont om film, man hade gärna sett mer från dessa resdagar.

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Karlsson, Friday, December 28, 2018, 10:07 (1917 dagar sedan) @ Ulfe

Första bilden är från Braås på väg norrut. Andra är från Brittatorp på väg söderut. Tredje bilden är jag osäker på, loket går med A-änden först och min gissning om bilderna visas i den ordning de togs är att den är tagen precis söder om Brittatorp.

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Ulfe, Friday, December 28, 2018, 15:43 (1917 dagar sedan) @ Karlsson

Första bilden är från Braås på väg norrut. Andra är från Brittatorp på väg söderut. Tredje bilden är jag osäker på, loket går med A-änden först och min gissning om bilderna visas i den ordning de togs är att den är tagen precis söder om Brittatorp.

Tack för placering av bilderna, hälsar Ulf och Björn

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av sepernik, Friday, December 28, 2018, 12:27 (1917 dagar sedan) @ Ulfe

Som alltid mycket intressanta bilder med miljöer jag var tio år för ung för att kunna utforska på egen hand (var 9 år 1965).
Kartan och tidtabellen tillför mycket till sammanhanget.
Stort tack!

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Torbjörn Mårtensson, Friday, December 28, 2018, 15:04 (1917 dagar sedan) @ Ulfe

Det är bara att gratulera den lycklige resenären! Min första diggarresa företogs vid ungefär samma tid från Nässjö till Åseda med hemresa Åseda-Hultsfred-Nässjö. I Åseda hade jag hoppats få se loktåget från Hultsfred mot Växjö. Eftersom det var söndag gick det upp för mig att detta inte var möjligt; tåget gick inte som loktåg söndagar. Denna missade chans grämer mig ännu. Därför är det trevligt att få se detta tåg åtminstone på bild.
På hemvägen missade jag dessutom möjligheten att åka YBo4p som gick mitt i tåget. Man ville ju sitta längst bak så man såg banan.
Tja, man kan ju inte lyckas jämt.

mvh Torbjörn Mårtensson

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Gunnar D, Friday, December 28, 2018, 17:53 (1917 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för denna härliga bildserie!
Var själv i denna del av Sverige sommaren 1964 men jag åkte bara på banor som var kvar åtminstone till 1984! Det ångrar man nu.
B 3010 innebar mycket tågupplevelse för pengarna och hemkomsten till Stuvsta blev väl kl 5.55.

Mvh Gunnar

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Per Ljungberg, Saturday, December 29, 2018, 17:05 (1916 dagar sedan) @ Ulfe

Att manövrera tre dubbla spårspärrar på en gång måste vara ganska tungt (andra bilden uppifrån). Själv tycker jag att lägga på en dubbel spårspärr (visserligen normalspår med 50 (ev 60) kg räls) kräver en del kraft. Ibland har jag sett att man till viss del kompenserar med en spiralfjäder. Vet inte om det fanns någon fjäder här.

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Krister P, Saturday, December 29, 2018, 21:01 (1916 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Att manövrera tre dubbla spårspärrar på en gång måste vara ganska tungt (andra bilden uppifrån). Själv tycker jag att lägga på en dubbel spårspärr (visserligen normalspår med 50 (ev 60) kg räls) kräver en del kraft. Ibland har jag sett att man till viss del kompenserar med en spiralfjäder. Vet inte om det fanns någon fjäder här.

Tycker mig ana en fjäder till höger om det mittersta spåret.

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Olle E, Sunday, December 30, 2018, 22:09 (1914 dagar sedan) @ Ulfe

När ändrades kylarlamellerna på Tp (och T23..?) till liggande?

Växjö-Åseda-Norraryd, 1965, 4 bilder

av Ola Almquist, Sunday, December 30, 2018, 23:24 (1914 dagar sedan) @ Olle E

När ändrades kylarlamellerna på Tp (och T23..?) till liggande?

Det utreddes här.

M.v.h.
Ola