Holje (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, Tuesday, February 12, 2008, 12:12 (5912 dagar sedan)

Jag har tittat i Svensk Järnvägsmatrikel .Redan 1936 förestods stationen av en trafikagent,så bilden måste vara äldre än så.1922 blev Olof Persson f 1899 stf i Holje och förflyttades 1926 till Gustavstorp. Tyvärr saknar jag 1930 års matrikel för EJ,men någon som har den kan väl kolla om det kom någon stf efter honom?Jag tycker att den äldre och yngre är snarlika och det kan röra sig om far och son,men bilden måste iallafall vara tagen medan det fortfarande fanns en stf som förestod stationen.Ev kan det röra sig om stins Sundevall f 1858 ,som var stationsinspektor i Holje mellan 1886 till 1922.Rocken är ju f.ö. ,som Kurt M påpekade en sådan där satinrock, som man hade sommartid,och som ersatte de tidigare blåvitrandiga sommarrockarna.Om man tittar på bilder från expeditionerna i gamla minnesskrifter så förekommer de väldigt vanligt inne på expeditionerna och kan väl knappast,ens vid en hastig anblick, förväxlas med en uniformskavaj.
:-) Sune

Holje

av Björn Rundqvist @, Tuesday, February 12, 2008, 15:37 (5912 dagar sedan) @ Sune Nylén

Fast signaturen P.E. skriver "Fast så är det bara någon månad kvar tills banan lades ner." Och var det inte 1951 den lades ner???
rnd

Holje

av Sune Nylén @, Tuesday, February 12, 2008, 17:32 (5912 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Hej Björn! Jo han skrev så.Men jag vet inte på vilka premisser han bygger sitt påstående. Av kortet framgår att tkl har EJ vinghjul i mössan . Det användes från ,säg 22 23 vid BKB fram till förstatligandet,så bilden kan av dessa skäl inte vara tagen strax innan stn lades ned. Utan på EJ tiden och då med allra största sannolikhet innan stn förestods av trafikagent,såvida inte andra händelser har gjort att stn varit bevakad.Ex militärtåg e.d. i början av kriget.Men det står väl en dressin e.d i bakgrunden,det tyder väl på att det har varit full bevakning.Såvida den ej använts för att lägga om växler e.d. Välkomna alla som kan lösa gåtan. Kanske känns tkl igen ? Bästa hälsningar Sune :-)

Holje, dressinen

av Ante Svensson, Tuesday, February 12, 2008, 18:08 (5912 dagar sedan) @ Sune Nylén

Dressinen i bakgrunden är väl trallan som används för att transportera godset till magasinsdelen av stationshuset.

Holje, dressinen

av Björn Rundqvist @, Tuesday, February 12, 2008, 20:08 (5912 dagar sedan) @ Ante Svensson

Sabla trevliga bilder som kan tjäna som inspiration både för MJ-fantaster och för oss som vill återskapa gammal järnvägsmiljö för att visa för framtiden.

Är väl godstrallan som syns på bilden.

När förstatligades BKB?
En befattningshavare kan ju ha hållit kvar EJ-garnityret några år?

rnd

Holje, dressinen

av Sune Nylén @, Tuesday, February 12, 2008, 20:15 (5912 dagar sedan) @ Ante Svensson

Hej Ante! Ja det är rätt.Jag tittade inte på bilden innan jag skrev,utan memorerade den inne i huvudet så att säga
, som jag mindes den.Som framgår av denna (bilden) så står det också en magasinskärra ,som användes till lådor säckar o.d. samt en cykel.Det tyder på att stationen hade full bevakning när bilden togs.Tkl är i varje fall ingen "handelsagent" så vad vi kan räkna med är att den är tagen mellan 1922 -36.Kanske är den tagen i början av trettiotalet.Klädseln tyder på det.
Jag tittade i 1936 års jvg matr. men fann inte att någon av de som stod upptagna där tjänstgjort i Holje.Kanske är det en stk som förestår stn.Sådant var ganska vanligt förekommande när de dalade neråt i klassificeringen :-) Sune