Bygge, godstågspår mellan Stuvsta och Älvsjö 1970, 3 bilder (Bana)

av Ulfe, Tuesday, January 01, 2019, 10:14 (1941 dagar sedan)

År 1970 började ett godstågspår med planfri korsning att anläggas mellan Stuvsta och Älvsjö för att norrgående godståg till Älvsjö godsbangård skulle slippa korsa stambanan. Här är en länk till kartbild år 1960, klicka i 1975 så ser man byggverksamhet.

https://kartbild.com/#15/59.2649/17.9976

Här först en bild från 1966 som är tagen mot Älvsjö, i berget till höger är nu en vagnhall delvis insprängd. Någonstans i grönskan till vänster ligger en banvaktsstuga. Se direktlänk till Banvakt här.
https://banvakt.se/stockholm-c-stockholm-s-alvsjo-flemingsberg-sodertalje-hamn-jarna/10...

[image]

[image]

[image]
Bild 2 och 3 är tagna strax nordost om Stuvsta station mot Älvsjö.

Bygge, godstågspår mellan Stuvsta och Älvsjö 1970, 3 bilder

av Gunnar D, Tuesday, January 01, 2019, 16:14 (1941 dagar sedan) @ Ulfe

Sådana linjebilder är alltid intressanta. Minns inte riktigt att det såg ut så 1966 även om man ibland kunde stå på öppen plattform längst bak på de södergående lokaltågen ca 1961-62.

/Gunnar

Bygge, godstågspår mellan Stuvsta och Älvsjö 1970, 3 bilder

av Ulfe, Tuesday, January 01, 2019, 21:37 (1940 dagar sedan) @ Gunnar D

När jag åkte här på 50-talet minns jag att det var 2 transformatorhus på raksträckan, ett på varje sida om spåren. Minns även en göl, vattensamling, precis intill spåret åt nordväst där vi provade att åka skridskor en vinter.

Här en bild på ett transformatorhus som påminner om de ovan nämnda.

Bild från samlingsportalen, bildnr. Jvm.KDAF02931

[image]

Sugtransformatorbyggnad, Olskroken?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, January 01, 2019, 22:57 (1940 dagar sedan) @ Ulfe

När jag åkte här på 50-talet minns jag att det var 2 transformatorhus på raksträckan, ett på varje sida om spåren. Minns även en göl, vattensamling, precis intill spåret åt nordväst där vi provade att åka skridskor en vinter.

Här en bild på ett transformatorhus som påminner om de ovan nämnda.

Då uppkommer frågan var bilden ovan från Samlingsportalen är tagen? Enligt Samlingsportalen är det vid Västra Stambanan cirka 1930. Den mekaniska trådledningen till höger tyder på att det är en station med mekanisk signalsäkerhetsanläggning. Och alltså fyrspårig sträcka. Kan det vara infarten till Olskroken i riktning från Sävenäs? Gamlestadens fabriker till vänster, Sävenäs ellokstall i bakgrunden omedelbart till vänster om transformatorhuset, banvaktstuga till höger. Vid denna tid hade sträckan (i samband med linjeomläggning) byggts ut från tre till fyra spår. Detta syns på en karta i SJ:s skrift "Göteborgs centralstation" från 1930. (I nedre högra hörnet på kartan).

Sugtransformatorbyggnad, Olskroken?

av Ola Almquist, Wednesday, January 02, 2019, 02:07 (1940 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Då uppkommer frågan var bilden ovan från Samlingsportalen är tagen? Enligt Samlingsportalen är det vid Västra Stambanan cirka 1930. Den mekaniska trådledningen till höger tyder på att det är en station med mekanisk signalsäkerhetsanläggning. Och alltså fyrspårig sträcka. Kan det vara infarten till Olskroken i riktning från Sävenäs?

Ja, eller snarare utfarten i riktning mot.

Gamlestadens fabriker till vänster.

Nej, de är utanför bild. Det är Svenska Kugghjulsfabriken som ses till vänster. Den kan även ses på denna bild som är tagen från en punkt närmare Olskroken.

M.v.h.
Ola

Sugtransformatorbyggnad, Olskroken?

av Harald, Wednesday, January 02, 2019, 10:37 (1940 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bakom semaforen till höger kan man ana en port under banan. Det bör vara genomfarten för VGJ.

Bygge, godstågspår mellan Stuvsta och Älvsjö 1970, 3 bilder

av Gunnar D, Thursday, January 03, 2019, 18:35 (1938 dagar sedan) @ Ulfe

När jag åkte här på 50-talet minns jag att det var 2 transformatorhus på raksträckan, ett på varje sida om spåren. Minns även en göl, vattensamling, precis intill spåret åt nordväst där vi provade att åka skridskor en vinter.


Intressant! Försökte lokalisera detta på Historiska flygfoton men det var svårt att hitta.

/Gunnar

Bygge, godstågspår mellan Stuvsta och Älvsjö 1970, 3 bilder

av Alex, Tuesday, January 01, 2019, 18:19 (1940 dagar sedan) @ Ulfe

Min bästa vän bodde på Dalkarlsvägen som går parallellt med järnvägen norr om Stuvsta station. Vi hade förstås järnkoll på sträckan och även detta bygge.
Dessutom hoppade pappa in som tkl på Huddinge station när godstågsspåret skull kopplas in. Det var en söndag och enkelspårsdrift förbi platsen hela dagen. Det kändes lite mäktigt att få vara med och påverka trafiken. Minns t.ex. S226 som vi var tvungna att stoppa vid norra utfarten till Huddinge. Lite dåligt samvete att ett fullstort snälltåg (Med F-lok förstås) fick slå på bromsarna med full kraft bara för en lite knapptryckning av oss på ställverket. Det blev ändå ett minne för livet. Mvh Alex