skrotning av lok i Norge (Fordon: allmänt)

av chfahlgren, Thursday, January 03, 2019, 12:14 (1932 dagar sedan)

En Riktigt God och Lyckosam Fortsättning till alla vänner på forumet.Kan jag möjligen med denna fråga gå för långt bort från forumet,men jag försöker i alla fall,skrotades ånglok och lok över huvudtaget vid huvudverkstäder likt här i Sverige även vid NSB ? vi har kanske norska vänner som kan upplysa om detta och hur omfattande var skrotverksamheten i dessa verkstäder vid NSB.Tacksam för svar och jag tackar på förhand.
Med Vänliga och Varma Hälsningar CH.Fahlgren i Falun.

skrotning av lok i Norge

av Thor Bjerke, Friday, January 04, 2019, 20:12 (1931 dagar sedan) @ chfahlgren

Det vanlige i Norge var at lokene ble solgt som skrapjern til skraphandlere. Antakelig til den som ga den høyeste prisen. Skraphandlerne fikk gjerne adgang til jernbanens sporområder slik at huggingen kunne skje der. Mange lokomotiver ble også solgt til Norsk Jernverk i Mo i Rana og trukket dit for opphugging.

skrotning av lok i Norge

av chfahlgren, Monday, January 07, 2019, 11:48 (1928 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Ett stort Tack till Thor Bjerke för svar på min fråga angående lok-skrotning i Norge och NSB,men anledning av detta så har jag fått från vännen Olle Sundström överta ett antal årgångar av NJK:s alldeles fantastiska medlemstidning "På Sporet"en mycket fin och intressant tidning.Tack än en gång till Thor Bjerke från CarlHenry Fahlgren i Falun