Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971 (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Sunday, January 06, 2019, 10:08 (1909 dagar sedan)

[image]
Loket är D-lok med träkorg.
Viadukten där godsspåret ska gå under stambanan är färdiggjuten.

[image]
Samma tåg som ovan.

[image]

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Lennart Fransson, Sunday, January 06, 2019, 10:20 (1909 dagar sedan) @ Ulfe

[image]
Loket är D-lok med träkorg.
Viadukten där godsspåret ska gå under stambanan är färdiggjuten.

[image]
Samma tåg som ovan.

[image]

Det förtjänas att upprepas: Det är fantastiskt intressanta tidsdokument du lägger ut!

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av 53 Wadsten, Sunday, January 06, 2019, 10:49 (1909 dagar sedan) @ Lennart Fransson

SJ-tåg mot Eskilstuna med TGOJ-vagnar.

Sista bilden verkar vara sovvagnståget mot Hamburg med avgång Cst 16.25.

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Leif B, Sunday, January 06, 2019, 10:57 (1909 dagar sedan) @ 53 Wadsten

SJ-tåg mot Eskilstuna med TGOJ-vagnar.

Sista bilden verkar vara sovvagnståget mot Hamburg med avgång Cst 16.25.

Nja, tåget är på mot Stockholm så det är nog snarare morgonankomst från Tyskland.

Men en fråga, är det tåget från Hamburg med en blå Wagon-Lit sovvagn och en grön DB (sitt?)vagn?

Eller är det Berlintåget med en grön SZD-sovvagn från Moskva och en grön DR (sitt?)vagn? Jag har svårt att avgöra färgerna men möjligen tyder det höga taket - högre än de svenska sovvagnarna! - på att det är SZD-vagnen?

Vad säger vagnexperterna?

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av 53 Wadsten, Sunday, January 06, 2019, 11:12 (1909 dagar sedan) @ Leif B

Kan möjligen vara något extratåg pg.a försening söderifrån, typ sen färja från DDR.

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Jan Frelin, Sunday, January 06, 2019, 18:29 (1908 dagar sedan) @ Leif B

SJ-tåg mot Eskilstuna med TGOJ-vagnar.

Sista bilden verkar vara sovvagnståget mot Hamburg med avgång Cst 16.25.


Nja, tåget är på mot Stockholm så det är nog snarare morgonankomst från Tyskland.

Men en fråga, är det tåget från Hamburg med en blå Wagon-Lit sovvagn och en grön DB (sitt?)vagn?

Eller är det Berlintåget med en grön SZD-sovvagn från Moskva och en grön DR (sitt?)vagn? Jag har svårt att avgöra färgerna men möjligen tyder det höga taket - högre än de svenska sovvagnarna! - på att det är SZD-vagnen?

Vad säger vagnexperterna?

Den första främmande vagnen ser ut som en UHansa från Wagon-Lits, den borde komma från Paris eller Rom. Vagnen efter den kan jag inte identifiera.

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av /jes, Monday, January 07, 2019, 10:03 (1908 dagar sedan) @ Leif B

Jag skulle säga att det är Italienexpressen på nordgång. Postvagn DF30K(?) som kom till Helsingborg F några timmar före sovvagnarna. Därefter två stycken WL3K från Köpenhamn följt av vagnen från Milano och sedan någon tysk vagn. Längst bak en sovvagn, kanske Malmö-Stockholm via Helsingborg C/F, inkopplad i Oslotåget Malmö-Helsingborg C/F.

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Thomas Tell, Sunday, January 06, 2019, 11:05 (1909 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Notera den olika graden av nedsmutsning. Postvagnarna tvättades aldrig i vagnsätten Hagalund.

Tack för bilderna Ulf.
/tell

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Rolf Johansson, Sunday, January 06, 2019, 12:08 (1908 dagar sedan) @ Ulfe

Underbart fina bilder!

Men är inte bilderna tagna i riktning från Stuvsta mot Älvsjö? Dvs på de två översta bilderna är tåget på väg norrut mot Älvsjö?

Vänliga hälsningar
Rolf J (boende i Stuvsta)

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Leif B, Sunday, January 06, 2019, 12:33 (1908 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Underbart fina bilder!

Men är inte bilderna tagna i riktning från Stuvsta mot Älvsjö? Dvs på de två översta bilderna är tåget på väg norrut mot Älvsjö?

Vänliga hälsningar
Rolf J (boende i Stuvsta)

Jag håller med Ulfe om att bilderna är tagna söderut mot Stuvsta. Jag har markerat med markör "2" på kartan var jag tror att fotografen stått. Ulf och Björn, har jag gissat rätt?

Hälsningar
Leif (bodde som barn i Hagsätra - och drog gärna med pappa på kvällspromenad till en viss bergsknalle i Stuvsta :-) )

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Ulfe, Sunday, January 06, 2019, 13:23 (1908 dagar sedan) @ Leif B

Underbart fina bilder!

Men är inte bilderna tagna i riktning från Stuvsta mot Älvsjö? Dvs på de två översta bilderna är tåget på väg norrut mot Älvsjö?

Vänliga hälsningar
Rolf J (boende i Stuvsta)


Jag håller med Ulfe om att bilderna är tagna söderut mot Stuvsta. Jag har markerat med markör "2" på kartan var jag tror att fotografen stått. Ulf och Björn, har jag gissat rätt?

Hälsningar
Leif (bodde som barn i Hagsätra - och drog gärna med pappa på kvällspromenad till en viss bergsknalle i Stuvsta :-) )

Det stämmer att bilderna är tagna fån bergknallen du har markerat, bra att Älvsjöskogen har fått vara kvar genom åren tycker jag, det finns säkert många promenadstigar i området som de närboende nyttjar. hälsar Ulf

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Rolf Johansson, Sunday, January 06, 2019, 19:26 (1908 dagar sedan) @ Ulfe

Fotografen vet ju bäst var bilden är tagen. Baserat på den nuvarande topologin gissade jag på att bilderna var tagna ungefär från en plats mittemot markering "4" på kartbilden, riktning norrut och från vänstra sidan av spåren. Men 1971 bodde jag i Göteborg och hade med andra ord ingen aning om vad som pågick i Stuvsta. Jag tackar för klarläggandet!

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Alex, Monday, January 07, 2019, 11:22 (1907 dagar sedan) @ Ulfe

Alltid intressant att de SJ-lok med TGOJ-vagnar. Det var inte så vanligt men motsatsen (Bt-lok med SJ-vagnar) var nog ännu ovanligare. Kan vara att TGOJ hade brist på Bt till och från.

Jag tror att det är S206 Hamburgerexpressen som vi ser på bilden. Medförde vagnar från Hamburg via Helsingör/Helsingborg. Hade ofta resgods och postvagnar med sig också.


Det kom ganska sent till Stockholm vid 8-9 tiden på morgonen och det stämmer då bra att det i stort sett mötte Eskilstuna tåget som gick 08.30 från Cst.

Mvh/Alex

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av johanmmolin, Monday, January 07, 2019, 20:21 (1907 dagar sedan) @ Alex

1971 gick D398 nordgående Hamburgexpressen med två vagnar till Stockholm; en CIWL sovvagn och en "Bcüm", båda enligt uppgifter om D398 från Hamburg.

Var det ursprunget för båda, eller?

Sydgående motsvarande tyska tåg D399 medförde inga vagnar från Stockholm.

Tack f ö för fantastiska bilder!

Några tåg mellan Stuvsta och Älvsjö 1971

av Ane, Saturday, January 12, 2019, 15:01 (1902 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder.