Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen (Historiskt material)

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, januari 06, 2019, 11:06 (11 dagar sedan)
Redigerad av 53 Wadsten, söndag, januari 06, 2019, 11:19

Det fanns enligt grafen Tdt 170-171, 1970-71 två tågmöten med Express/sovvagnstågen 9 och 10 Vikingen, tror ni utan hjälp listar ut de två stationerna där tågen möttes. Jag vet det, men säger inget. Jag lämnar gärna ledtråden att Xt 9 och 10 gick till och från Stockholm-Helsingborg-København-Hamburg-Basel(sittvagn AB8K),
samt Malmö-Trelleborg-Sassnitz-Berlin Ost Bf, (Warszava-Moskva torsdagar).

Tågparen gick kvar en bit in på 1970-talet.

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Överkörmästaren, söndag, januari 06, 2019, 11:30 (11 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det fanns enligt grafen Tdt 170-171, 1970-71 två tågmöten med Express/sovvagnstågen 9 och 10 Vikingen, tror ni utan hjälp listar ut de två stationerna där tågen möttes. Jag vet det, men säger inget. Jag lämnar gärna ledtråden att Xt 9 och 10 gick till och från Stockholm-Helsingborg-København-Hamburg-Basel(sittvagn AB8K),
samt Malmö-Trelleborg-Sassnitz-Berlin Ost Bf, (Warszava-Moskva torsdagar).

Tågparen gick kvar en bit in på 1970-talet.

Huddinge och Sassnitz enligt dina tidigare inlägg om saken, sen kan man ju diskutera huruvida SJ-tågen 9 och 10 kan mötas på en sträcka utanför Sverige där de rimligtvis har helt andra tågidentiteter...

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, januari 06, 2019, 12:25 (11 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tågnumren bar som bekant samma nummer till och från Berlin. En intressant fråga till i sammanhanget, AB8K till och från Basel SBB från Hamburg till Helsingør, vilka tågnummer placerades dessa i.


Mitt ex av graf 170-71 har förkommit i någon flytt, kan inte hitta denna, finns den kanske till låns på stadsbiblioteket, eller kanske till salu.

Grafen var min ständige följeslagare på mina fridagsresor till och från Malmö 1972, följde varenda tåg vi mötte, på sydgång avgick mitt tåg från Cst 15.10(via Nyköping) med ankomst Malmö 21.30, sovvagnen till Berlin/Moskva medföljde sist i tåget.

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Överkörmästaren, söndag, januari 06, 2019, 13:09 (11 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tågnumren bar som bekant samma nummer till och från Berlin.

Nä det var inte bekant för mig, hette de alltså 9 och 10 även hos DR?

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Mattias Jansson @, söndag, januari 06, 2019, 16:01 (11 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tågnumren bar som bekant samma nummer till och från Berlin.


Nä det var inte bekant för mig, hette de alltså 9 och 10 även hos DR?

Det lär i så fall ha varierat över tiden. Jag har inga DDR-tidtabeller från just skarven 60-70-tal, men såväl sent 50-tal som i ett par exempel från 80-talet finns inget sammanfall alls mellan svenska och östtyska tågnummer.
(Men det kan kanske ha varit så under den relativt korta tid som det gick motorvagnståg.)

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Jonny Saljefeldt @, söndag, januari 06, 2019, 16:57 (11 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tågnumren bar som bekant samma nummer till och från Berlin.


Nä det var inte bekant för mig, hette de alltså 9 och 10 även hos DR?


Det lär i så fall ha varierat över tiden. Jag har inga DDR-tidtabeller från just skarven 60-70-tal, men såväl sent 50-tal som i ett par exempel från 80-talet finns inget sammanfall alls mellan svenska och östtyska tågnummer.
(Men det kan kanske ha varit så under den relativt korta tid som det gick motorvagnståg.)

Utdrag ur Tåg till utlandet sommaren 1971. Berlinaren hade väl vid det laget slutat gå som motorvagnståg (DR VT18.16), men jag tror tågnumren är oförändrade.

[image]

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Överkörmästaren, söndag, januari 06, 2019, 17:12 (11 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Tågnumren bar som bekant samma nummer till och från Berlin.


Nä det var inte bekant för mig, hette de alltså 9 och 10 även hos DR?


Det lär i så fall ha varierat över tiden. Jag har inga DDR-tidtabeller från just skarven 60-70-tal, men såväl sent 50-tal som i ett par exempel från 80-talet finns inget sammanfall alls mellan svenska och östtyska tågnummer.
(Men det kan kanske ha varit så under den relativt korta tid som det gick motorvagnståg.)


Utdrag ur Tåg till utlandet sommaren 1971. Berlinaren hade väl vid det laget slutat gå som motorvagnståg (DR VT18.16), men jag tror tågnumren är oförändrade.

[image]

Intressant! Ja här verkar de ju heta 121 och 122, blir inte riktigt klok på principen men är det så att det är udda nummer mot Berlin var man än är i landet?

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Harald ⌂ @, Göteborg, söndag, januari 06, 2019, 18:41 (11 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns enligt grafen Tdt 170-171, 1970-71 två tågmöten med Express/sovvagnstågen 9 och 10 Vikingen, tror ni utan hjälp listar ut de två stationerna där tågen möttes. Jag vet det, men säger inget. Jag lämnar gärna ledtråden att Xt 9 och 10 gick till och från Stockholm-Helsingborg-København-Hamburg-Basel(sittvagn AB8K),
samt Malmö-Trelleborg-Sassnitz-Berlin Ost Bf, (Warszava-Moskva torsdagar).

Tågparen gick kvar en bit in på 1970-talet.


Huddinge och Sassnitz enligt dina tidigare inlägg om saken, sen kan man ju diskutera huruvida SJ-tågen 9 och 10 kan mötas på en sträcka utanför Sverige där de rimligtvis har helt andra tågidentiteter...

Dessutom kunde väl möten i Huddinge ske endast undantagsvis, alltså när det var enkelspårsdrift på minst en sida av stationen.;-)

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Lennart Fransson @, söndag, januari 06, 2019, 19:16 (11 dagar sedan) @ Harald

Det fanns enligt grafen Tdt 170-171, 1970-71 två tågmöten med Express/sovvagnstågen 9 och 10 Vikingen, tror ni utan hjälp listar ut de två stationerna där tågen möttes. Jag vet det, men säger inget. Jag lämnar gärna ledtråden att Xt 9 och 10 gick till och från Stockholm-Helsingborg-København-Hamburg-Basel(sittvagn AB8K),
samt Malmö-Trelleborg-Sassnitz-Berlin Ost Bf, (Warszava-Moskva torsdagar).

Tågparen gick kvar en bit in på 1970-talet.


Huddinge och Sassnitz enligt dina tidigare inlägg om saken, sen kan man ju diskutera huruvida SJ-tågen 9 och 10 kan mötas på en sträcka utanför Sverige där de rimligtvis har helt andra tågidentiteter...


Dessutom kunde väl möten i Huddinge ske endast undantagsvis, alltså när det var enkelspårsdrift på minst en sida av stationen.;-)

Det behöver väl inte på något sätt vara ett möte där föraren skall utföra möteskontroll eller där det ena får invänta det andra bara för att två tåg möts? I den nyligen skedda olyckan i Danmark talas det ju om två mötande tåg, och för mig låter det helt korrekt: tågen körde på samma bana åt varsitt håll.

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av Hans Broman @, Enhörna, måndag, januari 07, 2019, 18:50 (10 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Redigerad av Hans Broman, måndag, januari 07, 2019, 19:09

Det fanns enligt grafen Tdt 170-171, 1970-71 två tågmöten med Express/sovvagnstågen 9 och 10 Vikingen, tror ni utan hjälp listar ut de två stationerna där tågen möttes. Jag vet det, men säger inget. Jag lämnar gärna ledtråden att Xt 9 och 10 gick till och från Stockholm-Helsingborg-København-Hamburg-Basel(sittvagn AB8K),
samt Malmö-Trelleborg-Sassnitz-Berlin Ost Bf, (Warszava-Moskva torsdagar).

Tågparen gick kvar en bit in på 1970-talet.


Huddinge och Sassnitz enligt dina tidigare inlägg om saken, sen kan man ju diskutera huruvida SJ-tågen 9 och 10 kan mötas på en sträcka utanför Sverige där de rimligtvis har helt andra tågidentiteter...


Dessutom kunde väl möten i Huddinge ske endast undantagsvis, alltså när det var enkelspårsdrift på minst en sida av stationen.;-)


Det behöver väl inte på något sätt vara ett möte där föraren skall utföra möteskontroll eller där det ena får invänta det andra bara för att två tåg möts? I den nyligen skedda olyckan i Danmark talas det ju om två mötande tåg, och för mig låter det helt korrekt: tågen körde på samma bana åt varsitt håll.

Det kan jag hålla med dig om. Men trådstartaren frågade efter två tågmöten, och det är väl egentligen ett snävare begrepp. Av definitionen i Säo 59 följer i princip att tågmöte förekommer enbart på stationer där tågen gick på enkelspår åt åtminstone det ena hållet. Med vissa avvikelser kunde reglerna om tågmöte tillämpas också vid enkelspårsdrift på dubbelspår. När vi nu alltså djupdyker i ord och begrepp.

Men visst förstod jag att 53 Wadsten var ute efter en plats där tågen möttes, och även vid dubbelspår kan ju sådant ibland ske på en station.

PS Jag att jag hade kunnat göra en smidigare formulering av det jag skrev om Säo 59. Jag inser att Lennart F vet mycket mer om säo än jag. Min poäng var bara att tågmöte enligt min mening är ett snävare begrepp än allmänspråkets tal om att tåg möts.

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, januari 08, 2019, 11:00 (9 dagar sedan) @ Hans Broman
Redigerad av 53 Wadsten, tisdag, januari 08, 2019, 11:07

xt Totalt onödigt med SÄO i detta inlägg, vad jag menade är att de två tågen möttes på var sitt spår kring Huddinge, på Tyska sidan hade tågen uppehåll i Sassnits, i Sverige möttes de rullande.alltså "INGET" uppehåll.

Ser att tåget med vagnarna till tyskland redan 1971 fick avgång redan 15.10 och ändrades till Xt 7, mötet på Svenska sidan lär då ägt rum närmare Södertälje.

Två tågmöten mellan Xt 9 och 10 Vikingen

av 53 Wadsten @, Norrköping, tisdag, januari 08, 2019, 16:22 (9 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Stort Tack! för brev idag med foto på AB8K 4584 som förolyckades i Tyringe på sin resa mot Basel 1969, tåget var just Xt 9 "Vikingen".

Färades i samma vagn Cst-Berlin o Åter i februari 1977 med Berlinaren, dragare i DDR en 03.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum