Tidsbestämning NBJ-graf (Tidtabeller)

av Bjarnulf @, Nässjö, söndag, januari 06, 2019, 17:00 (13 dagar sedan)

Hej !

Vid pärmrensning hittade jag denna grafiska tidtabell för NBJ. Tyvärr finns ingen märkning med årtal vad jag ser i denna fotokopia. Har däremot utdrag ur en NBJ tidtabellsbok 149 (770522-780527) och den matchar INTE grafen.

Undrar alltså om någon kan datera den inscannade grafen

[image]

Tidsbestämning NBJ-graf

av Pelle i Västerås ⌂ @, Västerås, söndag, januari 06, 2019, 20:48 (13 dagar sedan) @ Bjarnulf

Borde vara sent 70-tal.
Känner igen tåg 116-117 från Örebro.
hur länge gick det???

Tidsbestämning NBJ-graf

av Kjell Aghult @, måndag, januari 07, 2019, 09:50 (12 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Borde vara sent 70-tal.

Jag föreslår i stället 1966-05-22. Motiveringen är att persontågen är borta, vilket skedde från just detta datum. Vidare framförs två ordinarie godstågspar Gyttorp-Bofors och Strömtorp-Otterbäcken. De reducerades på båda sträckorna till ETT fr o m 1966-12-12. Malmtrafiken höll
på att klinga av och de "stora loken" T25 och T26 hade levererats.

Känner igen tåg 116-117 från Örebro.
hur länge gick det???

Till 1978-12-01. Obs att de på senare år gick som vut Nora <> Ervalla.

Tidsbestämning NBJ-graf

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, måndag, januari 07, 2019, 16:02 (12 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Borde vara sent 70-tal.

Jag föreslår i stället 1966-05-22. Motiveringen är att persontågen är borta, vilket skedde från just detta datum. Vidare framförs två ordinarie godstågspar Gyttorp-Bofors och Strömtorp-Otterbäcken. De reducerades på båda sträckorna till ETT fr o m 1966-12-12. Malmtrafiken höll
på att klinga av och de "stora loken" T25 och T26 hade levererats.

Känner igen tåg 116-117 från Örebro.
hur länge gick det???

Till 1978-12-01. Obs att de på senare år gick som vut Nora <> Ervalla.

Eftersom jag har just denna graf så kan jag intyga att Kjell Aghults gissning är helt korrekt. Jag har också ett ändringstryck (PM Ta 1) gällande fr.o.m. 1 juni 1966 där följande bläckändringar skulle införas på den grafiska tidtabellen:
a) Tåg 116 mellan Gt - N förses med tvärstreck.
b) Tåg 153 mellan N - Gt ändras till heldragen linje med tvärstreck.

Tack

av Bjarnulf @, Nässjö, måndag, januari 07, 2019, 19:32 (12 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för alla svar !

Tack

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, tisdag, januari 08, 2019, 15:42 (11 dagar sedan) @ Bjarnulf

Tack för alla svar !

Glömde skriva att det var NBJ tidtabell nr 137.

Tidsbestämning NBJ-graf

av Zäta @, söndag, januari 13, 2019, 12:21 (6 dagar sedan) @ Bjarnulf

Hej!
Det var kul att få se den här grafen och jag har en del undringar om de extratåg som är inritade. Tågen 206-207 och 208-209 på Ervallalinjen, är de avsedda för malmtåg till och från Oxelösund? Tågen 301-302 till Bredsjö, vad kan de ha för uppgift? trafiken norr om Striberg var väl rätt liten redan vid den här tiden. Tågen 210-211 gick i ungefär samma läge även senare tidtabeller och då jag såg dem så var det oljetåg till Bofors. Övriga tåg, 203-200 och 201-202 är väl malmtåg antar jag men hur ofta anordnades dom egentligen?
Mvh
Lars-Åke

Tidsbestämning NBJ-graf

av Kjell Aghult @, söndag, januari 13, 2019, 16:00 (6 dagar sedan) @ Zäta

Hej!
.... Tågen 301-302 till Bredsjö, vad kan de ha för uppgift? trafiken norr om Striberg var väl rätt liten redan vid den här tiden.

Sträckan via Brö var fortfarande samtrafiksväg norrut, även om vagnantalet var litet.
Grängen stn betjänade Totalförsvarets förråd 404, som hade rätt stor godsomsättning. Det övervägdes ett slag att reparera 1977 års banvallsras vid Grönälven och betjäna detta förråd med lokomotorn i Hällefors. Försvaret beslöt dock att betjäna förrådet helt med bil, liksom de andra vid linjen.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum