Höstångan 2019 - Var vill ni åka (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, January 07, 2019, 08:00 (1926 dagar sedan)

Hej!
2018 var en ur ångloksperspektiv trist sommar, och frågan är hur mycket man egentligen vågar planera för större ångloksarrangemang sommartid framöver? Vi har kikat på andra tider på året och vill med start 2019 införa ett större ångloksarrangemang kombinerat med förhoppningsvis vackra höstfärger. Arrangemanget kommer att heta Höstångan och det genomgående är att det ska vara ett arrangemang med hög kvalitet, med ånglok, samt med oss som arrangör. Det vänder sig mot dig som är tågintresserad, och även mot den målgrupp som brukar åka årgångståget. Målet är att köra ångtåg på hösten, men hösten är ju lite olika beroende på var i Sverige man är. Oktober är ett riktmärke och 2019 kommer det att bli den 12-13 oktober. Tanken är också att antingen köra anslutningståg från Stockholm, eller se till att det finns goda anslutningar dit.

Frågan är dock var vi ska köra 2019? Vi har en del idéer, men vill gärna höra vart ni vill åka? I februari kommer vi bestämma oss och berätta vad det blir.

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av WL11, Monday, January 07, 2019, 13:36 (1926 dagar sedan) @ HP

Frågan är dock var vi ska köra 2019? Vi har en del idéer, men vill gärna höra vart ni vill åka? I februari kommer vi bestämma oss och berätta vad det blir.

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM


Spontant från hjärtat utan eftertanke skulle jag vilja säga Nässjö-Oskarshamn


Om jag nu försöker tänka till lite så är min uppfattning att ångloksarrangemang bör ske på oelektrifierade bansträckor.

I min värld vill jag ju då se Nässjö som en central punkt, med flera oelektrifierade sträckor att trafikera med ånglok. Att det sedan finns en järnvägsförening i Nässjö med ett litet museum och en del fordon som skulle kunna komplettera Jvm lok och vagnar.
I Hultsfred finns anslutning till smalspåret Hultsfred-Västervik som 2019 fyller 40 år. En fördel att köra extratåg mellan Nässjö och Hultsfred är att man vid tidtabellsläggning i mångt och mycket kan bortse från ordinarie trafik och kanske i större utsträckning kan anordna fotostopp och fotokörningar utan hänsyn till ordinarie trafik.

Nässjö är ju en mycket central punkt som kan nås med extretåg och ordinarie tåg både från Stockholm, Göteborg och Malmö. Vilket ger förutsättningar för en publiktillströmmning.

Några lösryckta tankar från mig, och jag är van att dessa naturligtvis betraktas som helt orealistiska.
Fast du frågade ju Henrik, och jag svarade.

Oansett vad beslutet blir så hoppas jag på ett fantastiskt arrangemang.

Med vänlig hälsning // WL11/Stig Mohlin

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av K Lemming, Monday, January 07, 2019, 16:19 (1926 dagar sedan) @ WL11

Instämmer i föregående inlägg, har tänkt samma tanke tidigare att resa/resor på NOJ hade varit trevligt om det annordnades. Kanske t.o.m tvådagars resa Halmstad-Nässjö-Oskarshamn med övernattning i Nässjö.

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av Herbert Paalberg, Monday, January 07, 2019, 20:04 (1926 dagar sedan) @ K Lemming

Instämmer att en resa på NOJ står högt på önskelistan med antingen E2 1092 eller A5 1545 är fullt genomförbart under året. NJ har mtrl till denna resa med sina vagnar samt i första hand E2:an som jag körde i augusti 2018 Ek-N på SJK:resan. Samma möjlighet finns även att använda samma tåg-set på HNJ kanske med ångloksbyte i Landeryd från dess förening. En gammal dröm från min sida vore en samkörning med TJF med fotostopp vid bron söder om Hf där "smalan" korsar
NOJ givetvis då med ånglok, men det förutsätter att dels TJF hinner få ordning på S2p 3037 tills dess,det loket ligger närmast till hands att bli klar. Det borde vara det enda stället i landet där de båda spårvidderna korsar varandra. Nu vet jag inte om str. söder om Hf på smalan tillåter något framförande på spårsträckan fram till viadukten med hänsyn till lok och vagnar
då avsikten inte är att fortsätta längre söderut vid detta ev. tillfälle utan det är endast att få en fotodokumentation med ångdrift. Själv har jag en fin bild på denna viadukt från 1983 med L18p 3147 och vagnar när vi körde en ångtågsresa till Vö, men då fanns inget som fyllde upp gluggen under på NOJ.:-(
Spekulerar Palle i Vika;-)

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av John T, Monday, January 07, 2019, 21:02 (1926 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

...Det borde vara det enda stället i landet där de båda spårvidderna korsar varandra....

(En diskret påminnelse: Roslagsbanan [891 mm] och Värtabanan [1435 mm] korsar fortfarande varandra i Albano i Stockholm, och är alltså det andra stället i landet. Inte för att det kanske spelar någon större roll i det här sammanhanget, men så är det i alla fall.)

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av Herbert Paalberg, Monday, January 07, 2019, 21:19 (1926 dagar sedan) @ John T

Det är livets skola, man lär så länge man lever. Tack för upplysningen!;-)

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av ztenlund, Tuesday, January 08, 2019, 14:58 (1925 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Det är livets skola, man lär så länge man lever. Tack för upplysningen!;-)

Om man inte har krav på att man ska se att de korsar varandra eller att ånglok kan köras så bör tunnelbanan korsa Roslagsbanan två gånger också.

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av Leif B, Tuesday, January 08, 2019, 15:08 (1925 dagar sedan) @ ztenlund

Det är livets skola, man lär så länge man lever. Tack för upplysningen!;-)


Om man inte har krav på att man ska se att de korsar varandra eller att ånglok kan köras så bör tunnelbanan korsa Roslagsbanan två gånger också.

Men bilderna blir inte lika intressanta (även om man lyckas trycka av just när två tåg korsar varann) ..... :-P

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av ztenlund, Tuesday, January 08, 2019, 15:14 (1925 dagar sedan) @ Leif B

Det är livets skola, man lär så länge man lever. Tack för upplysningen!;-)


Om man inte har krav på att man ska se att de korsar varandra eller att ånglok kan köras så bör tunnelbanan korsa Roslagsbanan två gånger också.


Men bilderna blir inte lika intressanta (även om man lyckas trycka av just när två tåg korsar varann) ..... :-P

Nej, självklart inte och det enda stället där man ser båda två samtidigt är vid Stocksundet där båda går över på var sin bro. Dock en bit ifrån varandra och med E18/Bergshamrabron emellan.

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av Alex, Thursday, January 10, 2019, 14:56 (1923 dagar sedan) @ ztenlund

Nu börjar det bli nördigt men Värtanbanan är väl en järnvägssträcka som både går under normalspår vid Tomteboda, smalspår vid Albano och tunnelbana vid Värtan. Mvh/Alex

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av WL11, Friday, January 11, 2019, 15:23 (1922 dagar sedan) @ Alex

Nu börjar det bli nördigt men Värtanbanan är väl en järnvägssträcka som både går under normalspår vid Tomteboda, smalspår vid Albano och tunnelbana vid Värtan. Mvh/Alex

Jag är väl gammaldags, men jag har svårt att förstå de totala urspårningar som ständigt sker på svenska järnvägsfora och som gör att man avstår från att bidra.
Ska jag tolka Alex svar som en önskan att järnvägsmuseum genomför en resa hösten 2019 som går under normalspår vid Tomteboda, smalspår vid Albano och tunnelbana vid Värtan.
I så fall avstår jag !!

En vädjan från mig är att inlägg i en tråd håller sig till inläggsskrivarens ursprungliga inlägg. Jag föredrar att undvika urspårningar på alla sätt. Tack för mig :-P

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av jean, Tuesday, January 08, 2019, 13:24 (1925 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Håller med övriga, Nässjö-Oskarshamn vore trevligt.

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av Littera JS, Monday, January 07, 2019, 21:50 (1926 dagar sedan) @ HP

Intrikat fråga!
Vill slå ett slag för Kinnekullebanan som är inte är helt fel i höstfärgstider.
Kan sedan byggas på med Vänern runt eller (kanske mindre kul) åt andra hållet.
Har fördelen att tåget rör sej i ett område inte alltför långt från våra större städer vilket borde underlätta beläggningen...

Höstångan 2019 - Var vill ni åka

av z750asn, Friday, January 11, 2019, 20:51 (1922 dagar sedan) @ HP

Nässjö - Oskarshamn med en avstickare ner mot Kalmar från Berga skulle vara trevligt.