Fråga om oljeförbrukning E10 (Fordon: lok)

av HP, Monday, January 07, 2019, 08:34 (1908 dagar sedan)

Hej! E10 1746 är snart klar efter pannrenovering. På JVM hann vi köra rätt lite med loket innan tuberna var slut, så vi har inte någon större kunskap om oljeförbrukningen. Med B-lok har vi däremot fått rätt bra koll på vad loken drar.

Fråga 1) Vad har den museala branschen för erfarenhet av förbrukning på olja på litt E10 i modern tid?

Fråga 2) Finns det något dokumenterat från SJ-tiden och litt E10 avseende denna fråga?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

Fråga om oljeförbrukning E10

av Granis, Monday, January 07, 2019, 10:07 (1908 dagar sedan) @ HP

Fråga 1) Vad har den museala branschen för erfarenhet av förbrukning på olja på litt E10 i modern tid?

SKÅJ körde väl några år med sin 1742. Jag var med på en resa 2002 (tror jag) mellan Falun och Storvik med personal från mfGDJ ombord. Eldare Falk t ex borde kanske minnas nåt, även om han blivit fasligt gammal nu ;-)


/ L G :-)

Fråga om oljeförbrukning E10

av Anders Svensson, Monday, January 07, 2019, 22:54 (1908 dagar sedan) @ Granis

Utan att ha några siffror så minns jag att E10:an ansågs oerhört törstig när vi några gånger körde med den i början av 2000-talet. //Anders, SKÅJ

Fråga om oljeförbrukning E10

av Joakim L, Tuesday, January 08, 2019, 15:03 (1907 dagar sedan) @ HP

2012 så svarade man så [msg=107362]här[/msg] :)

Fråga om oljeförbrukning E10

av Helmut Maripuu, Tuesday, January 08, 2019, 16:09 (1907 dagar sedan) @ Joakim L

Finns det några bra instruktioner om hur man eldar i ett oljeeldat lok. Tycker att idealet skulle vara att man eldar så pass mycket att avgastemperaturen från tuberna var den samma som temperaturen på vattnet i pannan. Praxis verkar vara att lågan ska vara apelsinröd punkt slut!
Tycker att om man har för hög temperatur i tuberna borde vattnet koka så häftigt att tuberna kommer att omges av ånga. Vet inte om jag har fel om jag utgår från att det är effektivare att överföra värmen till vattnet ju mer vatten som kommer i kontakt med tuberna. Föreställer mig att värmen kommer att gå rakt genom tuberna utan att föra över värme till vattnet om det stormkokar i pannan. Idealiskt skulle vara att värma upp vattnet under högt tryck så att kokpunkten hamnar långt över 100 grader och när vattnet lämnar pannan sänks trycket vilket resulterar i att en liter vattnet omvandlas till 1700 liter ånga.
Tänkte mej att man minskar oljetrycket i brännaren och minskar inblåset av luft till eldröret för att få lägsta möjliga överskottsvärme ut genom skorstenen.
Mina miljöväns muppar "som gillar hästar" är lite sura på mej för att jag gillar Smutsiga rykande ångmaskiner. Hur är det med miljöpåverkan när det gäller de nya dyrare oljorna man använder i båtar och ånglok?
Ps:-) Brukar kolla om det finns hästkött på menyn när jag är ute och äter på krogen med mina miljö muppsvänner. 555 500 hästar borde vara Sveriges mest onödiga djur och borde därför serveras på krogen!:-D

Fråga om oljeförbrukning E10. Oljeeldning.

av Per Ljungberg, Thursday, January 10, 2019, 19:52 (1905 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

I Tyskland körde man många lok oljeeldade i ångdriftens slutskede. Där borde det finnas en del erfarenheter att hämta. Eller hade man där annan utrustning som fungerade på annat sätt?

Fråga om oljeförbrukning E10

av Micke Carlsson, Friday, January 11, 2019, 12:27 (1904 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Finns det några bra instruktioner om hur man eldar i ett oljeeldat lok. Tycker att idealet skulle vara att man eldar så pass mycket att avgastemperaturen från tuberna var den samma som temperaturen på vattnet i pannan. Praxis verkar vara att lågan ska vara apelsinröd punkt slut!

På koleldade lok i alla fall, så brukar det också vara så. Man vill ligga över 185*C i rökgastemp eftersom det är kondenspunkt för svavelsyra, och kol har en del svavel i sig. Vid 12 atö så är tempen på pannvattnet ca 187*C så det är inte mycket att vinka på.

Tycker att om man har för hög temperatur i tuberna borde vattnet koka så häftigt att tuberna kommer att omges av ånga. Vet inte om jag har fel om jag utgår från att det är effektivare att överföra värmen till vattnet ju mer vatten som kommer i kontakt med tuberna. Föreställer mig att värmen kommer att gå rakt genom tuberna utan att föra över värme till vattnet om det stormkokar i pannan.

Det är samma problem som i kastrullen när man kokar ägg. D v s inget problem.

Idealiskt skulle vara att värma upp vattnet under högt tryck så att kokpunkten hamnar långt över 100 grader

Ja, det är definitionen på en ångpanna

och när vattnet lämnar pannan sänks trycket vilket resulterar i att en liter vattnet omvandlas till 1700 liter ånga.

Men det är trycket som driver maskinen, inte volymen på ångan.

Tänkte mej att man minskar oljetrycket i brännaren och minskar inblåset av luft till eldröret för att få lägsta möjliga överskottsvärme ut genom skorstenen.

Den mesta ångbildningen sker kring fyrboxen och närmast den. Det är det primära för eldningen. Resten av tublängden som inte gör lika mycket ånga tar just hand om kvarvarande värme, så att säga. Ska "restvärme" tillvaratas krävs t ex en economizer/förvärmare eller liknande. De brukar ha problem p g a svavelsyrakondensat om det är på ett lok.

Fråga om oljeförbrukning E10

av Dag Bonnedal, Friday, January 11, 2019, 14:31 (1904 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Några petimeterdetaljer i all vänlighet...

Finns det några bra instruktioner om hur man eldar i ett oljeeldat lok. Tycker att idealet skulle vara att man eldar så pass mycket att avgastemperaturen från tuberna var den samma som temperaturen på vattnet i pannan. Praxis verkar vara att lågan ska vara apelsinröd punkt slut!


På koleldade lok i alla fall, så brukar det också vara så. Man vill ligga över 185*C i rökgastemp eftersom det är kondenspunkt för svavelsyra, och kol har en del svavel i sig. Vid 12 atö så är tempen på pannvattnet ca 187*C så det är inte mycket att vinka på.

Tabellen i Ånglokläran är given i absoluttryck, så en 12-kilospanna har 13 ata dvs. 190,5 grader. Tabellen har dessutom två ordentliga tryckfel som går att se utan att räkna eller kolla mot andra tabeller.

Tycker att om man har för hög temperatur i tuberna borde vattnet koka så häftigt att tuberna kommer att omges av ånga. Vet inte om jag har fel om jag utgår från att det är effektivare att överföra värmen till vattnet ju mer vatten som kommer i kontakt med tuberna. Föreställer mig att värmen kommer att gå rakt genom tuberna utan att föra över värme till vattnet om det stormkokar i pannan.


Det är samma problem som i kastrullen när man kokar ägg. D v s inget problem.

Idealiskt skulle vara att värma upp vattnet under högt tryck så att kokpunkten hamnar långt över 100 grader

Inte riktigt, det blir en avgörande skillnad när vattnet börjar koka: man får cirkulation i pannan som jämnar ut värmeskillnaderna. Idealiskt skulle man ha en cirkulationspump när man eldar på.


Ja, det är definitionen på en ångpanna

och när vattnet lämnar pannan sänks trycket vilket resulterar i att en liter vattnet omvandlas till 1700 liter ånga.


Men det är trycket som driver maskinen, inte volymen på ångan.

Tänkte mej att man minskar oljetrycket i brännaren och minskar inblåset av luft till eldröret för att få lägsta möjliga överskottsvärme ut genom skorstenen.


Den mesta ångbildningen sker kring fyrboxen och närmast den. Det är det primära för eldningen. Resten av tublängden som inte gör lika mycket ånga tar just hand om kvarvarande värme, så att säga. Ska "restvärme" tillvaratas krävs t ex en economizer/förvärmare eller liknande. De brukar ha problem p g a svavelsyrakondensat om det är på ett lok.

Beror på vad du menar med "närmast den". Detta har delvis blivit en myt förorsakad av bilden på sid 272 i Ånglokläran, den visar avdunstningen [b]per m2[/b] i olika delar av pannan. Summerar man ihop delarna så säger bilden att fyrboxen står för 44% av avdunstningen och tuberna 56%, fyrboxen är inte riktigt så dominerande som en del vill tro. Men främre halvan av tubsatsen är som du säger i stort sett en "economizer".

Bilden visar förhållandet vid låg belastaning av pannan. Vid högre belastning så ökar rökgastemperaturen i tubernas främre del snabbt och tuberna torde stå för en större del av avdunstningen.

Dag B

Fråga om oljeförbrukning E10

av Micke Carlsson, Saturday, January 12, 2019, 10:33 (1903 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Tabellen i Ånglokläran är given i absoluttryck, så en 12-kilospanna har 13 ata dvs. 190,5 grader. Tabellen har dessutom två ordentliga tryckfel som går att se utan att räkna eller kolla mot andra tabeller.

Det är möjligt, jag tog från huvudet vad pannbesiktningsprotokoll brukar säga, pannan god för 11,8 bar, 187*C nånting, och detta när manometern visar 12 atö.

Den mesta ångbildningen sker kring fyrboxen och närmast den.


Beror på vad du menar med "närmast den". Detta har delvis blivit en myt förorsakad av bilden på sid 272 i Ånglokläran, den visar avdunstningen [b]per m2[/b] i olika delar av pannan. Summerar man ihop delarna så säger bilden att fyrboxen står för 44% av avdunstningen och tuberna 56%, fyrboxen är inte riktigt så dominerande som en del vill tro. Men främre halvan av tubsatsen är som du säger i stort sett en "economizer".

Med "närmast" menar jag fyrbox och en del av tuberna närmast den. En economizer är väl en värmeväxlare, så jag tänkte närmast på en matarvattenförvärmare eller liknande för att tillvarata restvärme. De lider ju av att rökgaserna blir för kalla med tanke på svavlet.


Bilden visar förhållandet vid låg belastaning av pannan. Vid högre belastning så ökar rökgastemperaturen i tubernas främre del snabbt och tuberna torde stå för en större del av avdunstningen.

Tublängden i förhållande till rostytan borde påverka hur stor den förändringen är. För korta tuber släpper förbi för mycket värme. Vad jag aldrig sett grubblerier om är hur stor avkylning man får från främre tubgavel, det borde vara ett "problem" men frågan är hur stort. Med vändkammare skulle man kunna få en 3 ggr längre tublängd (väg för rökgaserna) och en kort, tjock och förhoppningsvis effektiv panna. Kanske.

Fråga om oljeförbrukning E10

av Micke Carlsson, Tuesday, January 08, 2019, 21:54 (1907 dagar sedan) @ Joakim L

"Åldermän" som körde E10 på den gamla riktiga tiden sade också att det enda den tredje cylidern gör är att dra vatten. Så det är täta stopp för vattentagning också.