E10 historisk tjänstgöring? (Fordon: lok)

av HP @, måndag, januari 07, 2019, 08:49 (72 dagar sedan)

Hej!
Eftersom vi har E10 på gång så blir jag ju nyfiken på historisk tjänstgöring. Detta är vad jag har från huvudet vad gäller banor som E10 använts på:

-Österund-Storuman, gissar att Strömsund inkluderas i detta? Även Hammerdal?
-Storuman-Hällnäs. Ända till Vännäs? Har även Umeå/Holmsund haft E10?
-Hoting-Forsmo? Ända till Långsele?
-Mora-Östersund
-Orsa-Bollnäs
-Sveg-Hede
-Mora-Rättvik-Falun/Borlänge (men visst kom de dit rätt sent?)

Har jag fattat rätt? Några fler banor som haft regelbunden E10-tjänst? Vet någon ungefär vilka år loken användes på resp bana, samt vilken bana som var först att få E10 när de var nya?

Har E10 någonsin varit tursatt i andra tåg med resande än lokalgodståg eller extra vintersporttåg till Vemdalen? Alltså regelrätta ordinarie persontåg?

En annan E10-fråga, det finns en bild på E10 med norrlandsplog, men det verkar varit sällsynt, vilket jag kan tycka är lite konstigt med hänsyn till tjänst i Norrland med vinter och djur. Någon som har en bra tanke om detta?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

E10 historisk tjänstgöring?

av Granis @, måndag, januari 07, 2019, 10:11 (71 dagar sedan) @ HP
Redigerad av Granis, måndag, januari 07, 2019, 10:22

-Orsa-Bollnäs

En önskan att stilla bedja om -apropå vad Jvm efterfrågar på FB och i inlägg här nedan om "restips"- vore väl just E10 på denna linje (igen). Eller åtminstone en del av den. Vilket torde bli Orsa- Furudal då. Om ens det nuförtiden? Helst två lok med tåg från var sitt håll som möts i Göringen där personalen byter med varann för att komma tillbaka till "utgångspunkten". Men det kommer väl aldrig att kunna genomföras. Av flera skäl en ett kanske...

/ L G :-(

E10 historisk tjänstgöring?

av Kent Hedqvist @, måndag, januari 07, 2019, 12:29 (71 dagar sedan) @ HP

Ett speciellt minne av ett (nära) möte med E10-lok.
E10-loken på Orsa-Bollnäs minns jag mycket väl. I slutet av 50-talet och början av 60-talet var jag varje sommar i Furudal med en kompis hos hans morfar som bodde nära bron vid noret (Tappudden). Huvudsysselsättningen var fiske, men godstågen med ånglok hörde då ännu till vardagen, liksom Yo6:orna. Ofta såg vi E10:orna med godståg över bron, växlande vid sågen eller väntande vid stationen
Ett alldeles speciellt minne var en dag när kompisens kusin var där och hade moppe. Nu fanns chansen att köra få moppe och jag sade att jag visst hade kört moppe förut fast det var förstås osant! Hur det var lyckades jag komma iväg längs en liten sandväg som gick parallellt med järnvägen för att efter 100 meter tvärt svänga 90 grader över järnvägen. Jag klamrade mig fast i handtagen med gasen i botten och hade ingen aning om hur man drog av den eller frikopplade. 10 meter bakom mig kom godståget med samma fart och en E10:a i spetsen. Paniken var inte bara nära, den var ytterst påtaglig och när jag kom till övergången var det bara att fortsätta rakt fram in i terrängen där det tog stopp. (jag fick aldrig låna den moppe fler gånger)
Kent

E10 historisk tjänstgöring?

av jhje @, måndag, januari 07, 2019, 14:45 (71 dagar sedan) @ HP

Minne från en E-10.Runt 53-54 så kom det ett ensamt ånglok körandes. Det var en E-10 som hade blivit ombyggd från kol till olja och som var ute på testtur på VCJ Kom från Falköping mot Ulricehamn. Om det gick till Halmstad eller tog av mot Borås vet jag inte men det utgick från Trollhättan

E10 historisk tjänstgöring?

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, måndag, januari 07, 2019, 15:47 (71 dagar sedan) @ HP

Godstågen med E10 gick ända fram till Mora (inte bara till Orsa från Bollnäs). Övernattning vid lokstationen i Mora-Noret.

E10 historisk tjänstgöring?

av Kjell Aghult @, måndag, januari 07, 2019, 17:03 (71 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Godstågen med E10 gick ända fram till Mora (inte bara till Orsa från Bollnäs). Övernattning vid lokstationen i Mora-Noret.

Personalen byttes dock mellan de båda godstågen (8401/02) på deras mötesstation Göringen. I vart fall 1963-07-13, då jag fått förarhyttstillstånd i 8402 Edsbyn-Bollnäs, av miö Bengtsson vid 15 maskinsektionen i Bollnäs. Som än var viktig järnvägsort.

Det skulle dock ha blivit för lång dag för bollnäsarna, så en extra lokbesättning involverades:
Första dito körde 8401 Bollnäs-Alfta och hade givetvis haft förberedelsetjänsten. Den reste hem från A. med 2602 (rälsbusståg) för fortsatt annan tjänst. Andra dito åkte pass i likaså rälsbusståget 2601 till A. , där detta tåg förbigick 8401. Övertog så detta detta tåg. 2601 och 2602 möttes i Edsbyn. Personalbyte med förbigång inblandad tillhörde inte det vanliga.

Tjänsten för morapersonalen höll sig inom tidsramarna.

E10 historisk tjänstgöring?

av Ola Almquist @, Göteborg, måndag, januari 07, 2019, 19:45 (71 dagar sedan) @ HP

Apropå E10: Var är dessa bilder tagna och i vilket sammanhang? Provkörning eller i skarp drift?

Samlingsportalen

Det finns en hel serie (om nu alla hör ihop, vissa är dubbletter): KEAH00065 - 76.

M.v.h.
Ola

E10 historisk tjänstgöring? Rättvik!

av Klas Blomberg @, Skövde, måndag, januari 07, 2019, 20:21 (71 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag sätter en slant på att den här bilden visar Rättviks tingshus i bakgrunden

[image]

--
Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Nostalgin var bättre förr. Det var inte bättre förr, det var sämre - fast på ett bättre vis. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
Det var bättre förr, när vi hade det sämre.

E10 historisk tjänstgöring? Rättvik!

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, januari 08, 2019, 23:44 (70 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jag sätter en slant på att den här bilden visar Rättviks tingshus i bakgrunden

[image]

Tack för detta! Jag letade efter hyfsat stora stationer med plattformsbommar i området men missade Rättvik. De kan inte ha varit alltför vanliga på oelektrifierade linjer. Jag kommer bara på Hultsfred på rak arm men det bör ha funnits fler.

[image]

M.v.h.
Ola

E10 historisk tjänstgöring?

av Staffan Eriksson ⌂ @, Ockelbo, måndag, januari 07, 2019, 22:00 (71 dagar sedan) @ HP

Hej HP.

Lite kan jag bidra med
https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home har jag skrivit av Anton Erikssons annotationsböcker 1942 – 1980. Han var huvudsakligen placerad i Storuman.

Nedan den första anteckningen om körning med E10 i Storuman. Om E10 använts tidigare där framgår inte men jag tror inte det.
----------------------------

8 dec 1948
8 dec
tåg 8149
Storuman 3.29/5.20, 62 ton förare Vidén, lok E10 1742
- Vilhelmina 8.15/8.30, 199 ton, 50 min sen

----------------------------------------------------------
Nedan två exempel där E10 använts i persontåget 2324. Normalt användes S1 i detta tåg. De här två tillfällena var nog tämligen udda.


8 mars 1955
8 mar
tåg 8141
Storuman 5.40, förare Fackel, lok E10 1742 / 1911 Andersson/ (det står 1911 Andersson, kan vara anställningsnummer eller kan det vara S1 1911 som går kopplad, men den finns väl inte här?)
- Hoting 11.30

tåg 2324
Hoting 12.40, förare Fackel, lok E10 1742 (något udda sammansättning med E10 i persontåg, 1742 vänder i Hoting)
- Storuman 15.40, /30 min sen/
---------------------
18 maj
pass tåg 2291 Vilhelmina 6.51 – Dorotea 7.53

tåg 56764
Dorotea 7.54, 46 ax, 362 ton, förare Norman, lok E10 1739
- Vilhelmina 9.35
växl Vilhelmina 9.35 – 13.30, förare Norman, lok E10 1739

tåg 2324
Vilhelmina 13.51, 6 ax, 48 ton, förare Norman, knr Otto J, lok E10 1739, /koppl Omark, Strandman S1 1921/
- Storuman 15.10

---------------------------
Här går E10 i godståg från Vännäs, lokbyte gjordes inte i Hällnäs.

11 jul
tåg 8691
Storuman 5.05, 24 ax, 163 ton, förare Persson, knr Otto J, lok E2 1071
Gunnarn, 32 ax, 205 ton
Betsele, -9.25, 40 ax, 249 ton
- Lycksele 9.33

tåg 8692
Lycksele 11.15, 48 ax, 452 ton, förare Persson, knr Otto J, lok E10 1742
Betsele 11.30-11.49, 46 ax, 435 ton
Åskilje 13.15-13.35
Gunnarn
Stensele 15.25-15.54, 42 ax, 389 ton
- Storuman

E10 historisk tjänstgöring?

av Christer Hammare @, måndag, januari 07, 2019, 22:08 (71 dagar sedan) @ HP

Orsa-Bollnäs från 1953, lokalgodståget Orsa-Kallholsfors tidigare.
Östersund-Sveg-Mora sannolikt från start 1947-1948, enstaka tillfällen även i ordinarie persontåg på den sträckan.

E10 historisk tjänstgöring? Lite OT: E9

av Per Ljungberg @, tisdag, januari 08, 2019, 13:47 (70 dagar sedan) @ HP

En OT-sak i sammanhanget. E10 är ju en modernare variant av förebilden E9 hos HNJ. En resa på fd HNJ med en E10 skulle väl passa vid lämpligt tillfälle. Någon E9 finns ju inte bevarad.

E10 historisk tjänstgöring? - "De sista svenska ångloken"

av Oskar F, tisdag, januari 08, 2019, 23:01 (70 dagar sedan) @ HP

Om man har tillgång till verket De sista svenska ångloken (Diehl (red.), 1977; SJK 20) i bokhyllan kan man i all fall räta ut några av frågetecknen nedan:

-Österund-Storuman, gissar att Strömsund inkluderas i detta? Även Hammerdal?

Boken anger hela Inlandsbanan med tre tvärbanor i grupp (s 213) med E10-trafik, men preciserar inte exakt vilka sträckor.

-Storuman-Hällnäs. Ända till Vännäs? Har även Umeå/Holmsund haft E10?

Vännäs-Umeå-Holmsund hade E10 (bokens bilder daterade 1960-1961) pga begränsad stax på banan

-Hoting-Forsmo? Ända till Långsele?
-Mora-Östersund

(bokens bilder daterade 1961-1963)

-Orsa-Bollnäs

(bokens bilder daterade 1963 och 1966)

-Sveg-Hede

(som Mora-Östersund)

-Mora-Rättvik-Falun/Borlänge (men visst kom de dit rätt sent?)

"I början av 1960-talet efter det att dieselloken (tror det är T43 som avses) tagit över större delen av trafiken". Bl.a. finns bilder på sista ångtåget Rättvik-Falun som drogs av E10 1740 den 29 maj 1965


Har E10 någonsin varit tursatt i andra tåg med resande än lokalgodståg eller extra vintersporttåg till Vemdalen? Alltså regelrätta ordinarie persontåg?

Ingen ordinarie persontågsbild med E10 i boken


En annan E10-fråga, det finns en bild på E10 med norrlandsplog, men det verkar varit sällsynt, vilket jag kan tycka är lite konstigt med hänsyn till tjänst i Norrland med vinter och djur. Någon som har en bra tanke om detta?

E10 har gardjärnsplogar på alla bilder i boken. Ånglokläran förklarar: "Gardjärnsplogarna behövs endast under vintern och är eljest nedtagna. För större snöanhopningar erfordras emellertid större och kraftigare plogar, vilka då för tillfället kopplas fast vid lokets framände" (Ångloklära, fjärde upplagan 1949, s.110). Boken har också en bild på ett nytt E10-lok som enbart har gardjärnsplogar. Kan helplogen vara något försök eller en tillfälligt fastkopplad sak?

E10 historisk tjänstgöring? Leveranstur

av Hans B Keller @, Karlstad, fredag, januari 11, 2019, 14:35 (67 dagar sedan) @ HP

Hej!
Eftersom vi har E10 på gång så blir jag ju nyfiken på historisk tjänstgöring. Detta är vad jag har från huvudet vad gäller banor som E10 använts på:

-Österund-Storuman, gissar att Strömsund inkluderas i detta? Även Hammerdal?
-Storuman-Hällnäs. Ända till Vännäs? Har även Umeå/Holmsund haft E10?
-Hoting-Forsmo? Ända till Långsele?
-Mora-Östersund
-Orsa-Bollnäs
-Sveg-Hede
-Mora-Rättvik-Falun/Borlänge (men visst kom de dit rätt sent?)

Har jag fattat rätt? Några fler banor som haft regelbunden E10-tjänst? Vet någon ungefär vilka år loken användes på resp bana, samt vilken bana som var först att få E10 när de var nya?

Har E10 någonsin varit tursatt i andra tåg med resande än lokalgodståg eller extra vintersporttåg till Vemdalen? Alltså regelrätta ordinarie persontåg?

En annan E10-fråga, det finns en bild på E10 med norrlandsplog, men det verkar varit sällsynt, vilket jag kan tycka är lite konstigt med hänsyn till tjänst i Norrland med vinter och djur. Någon som har en bra tanke om detta?

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

==============
Enligt uppgift skall E10 ha levererats genom att köras för egen maskin
Trollhättan-Öxnered-Herrljunga-Laxå-Kristinehamn-Mora-Östersund.
Eventuellt fick loken dra ordinarie fjgt från Kristinehamn, som annars
drogs av B-lok./HK

--
HK

RSS-feed av trådar
powered by my little forum