NrSlJ 1973-1975 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik @, Göteborg, måndag, januari 07, 2019, 23:00 (72 dagar sedan)
Redigerad av sepernik, måndag, januari 07, 2019, 23:18

Del 1.

[image]
Fortfarande Taxinge-Näsby.
Överst stationshuset 15 juni 1974.
Nederst X21-5 i 3636X 14 juni 1974.

[image]
Relativt många bilder från Taxinge-Näsby vilket förstås beror på att 50- och senare 70-kortet gällde hit.
Överst Bt 305 + FV1 157 + AB3 7 + B8F 50 + B3G 4378 i 3609.
Alla bilderna tagna 16 juni 1974.

[image]
Fortfarande 16 juni 1974 i Taxinge-Näsby.
Du 318 + B3G 3388 + B8F 51 + AB3 6 + FV1 156 i 3606.

[image]
Hedlandet, Bt 307 + 14 ax i 3609 31 maj 1975.

[image]
Fortfarande 31 maj 1975, Du 144 + 14 ax i 3606 på ingång.

[image]
Linjebild mellan Hedlandet och Läggesta 26 maj 1973, Sb 1306 med extratåg i "Extravaganza".

[image]
Läggesta 14 juni 1974, de två bilderna överst har jag visat förut.
Överst Bt 302 + B3G 4378 + B8F 50 + AB3 7 + FV1 157 i 3600 och X21-5 i 3633X.
Mitten X21-5 i 3636X.
Nederst X21-5 i 3633X och Dk 299 + FV1 156 + AB3 6 + B8F 51 + B3 3794 i 3605.

[image]
Åkers Styckebruk.
Överst stationshuset 26 maj 1973.
Mitten och nederst Du 440 + FV1 156 + AB3 6 + B8F 51 + B3G 3388 + B8 2798 i 3605 och X21-8 15 juni 1974.
I jämförelse med dagens resandemiljöer finns en befriande enkelhet, allt material på marken från sliprarna, ballasten, rälsens sidor, gruset på plattformen till plattformskanterna går i samma färgton. Bromsdamm och oljespill bidrar förstås till detta.

[image]
Åkers Styckebruk 15 juni 1974, X21-8 rullar ut mot Strängnäs.

[image]
Stålboga, stationshuset fotograferat 17 maj 1975.
Nederst Du 144 + 14 ax i 3613 30 maj 1975.

[image]
Eklången, 27 juli 1973 (överst) och 17 maj 1975.

Nästa.

--
Mvh Per Niklasson

NrSlJ 1973-1975 del 2

av Dag Bonnedal @, tisdag, januari 08, 2019, 10:56 (72 dagar sedan) @ sepernik

Kan bara sälla mig till hyllningskören.
Stort tack för jättefina bilder från vår hemmabana, ÖSlJ.

Ett godsmagasin måste komma på plats igen i Taxinge.

Dag B

NrSlJ 1973-1975 del 2

av peter oden @, torsdag, januari 10, 2019, 14:34 (70 dagar sedan) @ sepernik

Hej !

Först får jag framföra ett stort tack för alla fina bilder som lagts ut här.

Sedan var det en intressant bild från Läggesta på en blå Scania-Vabis CF 65 som tydligen haft plattform längst bak, det kan man utläsa av fönsterindelningen.

Mvh Peter Ö

CF buss med plattform?

av K Lemming @, torsdag, januari 10, 2019, 15:16 (70 dagar sedan) @ peter oden

Sedan var det en intressant bild från Läggesta på en blå Scania-Vabis CF 65 som tydligen haft plattform längst bak, det kan man utläsa av fönsterindelningen.

Mvh Peter Ö

Vad menas med plattform? Som en Skvader med lastflak baktill?

CF buss med plattform?

av Alex @, torsdag, januari 10, 2019, 15:51 (70 dagar sedan) @ K Lemming

Jag funderade också på det med associerade mer till de gamla gröna stadsbussarna i Paris med sina öppna bakplattformar. Sådana bussar har väl varit mycket ovanliga i Sverige och särskilt så sent på 60-talet då CF-bussarna var vanliga. Mvh/Alex

CF buss med plattform?

av Peo Nylund @, torsdag, januari 10, 2019, 19:00 (70 dagar sedan) @ K Lemming

CF buss med plattform?

av K Lemming @, torsdag, januari 10, 2019, 19:25 (70 dagar sedan) @ Peo Nylund

Aha, har aldrig hört att det dörrarrangemanget kallas för plattform. Tack för hjälpen.

CF buss med plattform?

av Gunnar Ekeving @, torsdag, januari 10, 2019, 19:58 (70 dagar sedan) @ K Lemming

"Plattform" på spårvagn eller buss syftar oftast på en yta innanför dörrarna som är fri från stolar, hjulhus och liknande. På en spårvagn av äldre modell fanns oftast en plattform i vardera änden, och typiskt var plattformarnas golv lägre än i den i vagnens mitt belägna "kupén". En del vagnar, t ex Stockholmsområdets Ängbyvagnar, som var i trafik på Lidingö tills för några år sedan, hade istället en mittplattform, från vilken man via ett trappsteg kunde stiga in i en främre eller bakre kupé.

En stadsbuss hade före högertrafikomläggningen i många fall en bakplattform där ett stort antal passagerare snabbt och enkelt kunde kliva ombord, varefter den omedelbart framför plattformen sittande konduktören stängde dörrarna och gav klarsignal till föraren. Under färden till nästa hållplats passerade de nypåstigna passagerarna förbi konduktören och visade sitt färdbevis eller betalade för resan. Sedan var plattformen tom och kunde vid nästa hållplats snabbt fyllas med nya resenärer. Detta till skillnad från nutida låggolvsbussar, där passagerarna under de långvariga hållplatsuppehållen köar utanför bussen och sedan tränger sig förbi förarplats och monstruösa hjulhus.

CF buss med plattform!

av Leif B @, torsdag, januari 10, 2019, 20:20 (70 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

"Plattform" på spårvagn eller buss syftar oftast på en yta innanför dörrarna som är fri från stolar, hjulhus och liknande. På en spårvagn av äldre modell fanns oftast en plattform i vardera änden, och typiskt var plattformarnas golv lägre än i den i vagnens mitt belägna "kupén". En del vagnar, t ex Stockholmsområdets Ängbyvagnar, som var i trafik på Lidingö tills för några år sedan, hade istället en mittplattform, från vilken man via ett trappsteg kunde stiga in i en främre eller bakre kupé.

En stadsbuss hade före högertrafikomläggningen i många fall en bakplattform där ett stort antal passagerare snabbt och enkelt kunde kliva ombord, varefter den omedelbart framför plattformen sittande konduktören stängde dörrarna och gav klarsignal till föraren. Under färden till nästa hållplats passerade de nypåstigna passagerarna förbi konduktören och visade sitt färdbevis eller betalade för resan. Sedan var plattformen tom och kunde vid nästa hållplats snabbt fyllas med nya resenärer. Detta till skillnad från nutida låggolvsbussar, där passagerarna under de långvariga hållplatsuppehållen köar utanför bussen och sedan tränger sig förbi förarplats och monstruösa hjulhus.

Hittar ingen bild på en CF men så här såg plattformen och konduktörsplatsen ut på trådbuss i Stockholm. Och så här såg det ut på en spårvagn "mustang" i Stockholm. (Ja, det står "Ämnesord: bussar", men det är en "mustang".)

Inte heller en CF men Spårvägssällskapet har en Volvo-buss från Uppsala med plattform och plats för fast konduktör. Bussen är ombyggd för högertrafik och gick i trafik till 1970.

CF buss med plattform!

av K Lemming @, torsdag, januari 10, 2019, 20:43 (69 dagar sedan) @ Leif B

Bodde några år i Göteborg i början av 80-talet och åkte en hel del spårvagn. Bilden från Stockholms Mustangen väckte en minnesbild av att liknande utrymme fanns i spårvagnar som trafikerade GS nätet på den tiden. Kan det stämma?

CF buss med plattform! Mustanger i Götet

av Leif B @, torsdag, januari 10, 2019, 21:25 (69 dagar sedan) @ K Lemming

Bodde några år i Göteborg i början av 80-talet och åkte en hel del spårvagn. Bilden från Stockholms Mustangen väckte en minnesbild av att liknande utrymme fanns i spårvagnar som trafikerade GS nätet på den tiden. Kan det stämma?

Jodå, även Göteborg hade sina mustanger - även om de såg klumpigare ut med sin avhuggna akter och saknade Stockholmsmustangers elegans. Man kan fortfarande åka Göteborgsmustang, dels iblnad på Lisebergslinjen eller föreningen Ringlinjens utfärder. De har flera Hägglundsmustanger (typ M23 + S27= bl a denna och en ASEA-mustang. Den senare blev aldrig ombyggd för högertrafik.

Även på Djurgårdslinjen i Stockholm kan man åka Göteborgsmustang, men målad i Stockholmsfärger eller reklammålad.

CF buss med plattform! Mustanger i Götet

av Överkörmästaren, söndag, januari 13, 2019, 22:55 (66 dagar sedan) @ Leif B

Bodde några år i Göteborg i början av 80-talet och åkte en hel del spårvagn. Bilden från Stockholms Mustangen väckte en minnesbild av att liknande utrymme fanns i spårvagnar som trafikerade GS nätet på den tiden. Kan det stämma?


Jodå, även Göteborg hade sina mustanger - även om de såg klumpigare ut med sin avhuggna akter och saknade Stockholmsmustangers elegans. Man kan fortfarande åka Göteborgsmustang, dels iblnad på Lisebergslinjen eller föreningen Ringlinjens utfärder. De har flera Hägglundsmustanger (typ M23 + S27= bl a denna och en ASEA-mustang. Den senare blev aldrig ombyggd för högertrafik.

Även på Djurgårdslinjen i Stockholm kan man åka Göteborgsmustang, men målad i Stockholmsfärger eller reklammålad.

Reklammålad A31s var det iofs ett tag sedan man kunde åka. Men man kan i gengäld ha turen att få åka med A31 328 som kan sägas vara den sista "original-A31", dock i göteborgsmärkning för närvarande, i Malmköping!

CF buss med plattform?

av K Lemming @, torsdag, januari 10, 2019, 20:37 (70 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för beskrivning över hur det fungerade på bussar före högertrafikomläggningen. Plattform på spårvagnar kände jag till, ordet används ju även på äldre järnvägsvagnar, öppna plattformar i vagnsändarna.

På bilden som länkades i ett tidigare inlägg på en buss med plattform så är det en högertrafiksbuss, förekom alltså plattformssystemet även efter högertrafiksomläggningen?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum