NrSlJ 1973-1975 del 3 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, January 07, 2019, 23:16 (1908 dagar sedan)

Föregående.

[image]
Ärla, överst stationshuset 27 juli 1973.
De två nedre bilderna med X21-5 i 3628X är tagna 30 maj 1975 vilket var sista dagen lokaltåg kördes Eskilstuna-Ärla.

[image]
Hällberga, 17 maj 1975.
Nederst Du 317 + 14 ax i 3613.

[image]
Hällberga, fortfarande 17 maj 1975.
Du 317 + 18 ax i 3614 ankommer.

[image]
Hällberga, 30 maj 1975, X21-5 i 3628X, som nämnt sista dagen med lokaltrafik Eskilstuna-Ärla. Lokalpressen är på plats och gör reportage.

[image]
17 maj 1975 vid ca km 75, Bt 303+ 14 ax i 3612 mot Stockholm C passerar.

[image]
Eskilstuna Södra 17 maj 1975.

[image]
Eskilstuna Södra.
Överst 17 maj 1975 med okänd X21.
Nederst X21-5 i 3628X 30 maj 1975.

[image]
Eskilstuna C.
Överst stationshuset 27 juli 1973.
Mitten X21-5 i 3628X.
Nederst X21-5 i 3627X, bägge sista 30 maj 1975.

[image]
Till bandelen Åker-Strängnäs.
Överst X21-9 någonstans på linjen 15 juni 1974.
Nederst X21-8 i infart till Åkers Styckebruk, samma dag som ovan.

[image]
Valsberga 15 juni 1974.

[image]
Valsberga 15 juni 1974, X21-8 gör uppehåll.

Sista delen.

NrSlJ 1973-1975 del 3

av LasseE, Wednesday, January 09, 2019, 08:23 (1906 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Till bandelen Åker-Strängnäs.
Överst X21-9 någonstans på linjen 15 juni 1974.
Nederst X21-8 i infart till Åkers Styckebruk, samma dag som ovan.

Den övre bilden "Någonstans på linjen..." tror jag inte är från bandelen Åker-Strängnäs. Visserligen går banan utefter Mälaren strax söder om Strängnäs station men där går gamla riksvägen Stockholm - Göteborg mellan banan och sjön. Jag var på den tiden bosatt i närheten.

NrSlJ 1973-1975 del 3

av Leif B, Wednesday, January 09, 2019, 08:42 (1906 dagar sedan) @ LasseE

[image]
Till bandelen Åker-Strängnäs.
Överst X21-9 någonstans på linjen 15 juni 1974.
Nederst X21-8 i infart till Åkers Styckebruk, samma dag som ovan.


Den övre bilden "Någonstans på linjen..." tror jag inte är från bandelen Åker-Strängnäs. Visserligen går banan utefter Mälaren strax söder om Strängnäs station men där går gamla riksvägen Stockholm - Göteborg mellan banan och sjön. Jag var på den tiden bosatt i närheten.

Mellösasjön?

NrSlJ 1973-1975 del 3

av sepernik, Wednesday, January 09, 2019, 21:44 (1906 dagar sedan) @ LasseE

Den övre bilden "Någonstans på linjen..." tror jag inte är från bandelen Åker-Strängnäs. Visserligen går banan utefter Mälaren strax söder om Strängnäs station men där går gamla riksvägen Stockholm - Göteborg mellan banan och sjön. Jag var på den tiden bosatt i närheten.

Jag var själv lite undrande och försökte i Google Maps hitta fotostället. Bilderna är tagna i följande ordning:
[image]
Den till vänster är tveklöst i Åkers Styckebruk (utifrån bilden innan denna) och den till höger är ju Valsberga. Vi hade bil vid tillfället men frågan är hur långt vi kunde ta oss mellan dessa fototillfällen. För båda de första bilderna har jag antecknat Åks i anteckningsboken jag hade med mig 1974. Tyvärr är inga tågnummer antecknade vilket hade kunnat vara en ledtråd.
Men, när jag gjort ett nytt kartsök tror jag att bilden är tagen på linjen mot Läggesta, vid sjön Visnaren, öster om Åkers styckebruk.

NrSlJ 1973-1975 del 3

av Richard Loe, Sunday, January 13, 2019, 16:21 (1902 dagar sedan) @ LasseE

[image]
Till bandelen Åker-Strängnäs.
Överst X21-9 någonstans på linjen 15 juni 1974.
Nederst X21-8 i infart till Åkers Styckebruk, samma dag som ovan.


Den övre bilden "Någonstans på linjen..." tror jag inte är från bandelen Åker-Strängnäs. Visserligen går banan utefter Mälaren strax söder om Strängnäs station men där går gamla riksvägen Stockholm - Göteborg mellan banan och sjön. Jag var på den tiden bosatt i närheten.

Någonstans på linjen är väl taget vid eller i anslutning till sågverket strax öster om Åkers styckebruk?

NrSlJ 1973-1975 del 3 Ärla

av Christer Fredriksson, Wednesday, January 09, 2019, 17:17 (1906 dagar sedan) @ sepernik

Vart tog alla avställda B6-vagnar vägen som stod uppställda i många år i Ärla grusgrop?
Skrotades de på plats eller skrotades de på annan plats?
Skrotades de av SJ eller såldes till någon skrotfirma?