NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut (Järnväg allmänt)

av sepernik @, Göteborg, måndag, januari 07, 2019, 23:22 (72 dagar sedan)
Redigerad av sepernik, måndag, januari 07, 2019, 23:29

Föregående.

[image]
Grundbro 15 juni 1974.

[image]
Malmby 15 juni 1974 med troligen X21-8.

[image]
Strängnäs 15 juni 1974, även här med vad som troligen är X21-8.
Önskar i efterhand att jag hade tagit fler bilder i Strängnäs.

[image]
30 år senare, 14 november 2004, passerade jag på nytt Strängnäs och fotograferade vad som också kommit att bli historia.
Tåget utgörs av X52-A 3279 + UB52 2177 + X52-B 3279 i 931.

Detta var det hela.

--
Mvh Per Niklasson

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av Peter A, tisdag, januari 08, 2019, 07:14 (72 dagar sedan) @ sepernik

Tack för dessa underbara bilder du förmedlar till oss. Du har återigen räddat min dag:-)

Finns det någon här på forumet som kan säga vilka rälsvikter det troligen är på bilderna, huvudspår respektive sidospår?

Mvh
Peter

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av daniel @, tisdag, januari 08, 2019, 07:41 (72 dagar sedan) @ Peter A

Tack för dessa underbara bilder du förmedlar till oss. Du har återigen räddat min dag:-)

Finns det någon här på forumet som kan säga vilka rälsvikter det troligen är på bilderna, huvudspår respektive sidospår?

Mvh
Peter

Säkert huvudsakligen SJ43 i huvudlinjen, eventuellt med inslag av SJ50. Mindre viktiga spår kan ha haft SJ41 eller tom SJ34.

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av Urban Johansson @, tisdag, januari 08, 2019, 11:33 (72 dagar sedan) @ daniel

Hej!

Det var normalt samma rälsvikt i huvudlinjen som på sidospåren, stickspåren hade annan (lägre) rälsvikt.

NrSlJ hade olika rälsvikter på sina skenor och det låg kvar "originalräls" på sina ställen ända till slutet.

Fö finns det sparat någon skena med texten "NrSlJ XXXX ZZZZ-steel"?

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av daniel @, tisdag, januari 08, 2019, 19:03 (72 dagar sedan) @ Urban Johansson
Redigerad av daniel, tisdag, januari 08, 2019, 19:41

Hej!

Det var normalt samma rälsvikt i huvudlinjen som på sidospåren, stickspåren hade annan (lägre) rälsvikt.

NrSlJ hade olika rälsvikter på sina skenor och det låg kvar "originalräls" på sina ställen ända till slutet.

På en nybyggd bana brukar det vara så.

Men när man en linje uppgraderas med tyngre räl är det inte ovanligt att man nöjer sig med huvudspåret eller väljer en enklare standard på sidospåren.

På bilderna från Taxinge Näsby syns underläggsplattor och sex-håls vinkelskarvjärn på huvudspåret medan sidospåret saknar underläggsplattor och har 4-håls vinkelskarvjärn. Rälen ser också klenare ut tycker jag.

Fö finns det sparat någon skena med texten "NrSlJ XXXX ZZZZ-steel"?

Enligt historiskt.nu hade NrSlJ från början 21,5 kg räl som snabbt byttes till 30 kg räls. Antagligen kom bytet till SJ40 i samband med elektrifieringen på 30-talet. Om det finns orignalräls kvar så lär den har överlevt på någon helt annan bandel.

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av Urban Johansson @, tisdag, januari 08, 2019, 20:39 (71 dagar sedan) @ daniel

Hej Daniel!
I slutet av 70-talet var vi, ett gäng grabbar, ute och gjorde tämligen detaljerade skisser av de flesta stationerna på tidigare NrSlJ. Bl a så skrev vi upp vilken rälstyp som låg i vilket spår, vi ritade även upp var resp. Ktl-stolpe stod och hur tråden var dragen. Anteckningarna finns kvar, men med din mästrande attityd kommer i alla fall inte jag att publicera något mer exakt på forumet.
/ Urban

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av Överkörmästaren, tisdag, januari 08, 2019, 20:59 (71 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej Daniel!
I slutet av 70-talet var vi, ett gäng grabbar, ute och gjorde tämligen detaljerade skisser av de flesta stationerna på tidigare NrSlJ. Bl a så skrev vi upp vilken rälstyp som låg i vilket spår, vi ritade även upp var resp. Ktl-stolpe stod och hur tråden var dragen. Anteckningarna finns kvar, men med din mästrande attityd kommer i alla fall inte jag att publicera något mer exakt på forumet.
/ Urban

Vad gjorde han för fel, jag upplever hans inlägg som att han delade med sig av information mer än att mästra?!

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av Bonz, onsdag, januari 09, 2019, 05:57 (71 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag tycker inte heller att han har någon mästrande attityd. När man inte har fakta, så kan man ju spekulera utifrån det man kan se på bilderna, vilket jag tycker att han gör med vägledning av bilderna.
Eftersom du gjort ett sånt fanatiskt arbete och har fakta, så tycker jag att du kan presentera det här.
Härliga bilder för övrigt, och jag har haft förmånen att få köra många av dom gamla brunloken i min tidiga karriär.
Stort tack från mig också !

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Rälsvikter?

av Kjell Aghult @, tisdag, januari 08, 2019, 15:55 (72 dagar sedan) @ daniel

Säkert huvudsakligen SJ43 i huvudlinjen, eventuellt med inslag av SJ50. Mindre viktiga spår kan ha haft SJ41 eller tom SJ34.

Enligt 1973 års rälskarta (enda jag har) låg SJ 43 Södertälje S-Åkers Styckebruk, SJ 40 Åkers Styckebruk-ca Stålboga och på Strängnäslinjen. SJ 50 ca Stålboga-Eskilstuna. Den senare dock med förlängt slipersavstånd.

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut TACK

av Christer Fredriksson @, tisdag, januari 08, 2019, 09:26 (72 dagar sedan) @ sepernik

Mycket varmt tack för denna utomordentligt vackra fotodokumentation över en bana jag åkt 100-tals gånger under åren 1950-1990 mellan Cst och Et. Minnena kommer åter och man kan känna på skarvdunket samt kurvorna var man var på linjen.

Skall sent glömma Extravaganza-resorna på vilka jag tjänstgjorde på samtliga resor, med Pelle Lind och Miö Ralf Davidsson på loket. Vattentagningarna i Nykvarn på bron amt Eskilstuna där Ba hade tömt cisternen för att vattna makadamvagnarna så vi bar hänvisade till en trädgårdsslag, vilket försenade oss en hel del, med expressfart från Åkers Styckebruk till Ses för att ej bli stående i Åkers för att ej försena ordinarie SJ-tåg. Tackar R Davidsson för att han i Åkers försäkrade Tågledaren att vi skulle hinna fram till Ses och ej försena SJ-tåget. Det gick FORT i kurvorna och medförde endast några minuters försening!

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut

av jean @, Vaggeryd, tisdag, januari 08, 2019, 09:41 (72 dagar sedan) @ sepernik

Stort tack för dessa härliga tidsdokument!

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut

av Gunnar D @, tisdag, januari 08, 2019, 10:49 (72 dagar sedan) @ sepernik

Återigen en mycket bra bildserie och exemplariskt skannat! Själv har jag bara några tafatta bilder från dessa sträckor. Strängnäs "nya" station var dock inte så rolig.

/Gunnar

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut

av Thomas Montgomery @, tisdag, januari 08, 2019, 11:55 (72 dagar sedan) @ Gunnar D

Kallades "Mjölkpallen" i folkmun. Inte helt fel vid en jämförelse med den tidigare stationsbyggnaden..

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Stort tack!

av Alex @, tisdag, januari 08, 2019, 14:47 (72 dagar sedan) @ sepernik

Herregud vilken bildskatt. Bara när jag öppnade upp den 1:a delen med bilder från Cst och Ses höll jag på att trilla av stolen. Underbara miljöbilder från den tid som flytt i Norra Södermanland. Säkert är det bättre och effektivare idag men utan den charmfaktor som det var förr. Kul att man ändå fick vara med och uppleva detta så länge det varade. Mvh/Alex

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Stort tack!

av janis08 @, tisdag, januari 08, 2019, 19:02 (72 dagar sedan) @ Alex

Stort tack för fantastiska bilder och järnvägsmiljöer som är borta sedan länge. Själv har jag upplevt liknande tågsammansättningar på 1960- och 70-talen, dock ej på de omnämnda järnvägslinjerna utan längs Västkustbanan, vidare BJ via Trollhättan och upp till Kil. Från Trollhättan hände det någon gång att dragkraften var ett Hg med några personvagnar. Resan upp till Kil, som tog drygt tre timmar, var intressant så tillvida att tåget stannade på samtliga mellanstationer. På den tiden observerades naturligtvis loktyper som är borta idag. Några exempel. Bk 739 i Mellerud 1966, Hc 531 i Kil och Hg 760 i Öxnered 1967, Bk 738 i Vålberg 1969 och Of 78/79 i Kil 1970.

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut - Stort tack!

av Ulfe @, Fagersta, onsdag, januari 09, 2019, 09:09 (71 dagar sedan) @ janis08

Fina och spännande bilder,stort tack! hälsar Ulf och Björn

NrSlJ 1973-1975 del 4 och slut

av Ane @, lördag, januari 12, 2019, 14:54 (68 dagar sedan) @ sepernik

Vilken bildskatt! Stort tack för att du delger oss den.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum