Lyckade kostruktioner? (Järnväg allmänt)

av V1, Tuesday, January 08, 2019, 17:38 (1907 dagar sedan)

Vilka svensktillverkade allround ånglok anses vara de mest lyckade konstruktionerna, effekt kontra kolförbrukning och körbarhet? Åsikter om det kommer säkert gå isär, men loken som sparades längst i beredskapsreserven borde väl anses bland dom bättre? B och E/E2 är bra men hur bra är dom jämfört med H3, E10, SB och övriga?

Mvh Erik.

Lyckade kostruktioner?

av BD, Tuesday, January 08, 2019, 18:00 (1907 dagar sedan) @ V1

Svenska ånglokskonstruktioner efter ca 1920 var omoderna redan som nya. Trecylindersystemet, som införts av OFWJ, var en onödig fördyring och som inte bjöd på några fördelar.
Hos TGOJ var litt G3 (SJ Ga2 med till 13 kg/cm2 sänkt panntryck) effektivare än M3b.

En för sin tid, ca 1910, lyckad konstruktion var litt H3/M3(SJ litt A6/E6) med en väl dimensionerad panna.

Lyckade kostruktioner?

av Christer Brimalm, Wednesday, January 09, 2019, 12:42 (1906 dagar sedan) @ V1

Om frågan gäller allroundlok måste väl B-loket komma som nr 1. Man kanske rentav kan påstå att B-loket var det enda riktiga allroundlok,som kunde användas för såväl snälltåg som godståg, som vi haft i Sverige. Men det kom 1909 och baserar sig på den tyska P8:an från 1906...

Övriga som Du nämner är väl knappast allroundlok, även om de för sin tid och användningsändamål var bra.

På grund av den tidiga satsningen på elektrifiering hände det ju inte så mycket vad gäller teknisk ångloksutveckling i Sverige efter SJ:s snälltågslok litt F, som väl kan sägas vara i nivå med andra europeiska motsvarigheter vid den tiden (1914). (Och F-loket var ju inget allroundlok, utan ett utpräglat snälltågslok.)

Om man ska försöka dra fram [b]något[/b] nyare lok som var lyckat tycker jag litt L5, f.d. privatbanelok med axelföljd 1´C från NOJ och BAJ platsar. Fast de byggdes ju bara i 4 exemplar.
Riktiga allroundlok var de ju inte heller, även om de lär ha fungerat bra både i persontåg och lättare snälltåg.För godståg var de litet för lätta.

Det enda unika Sverige bidragit med inom den ånglokstekniska utvecklingen var TGOJ:s turbinlok, men de var ju specialiserade för tunga malmtåg och alltså motsatsen till allroundlok.

Lyckade kostruktioner?

av Hans Broman, Wednesday, January 09, 2019, 21:27 (1905 dagar sedan) @ V1

Vilka svensktillverkade allround ånglok anses vara de mest lyckade konstruktionerna, effekt kontra kolförbrukning och körbarhet? Åsikter om det kommer säkert gå isär, men loken som sparades längst i beredskapsreserven borde väl anses bland dom bättre? B och E/E2 är bra men hur bra är dom jämfört med H3, E10, SB och övriga?

Mvh Erik.

Jag kan inte alls svara på din fråga,. men jag vill notera att det faktum att många E och E2 sparades inte nödvändigt bevisar att de ansågs mer lyckade än andra. SJ måste rimligen ha resonerat att det är praktiskt när tiden går att i en beredskapslokspark kraftsamla till ett litet antal loklittera med många individer. Detta med tanke på reservdelshållning, reparatörskompetens, förarkompetens m m. Men allt det här är vad jag tror och inget som jag vet.

Lyckade kostruktioner?

av Rolf Segelström, Thursday, January 10, 2019, 10:46 (1905 dagar sedan) @ Hans Broman

Du har helt rätt i ditt antagande. Min morbror höll på med beredskapslok en tid på 60-70 talet. Enl. Honom var det därför man sparade SJ B, E och E2 i första hand. Han berättade att många bra lok i bra skick slopades för de var mereller mindre udda. Jag håller nog med om att B loketvar mest allround av ”standard loken”/ Roffe S

Lyckade kostruktioner?

av Richard Loe, Sunday, January 13, 2019, 16:55 (1902 dagar sedan) @ V1

Vilka svensktillverkade allround ånglok anses vara de mest lyckade konstruktionerna, effekt kontra kolförbrukning och körbarhet? Åsikter om det kommer säkert gå isär, men loken som sparades längst i beredskapsreserven borde väl anses bland dom bättre? B och E/E2 är bra men hur bra är dom jämfört med H3, E10, SB och övriga?

Mvh Erik.

Det är en svår fråga att svara på, främst därför att man inte byggde några längre serier med ånglok i Sverige. Om man utgår från premissen att lyckade lok serietillverkas i ett större antal så måste SJ litt S(46 ex), SJ litt B (99 ex) och SJ litt E/E2 (133 ex) anses de mest lyckade konstruktionerna i Sverige.