E10 blir E9 (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, January 09, 2019, 04:33 (1927 dagar sedan)

Tittar på den intressanta tråden om E10 och jämförelse med E9. Det är väl ett lok som många velat se bevarat i åtminstone något exemplar. Men ett antal E10 blev i stället kvar. E10 är ju grunden ett vidareutvecklat E9. Någon gång har jag sett tankar om att helt enkelt bygga tilbaks ett E10 till E9. Något som borde gå och som kan göras bit för bit och en sak i sänder som en förvandling.
Hur realistiskt är detta ? Vilka åtar sig något sådant, bra fråga har inget svar. Vem finansierar , bra fråga inget svar.
Och kommer ett sådant ombyggt lok verkligen att betraktas som ett E9 ? Betänk att många av våra klassiska museiloki är i originalskick utan har fått många kompleteringar, Prins August exempelvis har inte originalpanna men anses ändå vara ett lok från 1856.
Lite virriga tankar blev det...

E10 blir E9

av LOK, Wednesday, January 09, 2019, 09:05 (1927 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Intressanta tankar.

I England bygger man för närvarande ett tiotal lok från scratch eller genom att använda delar från reservdelslok. Det blir naturligtvis inga nya fullvärdiga museiföremål, men de har sitt historiska värde i att de kan visas upp körbara.

Jag lekte för länge sedan med tanken att ta framdelen av en E2 (ta bort allt bakom tredje axeln), bygga en ny panna och hytt, samt ta en tender ombyggd från en tendersnöplog och därmed få en VKB-maskin.

En annan ofin tanke var att ta två D-lok och bygga en Of.

Drömma kan man alltid.

LOK

E10 blir E9

av tobbe, Wednesday, January 09, 2019, 21:31 (1926 dagar sedan) @ LOK

Hur är det med loken på High Chapparall, G9:an och E4-loket? Finns de fortfarande kvar trots strippningen på armatur och utvändiga attiraljer? Visst vore det trevligt att få se en E4 med godståg alt, persontåg då loket i stort påminner om en E-maskin med inneliggande cylindrar. Men om G9-loket är i bättre skick trots all utrustning som saknas men man har i båda fallen grunden till en udda loktyp som idag saknas. Varför inte ha båda eller någon av dessa uppställda vid musèet i Gävle eller Ängelholm efter uppsnyggning om de inte av kostnadsskäl blir för saftigt.
Har ryktesvägen hört att man håller på att sälja av materiel därstädes. Finns "Big Bengt" fortfarande kvar i livet eller är han ur tiden och är det därför man håller på med utförsäljningen?
Detta är vad jag hört ryktesvägen, någon som vet mer i ärendet....
tobbe

E10 blir E9

av David Sohlberg, Wednesday, January 09, 2019, 21:49 (1926 dagar sedan) @ tobbe

Hur är det med loken på High Chapparall, G9:an och E4-loket? Finns de fortfarande kvar trots strippningen på armatur och utvändiga attiraljer? Visst vore det trevligt att få se en E4 med godståg alt, persontåg då loket i stort påminner om en E-maskin med inneliggande cylindrar. Men om G9-loket är i bättre skick trots all utrustning som saknas men man har i båda fallen grunden till en udda loktyp som idag saknas. Varför inte ha båda eller någon av dessa uppställda vid musèet i Gävle eller Ängelholm efter uppsnyggning om de inte av kostnadsskäl blir för saftigt.
Har ryktesvägen hört att man håller på att sälja av materiel därstädes. Finns "Big Bengt" fortfarande kvar i livet eller är han ur tiden och är det därför man håller på med utförsäljningen?
Detta är vad jag hört ryktesvägen, någon som vet mer i ärendet....
tobbe

Bengt dog 21 mars 2016.

E10 blir E9

av Mattias Jansson, Wednesday, January 09, 2019, 23:25 (1926 dagar sedan) @ tobbe

Hur är det med loken på High Chapparall, G9:an och E4-loket? Finns de fortfarande kvar trots strippningen på armatur och utvändiga attiraljer? Visst vore det trevligt att få se en E4 med godståg alt, persontåg då loket i stort påminner om en E-maskin med inneliggande cylindrar. Men om G9-loket är i bättre skick trots all utrustning som saknas men man har i båda fallen grunden till en udda loktyp som idag saknas. Varför inte ha båda eller någon av dessa uppställda vid musèet i Gävle eller Ängelholm efter uppsnyggning om de inte av kostnadsskäl blir för saftigt.
Har ryktesvägen hört att man håller på att sälja av materiel därstädes. Finns "Big Bengt" fortfarande kvar i livet eller är han ur tiden och är det därför man håller på med utförsäljningen?
Detta är vad jag hört ryktesvägen, någon som vet mer i ärendet....
tobbe

Nu har ju mfGDJ en G10 som är en ganska snarlik loktyp som G9 och detta lok är ju rentav körklart, eller i alla fall sådant att det var körklart så sent som för ett decennium sedan, d v s garanterat lättare att ta hand om än ett lok som stått utomhus i mer än 40 år.

Och gällande E4 så har BJs ett dylikt lok som säkerligen är i betydligt bättre skick än det i Hillerstorp, även om inte heller BJs lok varit driftsklart på många år.

Så det finns ändå exempel på godstågslok från GDG som nog är bättre objekt att sköta om utifall att.

E10 blir E9

av JSV, Friday, January 11, 2019, 22:14 (1924 dagar sedan) @ tobbe

Hur är det med loken på High Chapparall, G9:an och E4-loket? Finns de fortfarande kvar trots strippningen på armatur och utvändiga attiraljer? Visst vore det trevligt att få se en E4 med godståg alt, persontåg då loket i stort påminner om en E-maskin med inneliggande cylindrar. Men om G9-loket är i bättre skick trots all utrustning som saknas men man har i båda fallen grunden till en udda loktyp som idag saknas. Varför inte ha båda eller någon av dessa uppställda vid musèet i Gävle eller Ängelholm efter uppsnyggning om de inte av kostnadsskäl blir för saftigt.
Har ryktesvägen hört att man håller på att sälja av materiel därstädes. Finns "Big Bengt" fortfarande kvar i livet eller är han ur tiden och är det därför man håller på med utförsäljningen?
Detta är vad jag hört ryktesvägen, någon som vet mer i ärendet....
tobbe

Som David redan nämnt så har Bengt gått ur tiden. Personligen beklagar jag förlusten av Bengt som tänkte som ingen annan och som, från tid till annan, fick kämpa hårt för det.

Tidigare i år fick en unik samling stryka på foten i en offentlig auktion.

G9:an och E4:an står dock kvar på ursprunglig plats vid High Chaparral.
För något år sedan fick jag en förfrågan att sälja loken men HC backade på detta och menade att det skulle kosta för mycket och loken fick stå där de står (Även E2 1072 finns).

Jag har därmed inte lagt någon större energi på att förvissa mig om vilket skick loken är i men det borde gå att få liv i dem. Större under har skett.

/J

E10 blir E9

av Ulf Diehl, Sunday, January 13, 2019, 12:44 (1923 dagar sedan) @ JSV

"Tidigare i år fick en unik samling stryka på foten i en offentlig auktion".
Vad fanns i den auktionen av järnvägsintresse? Det finns/fanns ju en del järnvägsintressant i museet och på museigården av både lok, vagnar och dressiner. På skyltar vid ingången sägs att museet är under renovering.
Ulf Diehl

E10 blir E9

av Jan Frelin, Thursday, January 10, 2019, 20:19 (1925 dagar sedan) @ LOK

Fast sådana lokhybrider saknar ju helt musealt värde. Det blir bara ett nybyggt lok som vagt liknar en gammal bortskrotad loktyp.

E10 blir E9

av Lennart Petersen, Thursday, January 10, 2019, 20:35 (1925 dagar sedan) @ Jan Frelin

Fast sådana lokhybrider saknar ju helt musealt värde. Det blir bara ett nybyggt lok som vagt liknar en gammal bortskrotad loktyp.

Beror på hur man betraktar saken. Vem avgör vad som är musealt värde ? Exempel Prins August har man ju dels återbyggt till ursprungligt skick med öppen hytt, dels lagt in ny panna för att kunna köras. Exempel i Japan finns det tempel som rivs och återuppförs men exakt efter ursprungliga ritningar och det finns tempel (exempelvis det berömda Kinkaku Ji) som brunnit ned och återbyggts och man anser att det är det gamla templet som står där.
Och en återbyggnad av ett E10 till E9 skulle kunna ske i precis det tempo man hinner med och har råd med med en detalj i taget.

E10 blir E9

av Jan Frelin, Friday, January 11, 2019, 17:43 (1925 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Inget fungerande fordon kan förstås vara helt i originalskick, men det är ändå skillnad på att byta ut slitdelar (inklusive ångpannor) och att göra en helt ohistorisk konvertering.