HSJ äldsta personvagnar, status idag? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Friday, January 11, 2019, 16:55 (1930 dagar sedan)

Tittar lite på de äldsta personvagnarna som fanns på HSJ och noterar i mina anteckningar att hela fyra vagnar bevarats helt eller delvis. Enligt anteckningarna skulle en, HSJ CD 109 funnits hos Postmuseum, korgen till HSJ BC 105 i Skara och korgarna till C 107 och CD 110 i Anten. Nu är mina uppgifter ett par år gamla och vid sökning på Postmuseums hemsida hittar jag inget om vagnen där och när det gäller Anten vill jag minnas att det skedde en utgallring/omfördelning av vagnar där för några år sedan. Undrar därför om de fyra vagnarnas status och aktuell placering idag.

Ola Ahlström
Malmö

HSJ äldsta personvagnar, status idag? BC 105

av CMA67, Friday, January 11, 2019, 17:57 (1930 dagar sedan) @ Ola Ahlström

BC 105 korg med ram finns inom hus hos oss på SkLJ i Skara. Korgen hämtades nära Mofalla Stn på HSJ 1989,där den stod som sommar stuga.//Björn

HSJ äldsta personvagnar, status idag?

av Ola Almquist, Friday, January 11, 2019, 21:45 (1930 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tittar lite på de äldsta personvagnarna som fanns på HSJ och noterar i mina anteckningar att hela fyra vagnar bevarats helt eller delvis. Enligt anteckningarna skulle en, HSJ CD 109 funnits hos Postmuseum, korgen till HSJ BC 105 i Skara och korgarna till C 107 och CD 110 i Anten. Nu är mina uppgifter ett par år gamla och vid sökning på Postmuseums hemsida hittar jag inget om vagnen där och när det gäller Anten vill jag minnas att det skedde en utgallring/omfördelning av vagnar där för några år sedan. Undrar därför om de fyra vagnarnas status och aktuell placering idag.

Ola Ahlström
Malmö

CD 109 finns i alla fall med som föremål på Digitalt Museum.

M.v.h.
Ola

HSJ äldsta personvagnar, status idag?

av Robin Högberg, Saturday, January 12, 2019, 22:03 (1929 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tittar lite på de äldsta personvagnarna som fanns på HSJ och noterar i mina anteckningar att hela fyra vagnar bevarats helt eller delvis. Enligt anteckningarna skulle en, HSJ CD 109 funnits hos Postmuseum, korgen till HSJ BC 105 i Skara och korgarna till C 107 och CD 110 i Anten. Nu är mina uppgifter ett par år gamla och vid sökning på Postmuseums hemsida hittar jag inget om vagnen där och när det gäller Anten vill jag minnas att det skedde en utgallring/omfördelning av vagnar där för några år sedan. Undrar därför om de fyra vagnarnas status och aktuell placering idag.

Ola Ahlström
Malmö


CD 109 finns i alla fall med som föremål på Digitalt Museum.

M.v.h.
Ola

Senast som jag var på Postmuseum - den 23 april 2014 - fanns CD 109 kvar där.

HSJ äldsta personvagnar, men vad med de i Anten?

av Ola Ahlström, Saturday, January 12, 2019, 22:25 (1929 dagar sedan) @ Robin Högberg

Ok, då kan vi utgå från att vagnarna i Skare respektive vid Postmuseum finns kvar men vad med de i Anten? Hemsidan tillför inte direkt något svar.

Ola Ahlström
Malmö

HSJ äldsta personvagnar, men vad med de i Anten?

av Granis, Saturday, January 12, 2019, 22:29 (1929 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Är det inte så att dessa korgar tillhör de fordon som numera ägs av "Antens Kommunikationsmuseum" och förvaras i Kvarnabo?

/ L G

HSJ äldsta personvagnar, men vad med de i Anten?

av Ola Ahlström, Saturday, January 12, 2019, 22:52 (1929 dagar sedan) @ Granis

Är det inte så att dessa korgar tillhör de fordon som numera ägs av "Antens Kommunikationsmuseum" och förvaras i Kvarnabo?

/ L G

Är förvisso medlem i AGJ och har på distans följt turerna om ägandefrågan om vissa vagnar men det tycks ganska tyst om vad som händer. Skulle uppskatta ett klargörande om de två vagnskorgarnas status.

Ola Ahlström
Malmö