Tjänstebilar vid SJ (Fordon: allmänt)

av Hugo K, Sunday, January 13, 2019, 15:59 (1923 dagar sedan)

Hej!

Finns det någon sammanställning över vilka bilar som SJ hade? Jag har börjat fatta tycke för SJ:s Duetter och det hade varit intressant att se vilka som finns kvar och sluppit undan EPA-ödet.

//Hugo

Tjänstebilar vid SJ

av 53 Wadsten, Sunday, January 13, 2019, 16:31 (1923 dagar sedan) @ Hugo K

SJS:s bilar var oreanga med "Svarta skärmar", Televerkets bilar bar samma kulört i heloreange och TELE med svart text på framdörrarna. Televerket i Stockholm hade en intern beteckning
TANO eler TASÖ(Teleanläggning NORR eller SÖDER. Postverkets bilar var gula med förgyllt posthorn, eller blått på senare år.
SJ hade för det mesta Volvo Duett som standard.

Tjänstebilar vid SJ

av Anders Svensson, Sunday, January 13, 2019, 23:34 (1922 dagar sedan) @ Hugo K

Förutom Volvo Duett var Folkabussar vanliga. Orange bilar från ungefär 1960, dessförinnan grå. En Folkaverkstad som fanns där jag bor (Vireberg i Solna) hade i början av 1960-talet uppdraget att lackera den första orangea omgången av Volkswagen som SJ-tjänstebilar. Färdiglackerade bilar ställdes upp på det som nu är Frösundaleden (i närheten av Hjulmarknadens lokal Solnahallen, som dock inte fanns då), som då bara var en vägkropp, i väntan på leverans. När den nya anläggningen för import av Volkswagen i södra delen av Scaniaområdet (Volkswagen kallades då i Sverige en del av begreppet Scaniabilar) i Södertälje tillkom något år senare flyttades lackeringen dit. Jag upplevde att den orange kulör som SJ använde var aningen mörkare än Televerkets motsvarande. Sedan fanns det ju diverse specialbilar, t ex rälsbilarna som elavdelningen använde, som (vanligen) var av typ International. Dessa bilar var inventarienumrerade både som "motordressiner" (nummer 40XX) och tjänstebilar. //Anders

Tjänstebilar vid SJ

av Rolf Segelström, Monday, January 14, 2019, 09:15 (1922 dagar sedan) @ Anders Svensson

Jovisst, Duetterna vanliga och folkabussar med dubbelhytt som ofta stod utmed banan med ett arbetslag som justerade skarvspåret.

Tjänstebilar vid SJ

av A.Svenson, Monday, January 14, 2019, 18:09 (1922 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Hej!

Ur minnets dunkla vrår dök det upp att denna bil kan ha tillhört billinjegruppen (SJ-buss) som använde den för någon uppgift som var en rest efter någon järnvägsnedläggning (indragning). Kan det ha varit tidningstransport? Att den skulle tilldelats ban-, el-, signal- eller telereparatörer finner jag osannolikt (då jag känner flera stycken av dem och vet hurdana de är :-D )

God fortsättning!
Anders S

Tjänstebilar vid SJ

av Christian Ljunggren, Monday, January 14, 2019, 21:14 (1921 dagar sedan) @ A.Svenson

Den var väl avsedd för tidningstransporter.

/Christian

Tjänstebilar vid SJ - F registrerad Dodge

av Stefan Skoglund, Monday, January 14, 2019, 18:46 (1922 dagar sedan) @ WS

Volvo Duett, VW buss och VW pickupp var ju vanliga som tjänstefordon.

Någon ort (Nässjö?), i F = Jönköping län hade denna rejäla Dodge. /WS/
www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07292

Det skulle jag kalla för (signal-)mästarbil !
Framför allt med tanke på vad Ronny A i Mjölby sa om sin gamle chef.

Tjänstebilar vid SJ - F registrerad Dodge

av Anders Svensson, Monday, January 14, 2019, 19:08 (1922 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Inventarienumret säger att detta är en av billinjegruppernas (alltså busstrafikens) tjänstebilar - jfr mitt inlägg i en tidigare tråd där ämnet SJ-vägfordonens inventarienummer var uppe, länk: SJ vägfordons inventarienummer. //Anders

Tjänstebilar vid SJ. Duett och lite OT

av Per Ljungberg, Tuesday, January 15, 2019, 08:49 (1921 dagar sedan) @ Hugo K

När jag 1958 hade sommarpraktik på elavdelningen i Alingsås så hade de en grå Volvo Duett och en grå skåpbil som även kunde gå på räls. Jag åkte någon gång i "rälsbilen" och det var ett irriterande ljud från differentialväxeln som troligen var hårt sliten. När Duetten var ledig åkte jag och den montör som "hade hand om mig" ofta i den till våra arbetsplatser. Annars åkte vi tåg dit vi skulle. När vi åkte tåg blev det ofta lång restid och lite arbetstid. Men trevligt var det att åka tåg.