NBJ Strömtorp-Gullspång (Järnväg allmänt)

av jhje, Monday, January 14, 2019, 16:15 (1922 dagar sedan)

Vad är kvar av NBJ på sträckan Strömtorp-Gullspång?

Gullspång-Otterbäcken är väl numera cykelstråk?

Sträckning-Torved - Gullspång är det dressinbana?
Ligger det en växel i Torved mot Gullspång? eller när försvann den?

NBJ Strömtorp-Gullspång

av Anders Svensson, Monday, January 14, 2019, 19:13 (1921 dagar sedan) @ jhje

Större delen av Strömtorp-Gullspång är numera dressinuthyrningssträcka, jfr Tågsommar, besöksmål nr 23 (2018 års numrering). //Anders, Tågsommar

NBJ Strömtorp-Gullspång

av Granis, Monday, January 14, 2019, 19:21 (1921 dagar sedan) @ Anders Svensson

Hur ser det ut inne i Gullspång? Har de båda dressinsträckorna förbindelse med varandra? Eller slutar de (numera) i varsin utkant, liksom?

/ L G

NBJ Strömtorp-Gullspång

av John T, Monday, January 14, 2019, 19:36 (1921 dagar sedan) @ Granis

Hur ser det ut inne i Gullspång? Har de båda dressinsträckorna förbindelse med varandra? Eller slutar de (numera) i varsin utkant, liksom?

/ L G

Exakt hur det är just nu vet jag inte, men för bara några år sedan sammanstrålade i alla fall de två banorna på resterna av bangården på f.d. Gullspångs station. En nyare mindre byggnad fanns för att sköta dressinuthyrningen. I södra kanten började cykelbanan på den upprivna sträckan till Otterbäcken.

NBJ Strömtorp-Gullspång

av Bengt Löfgren, Tuesday, January 15, 2019, 15:40 (1921 dagar sedan) @ Peter A

Här kan man göra en virtuell resa på båda bangrenarna som det såg ut 2005.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av John T, Tuesday, January 15, 2019, 17:15 (1921 dagar sedan) @ Peter A

Google maps.

Ovanstående länk visar hur det såg ut år 2011.

Om inte mitt webbhotell haft lite krångel, så hade jag redan tidigare lagt utan bilderna nedan, från sommarkvällen den 23 juli 2012.

Jag vet inte hur det är med dressinmöjligheterna nu - enligt Gullspångs kommuns webbsida verkar uthyrningen vara igång i Gullspång.

Den aktuella julikvällen 2012 verkade dock spåren inte vara så befarna med dressin på ett tag, men det kanske var ett tillfälligt uppehåll.

[image]
Plankorsningen strax bakom hade överasfalterade spår.

[image]
Infarterna norrifrån. Till vänster bör vara från Degerfors-hållet och till höger från Torved.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Karlsson, Wednesday, January 16, 2019, 06:15 (1920 dagar sedan) @ John T

[image]

Infarterna norrifrån. Till vänster bör vara från Degerfors-hållet och till höger från Torved.

Uthyrningen är fortfarande igång sommartid. Till vänster är från Strömtorp och höger är gamla Smalspåret från Torved.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Nils-Eric Sääf, Wednesday, January 16, 2019, 08:34 (1920 dagar sedan) @ Karlsson

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Strömgränsreferensen, Wednesday, January 16, 2019, 09:05 (1920 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

Nej och tur är väl det. För om jag inte har helt fel, så byggdes väl stumpen från Otterbäcken och söderut till Torved enkom som en beredskapsbana?
Rätta mig gärna om jag har fel.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Karlsson, Wednesday, January 16, 2019, 17:34 (1920 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.


Nej och tur är väl det. För om jag inte har helt fel, så byggdes väl stumpen från Otterbäcken och söderut till Torved enkom som en beredskapsbana?
Rätta mig gärna om jag har fel.

Otterbäcken låg på NBJ och var slutstation söderut. Gullspång ligger norr om Otterbäcken och det var dit VGJ hade en avstickare från Torved, precis som Sääf och flera med honom nämner. Till Skagersvik förekom tydligen en del godstrafik även efter att man breddat Smalspåret från Gullspång.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Christer Fredriksson, Wednesday, January 16, 2019, 09:07 (1920 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Banan breddades av militära skäl för att erhålla ett alternativ till VSB om den skulle blockeras på något sätt!

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Kjell Aghult, Wednesday, January 16, 2019, 15:30 (1920 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Banan breddades av militära skäl för att erhålla ett alternativ till VSB om den skulle blockeras på något sätt!

Det farligaste (och därför mest sannolika) bekämpningsmålet på VSB var Hallsberg. Som första
omledningsväg kunde Örebro-Svartå användas, även om mötesspåren hade bara "ångtågslängd" (Ca 350 m). Den var dock elektrifierad.

Andra omledningsväg var Ervalla-Strömtorp-Gullspång-Torved f v b. Med liknande bangårdslängder
och dieseldrift.

Beredskapstidtabell (d v s skiss på viss militärtågsfrekvens) fanns för båda omledningsvägarna. Militärassistenten vid SJ i Örebro svarade för även NBJ. Men hade inte TGOJ egen?

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Christer Fredriksson, Wednesday, January 16, 2019, 16:03 (1920 dagar sedan) @ Kjell Aghult

TGOJ hade sin egen militärassistent!
Hette han inte Nissler?

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Bengt Löfgren, Wednesday, January 16, 2019, 09:58 (1920 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

Enligt SJK Järnvägsdata lades normalspårsväxel in i Torved 1963.
Den trafik som förekommit är förmodligen bara mellan sågverket i Skagersvik och Gullspång.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Gunnar Olson, Wednesday, January 16, 2019, 11:39 (1920 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

Enligt SJK Järnvägsdata lades normalspårsväxel in i Torved 1963.
Den trafik som förekommit är förmodligen bara mellan sågverket i Skagersvik och Gullspång.

Det stämmer att det var enbart Gullspång-Skagersvik, som hade normalspårstrafik. Det är inte otänkbart att förutom av sågverket det genererades en del järnvägsfrakter av den ganska stora trädörrfabrik, som fanns i Skagersvik och vars tillverkning flyttades till Töreboda kring millennieskiftet.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Peter A, Wednesday, January 16, 2019, 12:43 (1920 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Hur fungerade det, för jag förmodar att det var NBJ som körde till Skagersvik på statens spår? Arrenderades banan eller var det något annat upplägg?

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Mattias E, Wednesday, January 16, 2019, 20:20 (1919 dagar sedan) @ Peter A

Hur fungerade det, för jag förmodar att det var NBJ som körde till Skagersvik på statens spår? Arrenderades banan eller var det något annat upplägg?

Enligt minnesskriften "Nora Bergslags Järnväg 125 år" trafikerades Gullspång-Skagersvik som ett industrispår av NBJ, där NBJ tog hela trafikintäkten mot att SJ betalade ett årligt belopp till NBJ att sköta banunderhållet.

/Mattias

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Mattias E, Wednesday, January 16, 2019, 20:16 (1919 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

Enligt SJK Järnvägsdata lades normalspårsväxel in i Torved 1963.
Den trafik som förekommit är förmodligen bara mellan sågverket i Skagersvik och Gullspång.


Det stämmer att det var enbart Gullspång-Skagersvik, som hade normalspårstrafik. Det är inte otänkbart att förutom av sågverket det genererades en del järnvägsfrakter av den ganska stora trädörrfabrik, som fanns i Skagersvik och vars tillverkning flyttades till Töreboda kring millennieskiftet.

Den sista godskunden i Skagersvik var trähusfabriken ESSI-hus som gick i konkurs 1984.
Dörrtillverkaren DALOC, som senare etablerade sig i lokalerna, utnyttjade aldrig järnvägen.

/Mattias

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Gunnar Olson, Wednesday, January 16, 2019, 20:51 (1919 dagar sedan) @ Mattias E

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

Enligt SJK Järnvägsdata lades normalspårsväxel in i Torved 1963.
Den trafik som förekommit är förmodligen bara mellan sågverket i Skagersvik och Gullspång.


Det stämmer att det var enbart Gullspång-Skagersvik, som hade normalspårstrafik. Det är inte otänkbart att förutom av sågverket det genererades en del järnvägsfrakter av den ganska stora trädörrfabrik, som fanns i Skagersvik och vars tillverkning flyttades till Töreboda kring millennieskiftet.


Den sista godskunden i Skagersvik var trähusfabriken ESSI-hus som gick i konkurs 1984.
Dörrtillverkaren DALOC, som senare etablerade sig i lokalerna, utnyttjade aldrig järnvägen.

/Mattias

Aha, jag trodde att det var dörrtillverkning där redan innan Daloc köpte fabriken.

NBJ Strömtorp-Gullspång - bilder

av Mattias E, Wednesday, January 16, 2019, 21:18 (1919 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Fast det är länge sedan. Bilden visar till höger normalspåret från Torved. hur länge sedan är det som det av någon anledning byggdes om. Det har väl knappast rullat ett tåg mellan Gullspång- Torved på 1435.

Enligt SJK Järnvägsdata lades normalspårsväxel in i Torved 1963.
Den trafik som förekommit är förmodligen bara mellan sågverket i Skagersvik och Gullspång.


Det stämmer att det var enbart Gullspång-Skagersvik, som hade normalspårstrafik. Det är inte otänkbart att förutom av sågverket det genererades en del järnvägsfrakter av den ganska stora trädörrfabrik, som fanns i Skagersvik och vars tillverkning flyttades till Töreboda kring millennieskiftet.


Den sista godskunden i Skagersvik var trähusfabriken ESSI-hus som gick i konkurs 1984.
Dörrtillverkaren DALOC, som senare etablerade sig i lokalerna, utnyttjade aldrig järnvägen.

/Mattias


Aha, jag trodde att det var dörrtillverkning där redan innan Daloc köpte fabriken.

Ja, du har rätt. Hidingebro Snickeri hade HS-dörren där innan Daloc.
(Inte heller de använde dock järnvägen)

NBJ Strömtorp-Gullspång

av Bengt Löfgren, Tuesday, January 15, 2019, 15:45 (1921 dagar sedan) @ jhje

Ligger det en växel i Torved mot Gullspång? eller när försvann den?

Enligt SJK Järnvägsdata försvann den 1997.