Apropå SGGJ, detta är inte Lundbergs lok (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Tuesday, January 15, 2019, 23:59 (1899 dagar sedan)

Denna bild, Jvm,KDAA07770 påstås visa SGGJ 10, men det är det inte. Det är ett SJ Cc. Men kan det vara Sala?
[image]

Apropå SGGJ, detta är inte Lundbergs lok

av Ola Almquist, Wednesday, January 16, 2019, 00:16 (1899 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Denna bild, Jvm,KDAA07770 påstås visa SGGJ 10, men det är det inte. Det är ett SJ Cc. Men kan det vara Sala?
[image]

Ja, absolut. Se denna bild.
Flygeln förlängdes senare.

M.v.h.
Ola

Apropå SGGJ, detta är inte Lundbergs lok

av Lennart Carlsson, Wednesday, January 16, 2019, 20:40 (1898 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var ju intressant med en bild från Sala. Min gamla mor, uppvuxen i Sala, skulle nämligen just idag den 16 jan ha fyllt 100 år. Hon berättade ibland, att någon gång på 1920-talet hade hon en lekkamrat i vad som kallades "betjäningshusen", dvs järnvägens personalbostäder.

Namnet Lundberg förmodar jag syfta på Otto Lundberg, borgmästare i Sala, mm. En av dennes söner hette Jakob Lundberg, vilken författat en del minnesskrifter om det gamla Sala. Jag har en bok av honom, "Salabygden, Bilder och berättelser", där han bland mycket annat skildrar sina vedermödor som ung tågklarerare längs SGGJ. Skildringen av hur han i besvärligt vinterväder får ett extra tågmöte i Främlingshem är rätt intressant. Han sliter som ett djur i snön ute på bangården, medan hunden äter upp hans efterlängtade mat, en härligt doftande köttpudding. :-P