Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Thursday, January 17, 2019, 17:31 (1925 dagar sedan)

Nedan åtta delvis osammanhängande bilder från Djursholms Ösby 17 jan 1969.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Mvh Gunnar

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av 53 Wadsten, Thursday, January 17, 2019, 18:41 (1925 dagar sedan) @ Gunnar D

Bild 3 Arne Taikon Skog hänger av i Ösby.
Bild 4 Börje S Carlson och en smal Taikon Skog i Ösby
Bild 5 Sture Andersson.
Bild 6 Sven (Gubben i Lådan) Ralinder.

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av Ulf Pålsson, Thursday, January 17, 2019, 20:09 (1925 dagar sedan) @ Gunnar D

Nedan åtta delvis osammanhängande bilder från Djursholms Ösby 17 jan 1969.

[image]

Växlarna är föredömligt snöröjda, trots att snömängden inte verkar vara överväldigande. Bra att förbereda sig!

= = = = =

[image]
[image]
[image]

Konduktörerna Börje Karlsson och Arne "Taikon" Skog hjälps åt att koppla av motorvagn 35 eller 36 (typ X3P, "träburk" med rundade hörn) från tåget på spår 2 som är på väg till Näsbypark. Automatkoppel av typ Scharfenberg underlättade väsentligt, men det var lite jobb med att fälla upp övergångsbryggorna och bryta och hänga upp huvud-(luft)ledningen ordentligt. Den avkopplade motorvagnen ska gå till Eddavägen.

Både Taikon och Börje hörde till de konduktörer som stannade vid Roslagsbanan 1972 och därmed lämnade Statens järnvägar. För detta belönades de med befordran från konduktör (två vinklar i mössmärket) till tågmästare (tre vinklar hade det varit, men nya RB, Järnvägs AB Roslagsbanan, införde en annan typ av mössmärke.

= = = = =

[image]

Här har tåget till Näsbypark åkt i väg. Börje K är beredd att kliva på. I förarhytten har föraren Artur Björkman (tror jag, något osäker) satt sig på plats.

Den här bilden visar tydligt, i tågets framände, den nattetid vid växling använda bakändeslampan med rött sken som bara fanns i B-änden. I tågets bakände skymtar motorvagnens framändeskärm (!) i takhörnet. Den sidoplacerade slutsignalen utgörs av gul-röd-gul slutsignalskärm i gummi. Undrar om man, som man egentligen skulle men ibland "glömde bort", har satt upp en slutsignalskärm på andra sidan också?

= = = = =

[image]
[image]

Konduktören Sture Eriksson (som också 1972 lämnade Statens järnvägar och blev kvar på Roslagsbanan) ser ut att hoppa av tåget från Näsbypark på spår 3, innan det riktigt har stannat. Den äldre damen med ljus väska tvekar tydligen inte att bege sig ner för trappan trots att tåget är i rörelse.

Sture var min första handledare, en mycket tidig morgon i december 1972.

Föraren, "Gubben i lådan" Ralinder, kör motorvagn 34 (som tillsammans med nr 32 och 33 var av typ X2P, "träburk" med kantiga hörn). Han var en finurlig person som man aldrig riktigt blev riktigt klok på.

= = = = =

[image]

Här ger tågklareraren, Rune Lindgren tror jag det är, "avgång" till ett tåg från spår 3 mot Stockholm Ö. Främst i tåget går en motorvagn av typ X4P, en "räv".

(Jag blir lite osäker på om det är Rune, för den Rune jag minns från 1970-talets mitt hade inte lika rak hållning. Men vem är det annars? Intressant med gradbeteckning med en galon på ärmen; jag undrar vad det var för grad. Senare hade i alla fall tågklarerarna i Dj Ösby tjänstegraden förste järnvägsexpeditör.)
/up

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av 53 Wadsten, Thursday, January 17, 2019, 22:02 (1925 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Börje S Carlsson (personlig vän, bördig från Torsås), Arne "Taikon" Skog, Sture Andersson, Sten Rengren samt Gösta Lundin och Arne Berggren befordrades till Tågmästare 1972-07-01.

Motorvagnsförarna Sven(Gubben i lådan)Ralinder på bild, Folke Hellström, Göte(boggi-johan)Johansson, befordrades till Lokförare 1972-07-01,

detsamma gällde Rälsbussförarna placerade i Rimbo:
Carl Cederberg, Uno(Kopparbergarn)Carlsson, Gösta Forsberg, Karl Axelsson, samt Karl Bergman

Förmodligen någon form av tack att de stannade kvar efter Landstingets övertagande av Roslagsbanan RB 1972-05-01(Järnvägs AB Roslagsbanan).
Roslagsbanan var och Är lika fristående bolag från SL som Waxholmsbolaget.

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av Överkörmästaren, Thursday, January 17, 2019, 22:59 (1925 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Roslagsbanan var och Är lika fristående bolag från SL som Waxholmsbolaget.

Det var då det. Idag är RB exakt lika fristående från SL som tunnelbanan är, vad det nu vill säga. :-P

WÅAB saknar sedan en tid tillbaka anställda, de som bemannar beställarorganisationen är precis som i fallet med SL-trafiken anställda av Region Stockholm som det numera heter. Och de som bemannar båtarna har samma förhållande till regionen som de som kör tunneltågen, haha.

Men nostalgisk får man ju vara, och se tillbaka på tiden då allt skulle läggas ner och diggargänget svetsades samman av skräcken för den gemensamma fienden! Fast det börjar nog bli dags att hitta något annat att ha sammanhållning mot..

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan -- namnkorrigering

av Ulf Pålsson, Thursday, January 17, 2019, 22:36 (1925 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Konduktören Sture ANDERSSON (som också 1972 lämnade Statens järnvägar och blev kvar på Roslagsbanan) ser ut att hoppa av tåget från Näsbypark på spår 3, innan det riktigt har stannat. Den äldre damen med ljus väska tvekar tydligen inte att bege sig ner för trappan trots att tåget är i rörelse.

Sture var min första handledare, en mycket tidig morgon i december 1972.

Rättelse: Pinsamt nog mindes jag fel efternamn på min första handledare Sture. Det var var Andersson, och inget annat. Jag får väl ursäkta mig med att "alla" sa bara Sture.

Tack, Gustaf, för att du uppmärksammade mig på min miss.
/up

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan -- namnkorrigering

av 53 Wadsten, Friday, January 18, 2019, 10:27 (1924 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Uffe! Lägg en sak på minnet "Ingen är FELFRI", denne person är inte född än och kommer nog ine att bli det.

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av bengt24, Sunday, January 20, 2019, 16:22 (1922 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag tror att tkl är Rune Hellström. Mina föräldrar umgicks med honom privat.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av Thomas K Ohlsson, Saturday, January 19, 2019, 15:36 (1923 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Alla bilderna är mycket intressanta, men denna med sin tidstypiska ansiktsbehåring (och en rad pennor i bröstfickan) är ju bara för bra!

Tack

/TKO

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan

av 53 Wadsten, Saturday, January 19, 2019, 16:06 (1923 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Pennorna av fabrikatet Ballograf fick vi "kvittera ut" av Gudrun Westberg, Henry Jansson eller Wega Pettersson, vilka förestod handförrådet i källaren på Östra och gick under namnet "tvålkopparna". EN tub Raffinol, EN SJ-tvål per månad blev man tilldelad av dem.

Skor, Uniformspersedlar fick man också beställa där mot löneavdrag, fick förmånen att köpa min SJ-uniform 1972 genon SJ-förrådet i Malmö, sommar som vinter. SL tilldelade oss gratis Grå sommaruniform. Som bördig järnvägsman från SJ i Falsterbo blev valet lätt.

Kul hade vi på RB. MEN! sist men inte minst Tack till Dig Stig M för allt gott du givit och ger mig i livet. Oförglömliga minnen.

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan - Bilder ställverket

av Gunnar D, Sunday, January 20, 2019, 11:09 (1922 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Tack för all info jag fått från er angående mina bilder från Roslagsbanan 17 jan 1969!
Nedan tre bilder från ställverket samma dag. Tjänstgörande personal provar min kompis kamera, en Minolta SR7.

[image]
[image]
[image]

Mvh Gunnar

Vid Djursholms Ösby för 50 år sedan - Bilder ställverket

av 53 Wadsten, Sunday, January 20, 2019, 15:44 (1922 dagar sedan) @ Gunnar D

Härligt att återse miljön, klockan i "Ösverket" är av fabrikatet LM modell 30-tal, ett likadant fanns i Skansens gamla aphus från 1927.


Mitt emot spakarna sitter reläskåpet, med ett som hette SPD1.

Dj Ösby för 50 år sedan -- manöverapparaten för Dj Ekeby

av Ulf Pålsson, Sunday, January 20, 2019, 23:50 (1922 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Ja! Där är den, manöverapparaten för signaler och växlar i Djursholms Ekeby! Det är den där avlånga lådan, med knappar, vippströmställare och enstaka indikeringslampor, den som sitter på högkant till höger, på fönsterväggen, under panelen med spårplanen för Dj Ekeby med angränsande blocksträckor.

När jag mellan 1973 och 1978 då och då arbetade i ”Ösverket”, fanns panelen kvar och fortsatte att visa blocksträckorna i riktning mot Roslags Näsby, men manöverlådan för Dj Ekeby var borta, eftersom alla växlar där då var borta efter Dj Ekebys nedklassning från station till hållplats år 1970.

Dj Ekeby var fram till ca 1960 ändstation för den s.k. ”Ekebylådan”, en ensam motorvagn som pendlade mellan Dj Ösby och Dj Ekeby och som en gång i halvtimmen anslöt i Dj Ösby till Djursholmståget, det mellan Engelbrektsplan och Eddavägen. (Andra kan säkert kolla upp i Sveriges Kommunikationer vilket år som Ekebylådan helt upphörde och ersattes av lokaltåg som gick ända till Viggbyholm eller Hägernäs.)

Fram till 1943 hade Dj Ekeby ett mekaniskt ställverk, och sträckan Dj Ösby – Dj Ekeby hade manuell linjeblockering med semaforer. Från 1943 fick Dj Ekeby ett reläställverk som fjärrstyrdes från Dj Ösby, och hela sträckan Dj Ösby – Dj Ekeby – Roslags Näsby blev då färdigutrustad med automatisk linjeblockering. Det något okonventionella, men praktiska, var att fjärrstyrningen av Dj Ekeby sköttes av ställverksvakten i Dj Ösby (i "Ösverket"), trots att det formellt var tågklareraren i Dj Ösby som också var tkl för Dj Ekeby. (Nere på tågexpeditionen i stationshuset i Dj Ösby fanns dock en ”skvallerpanel”, så att tkl där kunde se vad som skedde i Dj Ekeby och på sträckan dit.) Bestämmelserna för fjärrstyrningen av Dj Ekeby stadgade dock att stationen skulle vara bemannad med lokal tkl om linjeblockeringen var ur bruk eller om det var enkelspårsdrift.

I Dj Ekeby vände Ekebylådan på spår 1, närmast stationshuset (medan spår 2 var huvudtågväg uppspår och spår 3 var huvudtågväg nedspår; se den här ritningen från 1943 på Gunnar Ekevings webbplats).

Sedan trafiken med Ekebylådan hade upphört, nedklassades år 1962 spår 1 till sidospår. Ett år senare, 1963, rev man upp spår 1, varvid huvudtågväg uppspår kom att kallas spår 1 och huvudtågväg nedspår spår 2. Men man behöll ändå Dj Ekeby som station, med två spårförbindelser mellan (”nya”) spår 1 och spår 2. Så var det sedan fram till 1970, då växlarna togs bort, infartssignalerna klassades om till blocksignaler och Dj Ekeby blev ”bara” en hållplats.

Orsaken till att Dj Ekeby behölls som station ända till 1970 var säkert att man tänkte att man behövde kunna använda platsen som gränsstation för enkelspårsdrift. (Jag har funderat på hur det skulle vara att tjänstgöra som lokal tkl i Dj Ekeby. Det fanns ingen manöverapparat på plats i Dj Ekeby, så jag föreställer mig att hela stationen måste lokalfriges från Ösverket, och därefter fick den lokale tågklareraren klara sig genom handsignalering för infart (= ”signalering enligt säo § 52”).

Nåja, en nackdel med att behålla Dj Ekeby som station var att Dj Ekeby måste vara lokalt bevakad vid enkelspårsdrift; stationen kunde inte vara fjärrmanövrerad då, eftersom det saknades infartssignaler från högerspår där. Kravet på lokal bevakning vid enkelspårsdrift var säkert betungande, eftersom det alltid krävde särskild bemanning. På kvällar skulle man trafikmässigt kunna klara sig utan Dj Ekeby som station, och alltså även vid enkelspårsdrift ha hela sträckan Dj Ösby – Roslags Näsby som en stationssträcka. Det var nog detta man insåg, och som ledde till att Dj Ekeby 1970 slopades som station; möjligen var det också ett uppdämt behov av underhåll av 1943 års ställverk och fjärrstyrning.

Hur som helst var det jätteroligt att se manöverapparaten på bild. Gunnar D, du har möjligen inte någon närbild av den?
/up

Dj Ösby för 50 år sedan -- manöverapparaten för Dj Ekeby

av Thomas Tell, Monday, January 21, 2019, 00:21 (1922 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dj Ekeby var fram till ca 1960 ändstation för den s.k. ”Ekebylådan”, en ensam motorvagn som pendlade mellan Dj Ösby och Dj Ekeby och som en gång i halvtimmen anslöt i Dj Ösby till Djursholmståget, det mellan Engelbrektsplan och Eddavägen. (Andra kan säkert kolla upp i Sveriges Kommunikationer vilket år som Ekebylådan helt upphörde och ersattes av lokaltåg som gick ända till Viggbyholm eller Hägernäs.)

I kommunickan från 29 maj 1960 går Ekebylådan men i den från 28 maj 1961 går inte Ekebylåadn och tåg vänder i Hägernäs. Trafiken till Engelbrektsplan lades ned från 1 oktober 1960. Kan det ha varit då man ändrade trafikeringen eller ändrades det inte förrän tidtabellsskiftet 28 maj 1961?
/tell

Dj Ösby för 50 år sedan -- Ekebylådan till Rnb på 30-talet?

av Leif B, Monday, January 21, 2019, 20:25 (1921 dagar sedan) @ Thomas Tell

Dj Ekeby var fram till ca 1960 ändstation för den s.k. ”Ekebylådan”, en ensam motorvagn som pendlade mellan Dj Ösby och Dj Ekeby och som en gång i halvtimmen anslöt i Dj Ösby till Djursholmståget, det mellan Engelbrektsplan och Eddavägen. (Andra kan säkert kolla upp i Sveriges Kommunikationer vilket år som Ekebylådan helt upphörde och ersattes av lokaltåg som gick ända till Viggbyholm eller Hägernäs.)


I kommunickan från 29 maj 1960 går Ekebylådan men i den från 28 maj 1961 går inte Ekebylåadn och tåg vänder i Hägernäs. Trafiken till Engelbrektsplan lades ned från 1 oktober 1960. Kan det ha varit då man ändrade trafikeringen eller ändrades det inte förrän tidtabellsskiftet 28 maj 1961?
/tell

Då ska jag passa på att ställa en fråga: 1932 elektrifierades Dj Ekeby - Roslags Näsby (med 600 V). 1939 elektrifierades vidare till Österskär och Lindholmen och samtidigt höjdes spänning till 750 V söder om Dj Ekeby och 1500 V norr därom.

Men hur trafikerades Dj Ekeby - Roslags Näsby under 30-talet, var det Ekebylådan som förlängdes till Roslags Näsby? Och tog över uppehållen i Enebyberg från ångtågen? Alla avgångar eller vände fortfarande vissa i Dj Ekeby?

Från 1939 antar jag att det vara "rävarna" till Österskär som stannade i Enebyberg och "lådan" kortades av till Dj Ösby - Bråvallavägen - Dj Ekeby igen. Rätt?

/undrar
Leif

Dj Ösby för 50 år sedan -- Ekebylådan till Rnb på 30-talet?

av Gunnar Olson, Monday, January 21, 2019, 21:23 (1921 dagar sedan) @ Leif B

Dj Ekeby var fram till ca 1960 ändstation för den s.k. ”Ekebylådan”, en ensam motorvagn som pendlade mellan Dj Ösby och Dj Ekeby och som en gång i halvtimmen anslöt i Dj Ösby till Djursholmståget, det mellan Engelbrektsplan och Eddavägen. (Andra kan säkert kolla upp i Sveriges Kommunikationer vilket år som Ekebylådan helt upphörde och ersattes av lokaltåg som gick ända till Viggbyholm eller Hägernäs.)


I kommunickan från 29 maj 1960 går Ekebylådan men i den från 28 maj 1961 går inte Ekebylåadn och tåg vänder i Hägernäs. Trafiken till Engelbrektsplan lades ned från 1 oktober 1960. Kan det ha varit då man ändrade trafikeringen eller ändrades det inte förrän tidtabellsskiftet 28 maj 1961?
/tell


Då ska jag passa på att ställa en fråga: 1932 elektrifierades Dj Ekeby - Roslags Näsby (med 600 V). 1939 elektrifierades vidare till Österskär och Lindholmen och samtidigt höjdes spänning till 750 V söder om Dj Ekeby och 1500 V norr därom.

Men hur trafikerades Dj Ekeby - Roslags Näsby under 30-talet, var det Ekebylådan som förlängdes till Roslags Näsby? Och tog över uppehållen i Enebyberg från ångtågen? Alla avgångar eller vände fortfarande vissa i Dj Ekeby?

Från 1939 antar jag att det vara "rävarna" till Österskär som stannade i Enebyberg och "lådan" kortades av till Dj Ösby - Bråvallavägen - Dj Ekeby igen. Rätt?

Ja. Även Vallentunatågen gjorde dock uppehåll i Enebyberg (Källa Sveriges kommunikationer vintertidtabellen 1939/40).

Dj Ösby för 50 år sedan -- Ekebylådan till Rnb på 30-talet?

av Gunnar Ekeving, Monday, January 21, 2019, 21:48 (1921 dagar sedan) @ Leif B

Men hur trafikerades Dj Ekeby - Roslags Näsby under 30-talet, var det Ekebylådan som förlängdes till Roslags Näsby? Och tog över uppehållen i Enebyberg från ångtågen? Alla avgångar eller vände fortfarande vissa i Dj Ekeby?

I varje fall 1934 tycks det ha varit så att vissa av "Ekebylådans" avgångar förlängdes. Utdrag ur grafisk tidtabell [VoV, Riksarkivet]:

[image]
Heldragen linje anger elektriskt tåg. I natt-trafiken gick eltåg ända till Roslags Näsby. Men under morgonen gick elmotorvagnen endast till Ekeby (som vid denna tid fortfarande hette Danderyd). Enebyberg och Roslags Näsby betjänades av ångtågen:
[image]
Från omkring kl 9.30 går lokalvagnen hela vägen till Roslags Näsby. Under denna tid går väldigt få ångtåg.

På kvällen körde man också hela vägen till Roslags Näsby:
[image]
Vad som hände däremellan vet jag inte eftersom jag inte fotograferade av hela tidtabellen.

Kanske kan anledningen till att elmotorvagnen under högtrafik (i varje fall på morgonen) gick endast till Ekeby ha varit

1. Att man var rädd att den skulle bli överbelastad om den gick hela vägen
2. Att antalet ångtåg var tillräckligt för resenärer från/till Enebyberg och Roslags Näsby, och dessutom gav direktresa till/från Stockholm

Dj Ösby för 50 år sedan -- Ekebylådan till Rnb på 30-talet?

av mamma Ulla, Tuesday, January 22, 2019, 04:09 (1921 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Men under morgonen gick elmotorvagnen endast till Ekeby (som vid denna tid fortfarande hette Danderyd). Enebyberg och Roslags Näsby betjänades av ångtågen:

Men i gengäld tog sig lådan friheten att åka ända in till stan (tåg 309, 311 och 313).

[image]

Dj Ösby för 50 år sedan -- Ekebylådan till Rnb på 30-talet?

av Stefan Isaksson, Wednesday, February 20, 2019, 14:29 (1891 dagar sedan) @ mamma Ulla

Men under morgonen gick elmotorvagnen endast till Ekeby (som vid denna tid fortfarande hette Danderyd). Enebyberg och Roslags Näsby betjänades av ångtågen:


Men i gengäld tog sig lådan friheten att åka ända in till stan (tåg 309, 311 och 313).

Men inga parktåg (nåja Lahällståg då), något jag vet förekom i tdt 95 (giltighetstiden är 390904-400518, men för just Djursholmstågstidtabellen är det 390904 tills vidare; det är tjänstetidtabellen jag slår i).

En fråga angående tdt 87, som rimligen var den sista innan Svalnäs lades ner: hur många tåg gick egentligen till Svalnäs? Var det så lite som ett i veckan?

Observera att tågnummerserien inte är den "vanliga": tåg till Lahäll är 400-tåg och Långängen 500-tåg, och inte 200-tåg och 400-tåg som det blev senare (t ex i tdt 95) Vart 200-tågen gick framgår inte, men gissningsvis Österskär, eller om det fanns lokaltåg som gick kortare redan då.


Sedan roade jag mig med bläddra i tdt 95, och det visade sig snabbt att Djursholmstrafiken var klart mer komplicerad än vad jag antagit.

Huvudtrafiken var som väntat Engelbrektsplan-Eddavägen.

Inga tåg verkar ha vänt i Stockholm Ö, utan fortsatte alltid till Engelbrektsplan.

Ekebylådan, som bara gick till Djursholms Ekeby ej till Roslags Näsby eller längre, pendlade som regel mellan Ösby och Ekeby, men var genomgående tåg till/från Engelbrektsplan på morgonen vid 8-9-tiden och på eftermiddagarna 16-18 ungefär.
Genomgående tåg togs ej in på spår 5 i Ösby utan gick som ångtågen på spår 6 och 7 (beroenden på riktning)

Liknande arrangemang förekom på Näsbyparkslinjen på Sön och Helgdagar: antingen pendlade de Ösby-Näsbypark, men mellan 12 och 19 verkar vartannat tåg varit genomgående till Engelbrektsplan.

Dessutom förekom det att tåg från Näsbypark kopplade till tåg från Eddavägen eller tåg som utgick från Ösby under sena förmiddagen och fortsatte till Engelbrektsplan.

Utöver det fanns ett omlopp på vardagar (här använder jag förkorsningarna Ös= Ösby, Sd=Stocksund, Egp=Engelbrektsplan):
Tåg 1113 Ös-Sd, tomtåg; Sd 9:30-Egp resandetåg.
Tåg 1120 Egp-Sd tomtåg.
Tåg 1120 Sd 10:00 -Egp resandetåg.
Tåg 1122 Egp-Ös tomtåg.

Slutligen ett ovanligt komplicerat upplägg på Sön och Helgdagar
Tåg 224 dgl, Ös 11:19 - Näsbypark 11:29 åter i tåg 223 vardagar, men SoH går inte detta tåg. Då gäller istället: inanmälan till Ösby efter ankomst Näsbypark och sedan:
Tåg 226 SoH, Ös 11:33 - Näsbypark 11:43. Där kopplas tågsätten ihop, tydligtvis är det frågan om ensamgående motorvagnar och går tillsammans tillbaka i
Tåg 225 Näsbypark 11:52 Ösby 12:03 där motorvagnen från 226 togs in på spår 3 och fortsatte mot Egp, medan motorvagnen från 224 kopplades av utanför infartsväxeln och togs in på spår 1 (vändspåret för Näsbyparkstågen i Ösby), och fortsatte uppenbarligen inte mot Stockholm.
Det kan noteras att tågen 226 och 225 även gick vardagar, men då med andra tider. Överhuvud taget verkar det som om SRJ inte alls hade några problem med att använda samma tågnummer för tåg i olika tidtabellslägen bara de gick olika dagar.

SI

Dj Ösby för 50 år sedan -- manöverapparaten för Dj Ekeby

av Gunnar D, Monday, January 21, 2019, 13:26 (1921 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Hur som helst var det jätteroligt att se manöverapparaten på bild. Gunnar D, du har möjligen inte någon närbild av den?
/up

Tyvärr har jag inte det. Tack för all info angående denna bild!

Mvh Gunnar