D-lok med godståg, Älvsjö-Stuvsta, 1972, bild (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Sunday, January 20, 2019, 17:59 (1894 dagar sedan)

[image]

Du2 utan "brygga"?

av K Lemming, Sunday, January 20, 2019, 20:31 (1894 dagar sedan) @ Ulfe

Du2 utan den lilla fällbara "bryggan" att stå på vid koppling av multkabeln. Hade inte Du2 loken denna "brygga" från början?

Du2 utan "brygga"?

av yngve nilsson, Monday, January 21, 2019, 10:30 (1894 dagar sedan) @ K Lemming

Du2 hade inte "bryggorna" från början. Vilket år och vilket lok som var först vet jag inte men det lär varit ett av Sävenäs Du2-lok som först fått dessa

D-lok med godståg, Älvsjö-Stuvsta, 1972, bild

av WS, Sunday, January 20, 2019, 20:52 (1894 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Fin stämning i bilden :-)

Biträdet försöker göra det lite bekvämt där i hytten genom att nyttja
den hårda otympliga bromsveven som armstöd och vilostöd ;-) /WS/

(Visste inte att dessa kabeldiken användes redan 1972)

Kabeldiken

av Överkörmästaren, Sunday, January 20, 2019, 21:57 (1894 dagar sedan) @ WS

(Visste inte att dessa kabeldiken användes redan 1972)

Hela sträckan Cst-Karlberg har ju sådan kanalisation och det är väl byggt typ 1969-71?

D-lok med godståg, Älvsjö-Stuvsta, 1972, bild

av Alex, Tuesday, January 22, 2019, 20:19 (1892 dagar sedan) @ Ulfe

Du2 loken var mycket vanliga i godståg från Tomteboda och Älvsjö gbg vid den här tiden. Jag minns ett containertåg från Göteborg som passerade Huddinge strax efter midnatt varje vardag på väg till Älvsjö. Du2 loken var gamla men container var nytt. I vilket fall var tåget min "väckarklocka" många kvällar för att sluta läsa inför proven i skolan och gå och lägga sig. Bara några år senare dominerade Rc-loken stort även i godstågen. Mvh/Alex