Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var? (Bana)
Här åkte jag för 35 år sedan, jan 1984. Det var en härlig vinter men tyvärr minns jag ej var mellan Borås och Ulricehamn bilden togs. Vet någon?
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Thursday, January 24, 2019, 14:35 (1911 dagar sedan)
Här åkte jag för 35 år sedan, jan 1984. Det var en härlig vinter men tyvärr minns jag ej var mellan Borås och Ulricehamn bilden togs. Vet någon?
Mvh Gunnar
av Jepp, Thursday, January 24, 2019, 14:45 (1911 dagar sedan) @ Gunnar D
Kan det vara Nitta..?
/Jepp
av Carl Olof Mossberg, Thursday, January 24, 2019, 16:42 (1911 dagar sedan) @ Jepp
Kan det vara Nitta..?
/Jepp
Det verkar som ett bra förslag!
Nitta street view
av Bernt Talbrant, Thursday, January 24, 2019, 17:05 (1911 dagar sedan) @ Jepp
Kan det vara Nitta..?
/Jepp
Utan tvekan är det Nitta! :-)
av Bernt Talbrant, Thursday, January 24, 2019, 20:24 (1911 dagar sedan) @ Bernt Talbrant
Kan det vara Nitta..?
/Jepp
Utan tvekan är det Nitta! :-)
Jag har tidigare visat denna bild tagen i Nitta den 21 januari 1984 och tåget är 1956 Ulricehamn-Borås med Y7 1258.
av Jonny Saljefeldt, Thursday, January 24, 2019, 18:00 (1911 dagar sedan) @ Jepp
Kan det vara Nitta..?
/Jepp
Bild från Nitta 1985:
av Gunnar D, Thursday, January 24, 2019, 20:40 (1911 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Jag tackar er alla för svaret Nitta!
Mvh Gunnar
av Kjell Aghult, Friday, January 25, 2019, 15:34 (1910 dagar sedan) @ Gunnar D
Nitta hade som BUJ andra linjestationer T-semafor. De fyra minsta (N., Toarpsdal, Aspanäs och Redvägsbrunn) trafikerades i 1938 års tdtbok som s k triangelstationer. Ett slags "obevakad körning light", som inte krävde signaltekniska investeringar. Dock krävde personal vid alla tåg, tjänstgörande behövde dock inte kunna Morse för tåganmälan (BUJ bytte aldrig ut telegrafen). Utöver ev. bompassning hen inspektera tågväg och manövrera huvudsignal.
BUJ var glestrafikerad och det räckte att mellanstationerna Dalsjöfors, Rångedala, Varnumskulle
och Hökerum utväxlade tåganmälan: "Höll reda på var tågen var". Dessa hade 1938 ordinarie tågmöten i vart fall några veckodagar.
SJ förändrade infrastrukturellt de fyra minsta till håll- och lastplatser 1945: Med K 16-låsta växlar.
Godstrafiken i N. nedlades 1969 och sidospåren revs. Bommarna hade automatiserats redan 1959. När platsen avbemannades är okänt.
av Ola Almquist, Saturday, January 26, 2019, 15:11 (1909 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Godstrafiken i N. nedlades 1969 och sidospåren revs. Bommarna hade automatiserats redan 1959. När platsen avbemannades är okänt.
På denna bild, som är tagen senast i juli 1969, är sidospåret redan borta.
Poststationen indrogs den 12 maj 1968 ("Dagen P"), men om förening fortfarande förelåg känner jag inte till.
M.v.h.
Ola
av Gunnar D, Saturday, January 26, 2019, 18:44 (1909 dagar sedan) @ Ola Almquist
Här hållplatskuren i jan 1984.
Denna Kodachromefilm blev felframkallad, mycket ovanligt.
Ektachromefilmerna kunde däremot se ut lite hursomhelst efter framkallning.
/Gunnar