Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var? (Bana)

av Gunnar D, Thursday, January 24, 2019, 14:35 (1911 dagar sedan)

[image]

Här åkte jag för 35 år sedan, jan 1984. Det var en härlig vinter men tyvärr minns jag ej var mellan Borås och Ulricehamn bilden togs. Vet någon?

Mvh Gunnar

Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var?

av Jepp, Thursday, January 24, 2019, 14:45 (1911 dagar sedan) @ Gunnar D

Kan det vara Nitta..?
/Jepp

Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var?

av Carl Olof Mossberg, Thursday, January 24, 2019, 16:42 (1911 dagar sedan) @ Jepp

Kan det vara Nitta..?
/Jepp

Det verkar som ett bra förslag!
Nitta street view

Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var?

av Bernt Talbrant, Thursday, January 24, 2019, 17:05 (1911 dagar sedan) @ Jepp

Kan det vara Nitta..?
/Jepp

Utan tvekan är det Nitta! :-)

Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var?

av Bernt Talbrant, Thursday, January 24, 2019, 20:24 (1911 dagar sedan) @ Bernt Talbrant

Kan det vara Nitta..?
/Jepp


Utan tvekan är det Nitta! :-)


Jag har tidigare visat denna bild tagen i Nitta den 21 januari 1984 och tåget är 1956 Ulricehamn-Borås med Y7 1258.

[image]

Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var?

av Jonny Saljefeldt, Thursday, January 24, 2019, 18:00 (1911 dagar sedan) @ Jepp

Kan det vara Nitta..?
/Jepp

Bild från Nitta 1985:

[image]

Mellan Borås och Ulricehamn 1984 - men var?

av Gunnar D, Thursday, January 24, 2019, 20:40 (1911 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jag tackar er alla för svaret Nitta!

Mvh Gunnar

Nitta, tillägg

av Kjell Aghult, Friday, January 25, 2019, 15:34 (1910 dagar sedan) @ Gunnar D

Nitta hade som BUJ andra linjestationer T-semafor. De fyra minsta (N., Toarpsdal, Aspanäs och Redvägsbrunn) trafikerades i 1938 års tdtbok som s k triangelstationer. Ett slags "obevakad körning light", som inte krävde signaltekniska investeringar. Dock krävde personal vid alla tåg, tjänstgörande behövde dock inte kunna Morse för tåganmälan (BUJ bytte aldrig ut telegrafen). Utöver ev. bompassning hen inspektera tågväg och manövrera huvudsignal.

BUJ var glestrafikerad och det räckte att mellanstationerna Dalsjöfors, Rångedala, Varnumskulle
och Hökerum utväxlade tåganmälan: "Höll reda på var tågen var". Dessa hade 1938 ordinarie tågmöten i vart fall några veckodagar.

SJ förändrade infrastrukturellt de fyra minsta till håll- och lastplatser 1945: Med K 16-låsta växlar.

Godstrafiken i N. nedlades 1969 och sidospåren revs. Bommarna hade automatiserats redan 1959. När platsen avbemannades är okänt.

Nitta, tillägg

av Ola Almquist, Saturday, January 26, 2019, 15:11 (1909 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Godstrafiken i N. nedlades 1969 och sidospåren revs. Bommarna hade automatiserats redan 1959. När platsen avbemannades är okänt.

denna bild, som är tagen senast i juli 1969, är sidospåret redan borta.
Poststationen indrogs den 12 maj 1968 ("Dagen P"), men om förening fortfarande förelåg känner jag inte till.

M.v.h.
Ola

Nitta - hållplatskur 1984

av Gunnar D, Saturday, January 26, 2019, 18:44 (1909 dagar sedan) @ Ola Almquist

[image]

Här hållplatskuren i jan 1984.

Denna Kodachromefilm blev felframkallad, mycket ovanligt.
Ektachromefilmerna kunde däremot se ut lite hursomhelst efter framkallning.

/Gunnar