SJ Kyrktåg - vad var det?

av Christer Fredriksson, Thursday, January 24, 2019, 22:16 (1890 dagar sedan) @ bosc

Tåg för besökare till kyrkan!
Sådana tåg ordnades på fler sträckor båda på SJ och EJ vid speciella tillfällen!

SJ Kyrktåg - vad var det?

av Niklas Adell, Friday, January 25, 2019, 15:34 (1889 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

T ex ordnade Östra Centralbanans Järnvägsaktiebolag "Extratåg till Julottan i Kisa" från Björkhult, avgång kl 4,00 fm, med uppehåll i såväl Verveln som Korpklev och ankomst Kisa 4,30. Förmodar att julottan började kl 05.00 och att man tog ett ordinarie tåg hem.
Tåget anordnades i alla fall åren 1914-1930.
Och det är klart, fick jag välja mellan häst och släde som ett alternativ och ÖCJ lok och personvagnar som det andra, vore valet lätt.
Steg man upp typ kl 03.30 på juldagens morgon och kom hem till Björkhult igen kanske vid 8-snåret, sov man förmodligen middag rätt ovaggad senare på juldagen.


Niklas Adell

SJ Kyrktåg - vad var det?

av Morshyttan, Friday, January 25, 2019, 08:56 (1889 dagar sedan) @ Harald

Se här: http://www.tydal.nu/postvagnen/558428.htm

Nu kanske ämnet är ute på glid, men jag såg att i "Tydal" hade man iden att vandringen från Jularbo station fortsatte till Folkärna kyrka.
I sig en tanke men i samhället Jularbo fanns en frikyrkobyggnad som drog folk från när och fjärran, så troligen var den inrättningen resans mål. Den står där än om än blott som ett tomt minne av en tid som varit .
Den inte helt okände dragspelaren Carl Jularbo tog även sina första toner där ;-) .
En liten utvikning bara någon mil från platsen :-) ;-) :-D .

SJ Kyrktåg - vad var det?

av A.Svenson, Friday, January 25, 2019, 17:57 (1889 dagar sedan) @ Morshyttan

Hej!

Till Morshyttans tanke vill jag anmäla starkt avvikande mening. Att statsbanan skulle anordna resa till något annat än statskyrkan finner jag otroligt så tidigt på 1900-talet. Konventikelplakatet upphävdes först 1858 och från 1868 fick man predika i frikyrkor även på högmässotid. Att HMKs järnvägsstyrelse skulle biträtt ”frifräsande” så tidigt kan vi nog utesluta. Folkärna kyrka och 3 km vandring låter troligare. Sedan må nämnda tempel i Jularbo ha varit hur populärt hos menigheten som helst så klart.

Deus vult! (Avgångssignal till korståg om än inte kyrktåg)
Anders S

SJ Kyrktåg - vad var det?

av Morshyttan, Friday, January 25, 2019, 23:48 (1889 dagar sedan) @ A.Svenson

Hej!
Att statsbanan skulle anordna resa till något annat än statskyrkan finner jag otroligt så tidigt på 1900-talet. Konventikelplakatet upphävdes först 1858 och från 1868 fick man predika i frikyrkor även på högmässotid. Att HMKs järnvägsstyrelse skulle biträtt ”frifräsande” så tidigt kan vi nog utesluta.

Jo jag medger att mina tankar åsså gick i den riktningen, med dristade mig till att belysa ämnet :) .
Men för några år sedan hade ett frikyrkoförbund en utställning på biblioteket om sin verksamhet där det förekom fotografier på utflykter med järnväg kring förra sekelskiftet så det var dessa jag hade i minne.
( och ja, jag har sökt hos dem om man kunde få kopiera fotografierna och bereda vårt intresse lite fröjd för ögonen, men i nuläget vet de inte vart dessa tog vägen :-P :-( . Men skamm den som ger sig, någon gång kommer det nog fram ;-) ) .

Utan dock att rota in oss i allt för ecklesiastiska funderingar kan kanske den mer närbelägna Grytnäs Kyrka föras fram som alternativ, vilken också fram till att Krylbo vart egen församling var dess pastorat.
Låtom oss dock hålla oss till kyrktåget, ty vid dess ändstation voro vägarna outgrundliga .... ;-)