Sjukvagn (Järnväg allmänt)

av L.Strömberg, Saturday, January 26, 2019, 14:10 (1888 dagar sedan)

En fråga som kanske är dum? Hade inte SJ i mitten på 5O-talet (kanske tidigare också)

sjukvagnar som gick i Snäll o persontåg? Jag har för mej att det var så, men jag var inte mer

6-7år så jag är inte hundra. Nu säger en kompis till mej att det har du nog drömt, att jag

blandar ihop med sjuktåg som gick under kriget. Hoppas någon på forumet kan hjälpa mej

med detta.

Sjukvagn

av Bertil Bengtsson, Saturday, January 26, 2019, 14:48 (1888 dagar sedan) @ L.Strömberg

Nejdå, du har inte drömt! Det gick visst sjukvagnar i snälltåg. I norrlandstågen 21-22 och 93-94 gick de vanligen i mitten av tågen, mellan Luleå-delen och Kiruna/Narvik-delen av tågen.
Berra

Sjukvagn

av Leif B, Saturday, January 26, 2019, 16:14 (1888 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Nejdå, du har inte drömt! Det gick visst sjukvagnar i snälltåg. I norrlandstågen 21-22 och 93-94 gick de vanligen i mitten av tågen, mellan Luleå-delen och Kiruna/Narvik-delen av tågen.
Berra

Kontrollfråga: du menar väl inte att de gick planenligt i just dessa tåg? Efter beställning, så kopplades de väl in i lämpligt tåg för att sjukling så snabbt som möjligt skulle komma fram till sin destination, och då var naturligtvis snälltåg bra om det gällde transporter över längre destinationer. I Norrlandstågen kan du ju t ex gällt transport av lungsjuka till sanatorier som låg där luften var ren och hälsosam, t ex Sandträsk Sanatorium längs Malmbanan. Såna transporter kan ju varit lite halvregelbundna.

Men sjukvagnar användes ju även som ambulanser vid olyckor, inte minst tågolyckor och skickades då med extratåg som fick prioritet över alla andra tåg. Här finns både en bild på en "ambulansvagn" i Uppsala och ambulansdressinen i Abisko. Längre ner i tråden framgår också att "1942 utfördes 2035 transporter med SJ:s sjukvagnar ...".

Sjukvagn

av Kjell Aghult, Saturday, January 26, 2019, 16:24 (1888 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Nejdå, du har inte drömt! Det gick visst sjukvagnar i snälltåg. I norrlandstågen 21-22 och 93-94 gick de vanligen i mitten av tågen, mellan Luleå-delen och Kiruna/Narvik-delen av tågen.

Här är jag osäker. Men vill minnas att sjv (fastställd förkortning) gick bara om läkare
ordinerat sådan resa. Säg ett dussin sådana äldre vagnar funnits vid SJ. De blev dock omoderna vid tågens sth-höjningar. Så SJ utrustade två tidsenliga sådana, styrda centralt från fall till fall. De hade litt. So10. Slopade på 1970-talet (?), sedan dessa resor flyttats till landsväg eller flyg.

Även några mindre privatbanor kunde ha (behovsinsatta) sjukvagnar. I gömmorna hittar jag t ex KVBJ Bs nr 100, förut C nr 115 ("s" för just sjukvagn). I rollen 1913-1924. Ur banans första personvagnsuppsättning, från Kockums 1873.

Plats för sakkunniga!

Sjukvagn (II)

av Kjell Aghult, Saturday, January 26, 2019, 16:42 (1888 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Även några mindre privatbanor kunde ha (behovsinsatta) sjukvagnar. I gömmorna hittar jag t ex KVBJ Bs nr 100, förut C nr 115 ("s" för just sjukvagn). I rollen 1913-1924. Ur banans första personvagnsuppsättning, från Kockums 1873.

Bakåt i 1067-pärmen har jag noterat BKB Bs nr 996-997. Ursprung i MBlJ första vagnuppsättning, från Kristinehamns MV 1886. Ombyggda till rollen 1913, slopningsår okända.

Har någon i nutid totalinventerat denna vagnsgrupp?

Sjukvagn (II)

av Föreningen K.V.B.J, Saturday, January 26, 2019, 17:00 (1888 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Föreningen K.V.B.J. hämtade under torsdagen utanför Ronneby en gåva i form av korgen till en sjukvagn. Vi håller på att reda ut frågetecken kring den. Bild kommer ut på hemsidan inom kort.

Mvh Anders K.V.B.J.

Sjukvagn (II)

av HP, Saturday, January 26, 2019, 19:07 (1888 dagar sedan) @ Föreningen K.V.B.J

Föreningen K.V.B.J. hämtade under torsdagen utanför Ronneby en gåva i form av korgen till en sjukvagn. Vi håller på att reda ut frågetecken kring den. Bild kommer ut på hemsidan inom kort.

Mvh Anders K.V.B.J.

Oj, vad kul! Bild skulle vara spännande!/HP

Sjukvagn (III)

av Kjell Aghult, Saturday, January 26, 2019, 17:34 (1888 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Även några mindre privatbanor kunde ha (behovsinsatta) sjukvagnar. I gömmorna hittar jag t ex KVBJ Bs nr 100, förut C nr 115 ("s" för just sjukvagn). I rollen 1913-1924. Ur banans första personvagnsuppsättning, från Kockums 1873.

Bakåt i 1067-pärmen har jag noterat BKB Bs nr 996-997. Ursprung i MBlJ första vagnuppsättning, från Kristinehamns MV 1886. Ombyggda till rollen 1913, slopningsår okända.

Har någon i nutid totalinventerat denna vagnsgrupp?

Jag tror mig efterhand minnas att sjv gick som s k ordervagnar i persontåg: D v s utöver
normalsammansättningen. Liknande t ex extravagnar för större gruppresor, evenemang etc.
Intäktsredovisningen hänvisades till lämplig biljettexpedition.

Sjukvagnspriserna stod i dåvarande SJ Persontaxa (Ptax): Före omregleringarna ett viktigt dokument, med departementet bakom. Redovisning etc stod i Personexpedieringsföreskrifter (Pxf). Jag minns inte om sjukvagnsresor skulle redovisas som specialfall på vanlig blankobiljett (handskriven). Eller skrivas på s k persontrafikkvitto: Ett "övrigt"-formulär, för alla P-intäkter som gick utanför det normala biljettsystemet.

Allt givetvis före dataåldern.

Sjukvagn - SJ smalspår

av Anders Jansson, Sunday, January 27, 2019, 12:31 (1887 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Har någon i nutid totalinventerat denna vagnsgrupp?

Nedan följer en förteckning över de smalspåriga sjukvagnar som jag vid en snabb och allt annat än vetenskaplig genomsökning funnit på SJ smalspår:

ECb/ECp nr 255 - fd ULB C nr 8. Placerad på Lelångenbanan. Slopad 1944-10-21 p.g.a. dåligt skick. Tilldelad som tjänstevagn 1944-11-06 Bgv nr 804 II D 5 ms.

EC10p/C10p nr 270 – fd SJ ECb/ECp nr 270/ÖSmJ BC nr 6. Ombyggd till sjukvagn 1947-09 av Kalmar Verkstad. Ursprungligen avsedd för 27 trafiksektionen (Växjö/Kalmar) men på grund av nästintill obefintlig efterfrågan 1949-10 omplacerad till 2 (senare 38) trafiksektionen (Västervik). Slopad 1953-07-21 p.g.a. övertalighet och dåligt skick. Tilldelad som tjänstevagn Tjv nr 47 VIII D 38 bs.

EC10a/EC10t nr 292 - fd BKB Bs nr 101. Använd på 1067-nätet men ansågs vara mindre bra samtidigt som EC10a/EC10t/C10t nr 322 bedömdes fylla behovet. Slopad 1945-05-23 p.g.a. dåligt skick. Tilldelad som tjänstevagn Bgv nr 677 VI D 27 ms.

EC10a/EC10t/C10t nr 322 – fd KVBJ Bs nr 100. Använd på 1067-nätet. Slopad 1953-07-24. Tilldelad som tjänstevagn Bgv nr 886 VI D 29 bs.

C10p nr 395 - fd VGJ C 1536. Placerad på 36 trafiksektionen (Skara). Slopad 1949-10-22. Tilldelad som tjänstevagn Bgv nr 626 VI D 27 ms.

C10p nr 416 - fd NVHJ C10 nr 39. Placerad på 2 trafiksektionen (Västervik) men 1949-10 flyttad till 36 ts (Skara). Slopad 1955-11-30 som övertalig. Tilldelad 1956-02-27 som tjänstevagn Bgv nr 833 II D 2 sis.

VGJ C nr 1535. Ej tilldelad SJ-beteckning. Placerad på 36 trafiksektionen (Skara). Slopad 1950-10-06. Tilldelad som tjänstevagn Bgv 850 II D 36 bs.

Sjukvagn

av Christer Fredriksson, Saturday, January 26, 2019, 17:11 (1888 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Både TGOJ och BJ hade sjukvagnar.

Sjukvagn

av Jan Langstrom, Saturday, January 26, 2019, 17:47 (1888 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Nejdå, du har inte drömt! Det gick visst sjukvagnar i snälltåg. I norrlandstågen 21-22 och 93-94 gick de vanligen i mitten av tågen, mellan Luleå-delen och Kiruna/Narvik-delen av tågen.
Berra

Inte bara i de tågen. 1951 färdades en släkting till mig med sjukvagn från Vejbyslätt till Stockholm efter ett slaganfall. Jag var med och vinkade av henne. Minnet är dimmigt nu, men jag tror det var en Co10 (ex C10).

Sjukvagn

av Fredrik Lundström, Sunday, January 27, 2019, 12:25 (1887 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Nejdå, du har inte drömt! Det gick visst sjukvagnar i snälltåg. I norrlandstågen 21-22 och 93-94 gick de vanligen i mitten av tågen, mellan Luleå-delen och Kiruna/Narvik-delen av tågen.
Berra


Inte bara i de tågen. 1951 färdades en släkting till mig med sjukvagn från Vejbyslätt till Stockholm efter ett slaganfall. Jag var med och vinkade av henne. Minnet är dimmigt nu, men jag tror det var en Co10 (ex C10).

Min farmor åkte sjukvagn Enafors-Östersund på vintern 1956 efter en benbrott. Enligt farfars dagbok fanns "Tågambulansen" i Storlien och "en läkare som var där som turist gick till stationen och telegraferade efter vagnen".

Sjukvagn

av Sven Bårström, Saturday, January 26, 2019, 16:21 (1888 dagar sedan) @ L.Strömberg

I korthet om sjukvagnarna:
Redan från början av 1900-talet (kanske t o m tidigare) fanns tvåaxliga sjukvagnar litt C10. De finns beskrivna bl a i 1912 års Vagnlära. På slutet av 20-talet (vill jag tro att det var) byggdes den tidigare AF0-vagnen nr 2074 om till 1/2-klass sjukvagn litt B010. Den var byggd enligt UIC regler för internationell trafik. Så småningom blev den "bangårdsvagn" för banavdelningen i Sundbyberg.
Omkring 1940 (under en period före och efter, vill jag tro) byggdes C10-vagnarna om med boggier och täckta övergångar och fick litt C010; från och med 1956 S010. Jag vill minnas att det fanns ett tjugotal sådana vagnar, utplacerade på viktiga orter i landet. Bl a fanns en C010 i Borås under 50-talet. Man såg den i tågen då och då; efter behov, får man förmoda.
Sven B

Sjukvagn

av Nils-Eric Sääf, Saturday, January 26, 2019, 16:34 (1888 dagar sedan) @ Sven Bårström

När jag var 8-12 år (född 1940) gick ibland Sjukvagnar i tågen Lp- Hf. Jag såg dom i Kisa.

Sjukvagn

av jhje, Saturday, January 26, 2019, 16:55 (1888 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Kanske slutstationen var Målilla Sanatorium. Jag vet att den låg vid "smalan" men kanske det var vägtransport sista biten och patienterna hade TBC

Sjukvagn

av jhje, Saturday, January 26, 2019, 16:36 (1888 dagar sedan) @ Sven Bårström

På VCJ kom det en dag, en röd vagn, sjukvagn alltså. Den gick till Ulricehamn. I denna vackra stad fanns Kurhotellet och dit reste folk för å bättra på hälsan och kanske då för evt patient.
(Det är där idag man kör världscup i skidor.)

Sjukvagn

av jhje, Saturday, January 26, 2019, 16:59 (1888 dagar sedan) @ jhje

Tillägg.Ulricehamn hade också sanatorium Kanske vagnen gick till Åsundens station på VCJ

Sjukvagn

av HP, Saturday, January 26, 2019, 19:09 (1888 dagar sedan) @ jhje

På VCJ kom det en dag, en röd vagn, sjukvagn alltså. Den gick till Ulricehamn. I denna vackra stad fanns Kurhotellet och dit reste folk för å bättra på hälsan och kanske då för evt patient.
(Det är där idag man kör världscup i skidor.)

Intressant! Du säger den var röd? Korgen alltså? HNJ eller SJ-tiden?/HP

Sjukvagn

av jhje, Monday, January 28, 2019, 17:41 (1886 dagar sedan) @ HP

Den var röd och SJ, tidsmässigt 1950.I tåg 2625

Sjukvagn

av 53 Wadsten, Sunday, January 27, 2019, 13:00 (1887 dagar sedan) @ L.Strömberg

1947 fick nytillträdde stationskalen Stig Mårtensson uppdraget att rekvirera sjukvagn till Falsterbo då Prins Wilhelm insjuknat under sin sommarferie.

Sjukvagn

av Kjell Aghult, Monday, January 28, 2019, 16:41 (1886 dagar sedan) @ 53 Wadsten

1947 fick nytillträdde stationskarlen Stig Mårtensson uppdraget att rekvirera sjukvagn till Falsterbo då Prins Wilhelm insjuknat under sin sommarferie.

Sjuktransporterna tycks då ha varit en rätt stor hantering. SJ/Hermods kontoristkurs av 1945
redovisar följande sätt:
- Fyraxlig sjukvagn litt Bo10 (2 klass).
- Tvåaxlig d:o litt C 10 (3 klass).
- Reserverad kupé i personvagn.
- Reserverad soffa i sittvagn.
- På sjukbår i personvagn, resgodsvagn, täckt godsvagn (!) eller bakhytt i rälsbuss. De två mellersta var tänkta för brådskande fall och patienten måste godkänna saken. Ledsagare måste i de flesta fall medfölja.

Hermodsbreven var inga fullständiga "läroböcker", som funnits i t ex Tyskland. Mer en studiehandledning vilka avsnitt i olika reglementen (särtryck) som skulle läras in. Dem förväntades man på något sätt få tillgång till på arbetsplatsen.

Sjukvagn

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, February 13, 2019, 22:00 (1870 dagar sedan) @ Kjell Aghult

[b]Sjukhus med toppfart 130[/b]
SJ har tagit 2 nya sjukvagnar i bruk. De är av stålkonstruktion, 20,7 m långa mätt över buffertarna och försedda med boggier av samma typ som våra moderna sov-och sittvagnar. Största tillåtna hastighet 130 km/tim. Vagnarna kan användas på normalspår i Sverige och Norge.
De utgöres av f d 2 klass sittvagnar, som byggts om vid Kalmar Verkstadsaktiebolag. De har inretts med två sjukrum och två vårdarkupéer per vagn. I varje sjukrum finns en sängplats med läslampa och bord, fåtölj för vårdare, tvättställ, garderob och i anslutning till rummet särskild toalett för patienten. Varje vårdarkupé har två bäddplatser, som dagtid ändras om till sittsoffa.
Mitt i vagnen, mellan sjukrummen finns en vestibul med gott svängrum för inlastning av bårar genom dubbeldörrar på bägge långsidorna.
Tre extra batterier á 150 amperetimmar med växelriktare samt omformare med volt-och amperemätare monteras in, då respirator skall användas under transport.
Ringledning från sjukrummen kan kopplas till vilken som helst av vårdarkupéerna.
Viss sjukvårdsutrustning, som kan behövas under transporten finns i varje sjukrum.
Uppvärmningen sker antingen med termostatreglerade elkaminer eller oljeeldad varmvattenvärmeledning (glykolblandning mot frysning) med cirkulationspump.
I medeltal åker en patient varannan dag året runt i SJ:s sjukvagnar.
Denna låga resandefrekvens föranledde SJ att, för något år sedan ompröva frågan om man över huvud taget skulle fortsätta med sjuktransporter av det här slaget.
Medicinalstyrelsen kunde emellertid inte godkänna att verksamheten upphörde.
Det är närmast anledning härav och för att uppnå en tidsenlig standard för sjuktransporterna som de nya sjukvagnarna nu byggts.
En sammanfattande broschyr om SJ sjuktransportservice kommer att ges ut och tillställas bl a läkare, sjukhus, landsting, kommuner och försäkringskassor.

Ovanstående artikel fann jag i Sv.Järnvägsmannaförbundets tidining [b]Signalen [/b]nr 7 12 februari 1966.
Det fanns också en interiörbild och en skiss över vagnen

Sjukvagn

av Ola Almquist, Wednesday, February 13, 2019, 22:12 (1869 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Apropå interiörbilder så finns sådana på Samlingsportalen. Sök på S010.

M.v.h.
Ola

Sjukvagn

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, February 13, 2019, 23:56 (1869 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för tipset, fina bilder !