Trävagnarna i Glimminge (Arkiv/forskning/litteratur)
Hej!
Är det någon här som har koll på vilka vagnar som står vid Glimminge station? Vilka litteran och nummer?
//Magnus
av Magnus21, Sunday, January 27, 2019, 21:39 (1915 dagar sedan)
Hej!
Är det någon här som har koll på vilka vagnar som står vid Glimminge station? Vilka litteran och nummer?
//Magnus
av Jonny Saljefeldt, Monday, January 28, 2019, 12:20 (1914 dagar sedan) @ Magnus21
Hej!
Är det någon här som har koll på vilka vagnar som står vid Glimminge station? Vilka litteran och nummer?
//Magnus
Enligt denna tråd lär en av vagnarna vara Qlc 986 0060 f.d. DFo29 1196 (Ljunggrens 1901).
av Magnus21, Monday, January 28, 2019, 17:05 (1914 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Tack för svaret.
Det ser på bilderna ut som att halva vagnen har en resande-avdelning, för den har iallafall på ena långsidan fler fönster. Kollade upp det och hittade inget om någon DFo1/DFo29 som delvis blivit ombyggd till resandevagn. Är de extra fönstren något vagnen fick som följevagn till Nässjö-kranen eller har den varit resandevagn? Någon som har koll?
//Magnus
av Joakim L, Tuesday, January 29, 2019, 08:21 (1913 dagar sedan) @ Magnus21
av HP, Tuesday, January 29, 2019, 15:17 (1913 dagar sedan) @ Magnus21
Hej!
Är det någon här som har koll på vilka vagnar som står vid Glimminge station? Vilka litteran och nummer?
//Magnus
Har ej nummer, men det är DFo-vagnen du skriver om, och den var ju följevagn till Nässjös ångkran. Den har aldrig haft resandeavdelning, men den fick säkert fönster när den fick sovkupéer för hjälpmanskapet.
Det finns en F4 som är rätt trevlig. Och en lång F3 (8666?) som kommer från mfÖSJ. Båda två är rara ärtor.
Sedan finns det en C-vagn med "rak" gavel, som jag svagt, svagt har för mig har EHRJ eller SWB-ursprung.
Med vänlig hälsning Henrik R
av HP, Tuesday, January 29, 2019, 15:39 (1913 dagar sedan) @ HP
Hej!
Är det någon här som har koll på vilka vagnar som står vid Glimminge station? Vilka litteran och nummer?
//Magnus
Har ej nummer, men det är DFo-vagnen du skriver om, och den var ju följevagn till Nässjös ångkran. Den har aldrig haft resandeavdelning, men den fick säkert fönster när den fick sovkupéer för hjälpmanskapet.Det finns en F4 som är rätt trevlig. Och en lång F3 (8666?) som kommer från mfÖSJ. Båda två är rara ärtor.
Sedan finns det en C-vagn med "rak" gavel, som jag svagt, svagt har för mig har EHRJ eller SWB-ursprung.
Med vänlig hälsning Henrik R
Vid besök våren 2017 så hittade jag stansen 25649 på F4-vagnen. C-vagnen hade en gammal märkning "Efd 855".
/HP
av Thomas Tell, Tuesday, January 29, 2019, 16:03 (1913 dagar sedan) @ HP
Jag tycker det är skamligt att resgodsvagnarna står här. Fler resgodsvagnar i museitågen för de var ju vanliga.
/tell
av Granis, Tuesday, January 29, 2019, 20:38 (1913 dagar sedan) @ Thomas Tell
Jag tycker det är skamligt att resgodsvagnarna står här. Fler resgodsvagnar i museitågen för de var ju vanliga.
Det må så vara, men det är bara att konstatera att
a) föreningarna har fullt upp med det de har
b) och det de behöver ska vara praktiskt för trafik ( =sittplatser) eller underhåll
Därmed kommer resgods- och f f a godsvagnar lätt i "kläm" i en resursknapp tid. Om nu nåt "nytt" kommer i drift får det fordonet oftast ersätta nåt annat motsvarande som då måste ställas av för revision. Ett nollsummespel, liksom. Oavsett vilket har föreningarna fullt upp med det de har (i drift) och i egna revisionsköer för att bry som om nåt annat. Om nu inte detta råkar vara nåt mer eller mindre "nyckelfärdigt". Fast med sittplatser då.. :-/
/ L G
av Kjell Friberg, Tuesday, January 29, 2019, 17:29 (1913 dagar sedan) @ HP
Efd 855 är fd SWB C6 13, ett Tillberga "hembygge" baserat på ramen från EHRJ CD 13 och korgen från en C4 som fått ena plattformen bortkapad.