Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, February 05, 2019, 20:01 (1879 dagar sedan)

Enligt "jarnvagsnyheter.se" avser Trafikverket att avveckla spårområdet till lokstallet i Kristianstad; kanske även själva stallet? mfÖSJ har väl hållit till i stora delar av detta i många år, och kanske kan stadga sin verksamhet där nu, måhända i samverkan med kommunen? Eller ska det gå som i Herrljunga; "kommersiella aktörer" får lägga bud som föreningar inte kan slå? Trots vad nämnda Verk lovade på ett "branschseminarium" på muséet i Gävle för... år sedan. Därom kan jag ge besked, ty jag var med :-|

/ L G

... men jag är inte bitter (?) ;-)

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm?

av Thomas Tell, Wednesday, February 06, 2019, 00:39 (1879 dagar sedan) @ Granis

Ja tänk att ha ett järnvägsmuseum i det stora rundstallet. Det har jag drömt om sedan min tid hos min morbror på museet i Kristianstad.
/tell

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm?

av tobbe, Wednesday, February 06, 2019, 11:57 (1878 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ja, jag håller helt med Thomas om den möjligheten, men frågan är hur stallets kondition är idag. Kostnaderna för driften och underhållet och möjligheten att komma ut på linjen är ju en väsentlig detalj men om det är som jag förstår idag så funkar det. Finns alla portar kvar och spår i de olika skeppen kvar? Finns tidigare skötselhallen för f.d. Y-bussarna kvar? En fråga i sammanhanget är när revs den stora kolbryggan i vändskivans närhet då jag under tidigt 1970-tal tillsammans med min framlidne resekamrat var där vid ett flertal tillfällen och vad jag minns fotade S8-an och S-loket på vändskivan vid nåt av tillfällena. Har tyvärr inte hittat de fotona idag, men de finns endera på negativ eller i nån fotolåda. Det skulle bli ett pampigt museum med alla dess faciliteter och funktionellt om man kan få kommunen eller sponsorer att bidra ekonomiskt, för bara besöksintäkter kommer förmodligen inte att räcka, eller???:-) :-) :-) :-)
tobbe

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm?

av Anders Svensson, Wednesday, February 06, 2019, 17:57 (1878 dagar sedan) @ tobbe

... Finns tidigare skötselhallen för f.d. Y-bussarna kvar? ...

Vad jag vet finns rälsbusshallen (med sitt skjutbord!) kvar, men den har i många år varit skötselhall för banunderhållsfordon och är det kanske fortfarande... //Anders

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm?

av Stefan Skoglund, Wednesday, February 06, 2019, 18:09 (1878 dagar sedan) @ Anders Svensson

Hmm kan det vara ett sätt att ordna inkomster dvs hyror från fordonsägaren som behöver varma och torra platser som vinterparkering ?

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm?

av Erik Andersson, Wednesday, February 06, 2019, 22:22 (1878 dagar sedan) @ Anders Svensson

Sedan lite mer än 10 är är dock skjutbordet rivet.

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm?

av Joakim L, Thursday, February 07, 2019, 10:33 (1877 dagar sedan) @ Anders Svensson

Skjutbordet är rivet och dessutom ingår inte denna del i nedläggningen; det är bara rundstallet, vändskivan och spåren runt skivan som "läggs ner". Smedjan revs också för ett antal år sedan trots protester.

Jag hade personligen också gärna sett ett järnvägsmuseum här, så kunde man avvecklat Kristiandstad Södra, byggt en ny stor utställningshall och parkering i anslutning till rundstallet (gärna en ny gångbro över järnvägen så att även folk som kommer med tåget lätt kan ta sig hit). Rundstallet är ju i princip orört sedan 1960-talet och det hade varit mycket trevligt att samla så mycket som möjligt av skånskt privatbanematerial här. Marken på Kristianstad Södra är kommunen ändå intresserad av att bygga hus på så kommunal medfinansiering hade säkert gått att få till där.

Dock tror jag det hela faller av flera skäl, men ett "problem" i sammanhanget är att det redan finns ett järnvägsmuseum i Ängelholm och att ovan nästan förutsätter att museet där avvecklas för att inte konkurrera om kunder och resurser.

Jocke

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? Konkurrens?

av Leif B, Thursday, February 07, 2019, 11:37 (1877 dagar sedan) @ Joakim L

Skjutbordet är rivet och dessutom ingår inte denna del i nedläggningen; det är bara rundstallet, vändskivan och spåren runt skivan som "läggs ner". Smedjan revs också för ett antal år sedan trots protester.

Jag hade personligen också gärna sett ett järnvägsmuseum här, så kunde man avvecklat Kristiandstad Södra, byggt en ny stor utställningshall och parkering i anslutning till rundstallet (gärna en ny gångbro över järnvägen så att även folk som kommer med tåget lätt kan ta sig hit). Rundstallet är ju i princip orört sedan 1960-talet och det hade varit mycket trevligt att samla så mycket som möjligt av skånskt privatbanematerial här. Marken på Kristianstad Södra är kommunen ändå intresserad av att bygga hus på så kommunal medfinansiering hade säkert gått att få till där.

Dock tror jag det hela faller av flera skäl, men ett "problem" i sammanhanget är att det redan finns ett järnvägsmuseum i Ängelholm och att ovan nästan förutsätter att museet där avvecklas för att inte konkurrera om kunder och resurser.

Jocke

Jag tror inte att det är någon större konkurrens om kunder mellan Ängelholm och Kristianstad. Huvuddelen av kunderna ställer nog inte frågan "vilket järnvägsmuseum ska vi åka till imorgon", utan "vad finns det för nåt intressant att göra/titta på här i trakten imorgon: ska vi bada igen, åka berg- och dalbana, gå på djurpark eller ett museum?"

När det gäller resurser så är det i så fall Region Skåne som kanske inte kommer att stödja två järnvägsmuséer. (Jag vet inte om de ens stödjer ett idag.) Staten har ju redan sagt att de stödjer bara ett i landet (Gävle), så de kommer varken att stödja Ängelholm eller Kristianstad. Och Kristianstad kommer inte att välja mellan att stödja ett järnvägsmuseum i Ängelholm (vilket f ö skulle vara olagligt) eller i Kristianstad (vilket skulle vara lagligt). Motsvarande fast tvärtom före Ängelholms kommun.

När det gäller ideella krafter så kan det finnas en viss konkurrens om resurserna - men det kan lika gärna vara så att fler "arbetsplatser" gör att totalt sett fler engagerar sig. För den enskilda är nog valet oftare mellan att lägga sin tid på ideellt arbete i en järnvägsföreningen, umgås med familjen, köpa och renovera en sommarstuga, vara tränare i idrottsföreningen, skriva på Järnvägshistoriskt forum.

/funderar
Leif

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? Konkurrens?

av tobbe, Thursday, February 07, 2019, 19:38 (1877 dagar sedan) @ Leif B

Vad det än månne bliva så får man väl hoppas att det ändå kan bli nån form av verksamhet där då miljön i och runt rundstallet borde få leva kvar. Kanske inhysning av museilok o vagnar tillhörande olika föreningar som ej nyttjas så ofta kunde få en skyddad plats att vila sina hjul istället för att stå utomhus under en presenning och förfalla och t.o.m. vandaliseras. Men förmodligen kommer väl kommunen förespråka en total rivning och destruktion till förmån för nybyggnation av en massa lägenheter så man får väl vara glad att man har strosat runt inne och utanför detta magnifika rundstall och sett verksamheten där när det så småningom sakta avklingade. Hoppas verkligen att någon/några orkar och vill ta tag i denna anläggning innan det är försent och förgås. Men smakar det så kostar det också, naturligtvis.
tobbe

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? Konkurrens?

av Lennart Petersen, Thursday, February 07, 2019, 23:39 (1877 dagar sedan) @ Leif B

I viss mån kan väl staten och jvm Gävle anses stödja Ängelholm eftersom man lånar ut fordon och föremål till Ängelholm som inte har några egna samlingar i egen ägo. Och inte behöver det vara konkurrens utan tvärtom kan det bli win-win med två museer, har man sett ett och funnit det intressant så vill man även se det andra. Och det finns en ordentlig utvecklingspotential för besökare. Jag har sett en uppgift att i Storbrittanien görs 10x besök per person på järnvägsmuseum-museibana-veteranbana mot i Sverige.

Chans för mfÖSJ/ Kristianstads Jvm? Konkurrens?

av Joakim L, Friday, February 08, 2019, 12:48 (1876 dagar sedan) @ Leif B

Hejsan!

Framförallt var det konkurrens om samhällsresurser som jag avsåg, underlag för två järnvägsmuseum kan det möjligen finnas.

Museet i Kristianstad drivs idag av Region Skåne (Regionmuseet) som står för personal, hyra mm. Samlingarna tillhör dels regionmuseet (vad jag förstått) medan MfÖSJ äger en del av materielen.

Järnvägsmuseet i Gävle har ju numera ingenting med driften i Ängelholm att göra (sköts av Ängelholms kommun), men däremot så hyr man en verkstadslokal och ett litet kontor i anslutning till museet och renoverar vagnar och lok med hjälp av frivilliga krafter samt ställer upp med fordon på evenemangsdagar.

Som sagt, miljön är jättefin kring rundstallet i Kristianstad (och var ännu finare för kanske 10 år sedan innan skjutbord och smedja revs), men jag är rädd för att ingen med pengar kommer att vilja engagera sig i ett "nytt" järnvägsmuseum. Möjligen om några eldsjälar kan få med kommunen och Regionmuseet på noterna och försöka få loss lite resurser (men det krävs stora investeringar för att få lokstallet "Besökarvänligt"). Det är inte så länge sedan som man lade ner en hel pengar på att göra om hela utställningen på järnvägsmuseet (med i mitt tyckte mycket blandat slutresultat som följd) och man väntar nog fortfarande på en utvärdering hur den ombyggnaden påverkat besöksantalet.

Nu tror jag inte stallet kommer att rivas i första taget utan denna nedläggning handlar är nog mest en "pappersexercis". Däremot så kan det ju på sikt försvåra för MfÖSJ som har sina rälsbussar i stallet eftersom spår och skiva inte längre kommer att vara besiktigade, ingen spårinnehavare etc, men de saknar ju i alla fall alla tillstånd att köra i dagsläget så det kanske blir svårt ändå.

Ett problem i mitt tycke är att det blir lite "moment 22" över de båda museerna i Skåne, i sig finns det stor potential, men utan rejäla investeringar i mångmiljonklassen (nya hallar, mer aktiviteter för barn mm) så kommer de inte kunna bära sig riktigt utan blir mer "engångsbesöksmuseum" med en tynande tillvaro.

Jag har själv två döttrar (6år och 2.5 år) som gärna besöker museum och vi har ganska nyligen varit på båda järnvägsmuseerna. Båda döttrarna hade kul, men vi kunde ju snabbt konstatera att mycket lite hade ändrats sedan vårt senaste besök för ett par år sedan. Sommartid brukar vi istället åka till Brösarp och ta ett par turer på SkJ, vilket alltid är mycket uppskattat och annars besöker vi ofta Tekniska Museet i Malmö som är väldigt barnvänligt och erbjuder ett bredare utbud (samt en stor lekavdelning). Just en bra lekavdelning är ett måste för alla museum idag, sen ska man ju så klart utforma den så man anknyter till museet och gärna med ett antal "riktiga" föremål. På tekniska i Malmö så får ju barn och vuxna numera gå in i hytten på det lilla O&K-loket och kan "leka lokförare på riktigt", vilket blivit väldigt lyckat.

Jocke