Fin svensk järnvägsfilm. (Järnväg allmänt)

av Krister P, Wednesday, February 06, 2019, 14:16 (1900 dagar sedan)

Hittade en fin svensk järnvägsfilm från 1982 på Öppet Arkiv.

"En resa genom fyra årstider på svenska järnvägar, med svenska passagerare till svenska stationer. Programmet är en betraktelse över svenskarna och deras järnväg."

Undra på att det finns tåg

Fin svensk järnvägsfilm.

av Herbert Paalberg, Wednesday, February 06, 2019, 17:23 (1900 dagar sedan) @ Krister P

Tack för tipset Krister, en klart sevärd film om den svenska järnvägen och det då rullande materialet som man själv tjänstgjort på. Palle i Vika:-)

Fin svensk järnvägsfilm.

av Alex, Wednesday, February 06, 2019, 21:45 (1899 dagar sedan) @ Krister P

Mycket intressant och stundtals fantastisk film om svenska järnvägen i början 80-talet. Tror dock att den är lite svår att ta till sig för vanligt folk och idag är det nog mest intressant för nostalgiska järnvägsnördar som undertecknad. Parallell körningen med en Ma på Storlien banan gav rysningar och många tidstypiska interiör bilder från både dag och nattåg. Mvh Alex

Fin svensk järnvägsfilm.

av Oskar F, Thursday, February 07, 2019, 20:42 (1899 dagar sedan) @ Alex

Mycket intressant och stundtals fantastisk film om svenska järnvägen i början 80-talet. Tror dock att den är lite svår att ta till sig för vanligt folk och idag är det nog mest intressant för nostalgiska järnvägsnördar som undertecknad. Parallell körningen med en Ma på Storlien banan gav rysningar och många tidstypiska interiör bilder från både dag och nattåg. Mvh Alex

Den 37 år gamla filmen tycker jag är ett intressant tidsdokument, där järnvägen beskrivs som oföränderlig, vagnarna är gamla och bruna, personalen mest äldre gentlemen och resenärerna likaledes mest äldre på fritidsresa, förutom några spridda ungdomar kanske som förebud om en stundande förändring? Men det är genomgående intressant filmat, och det avvikande avsnittet om järnvägshotellet i Ljusdal skulle nog snarare tilltala en bredare tittarskara än järnvägsintresserade.

Fin svensk järnvägsfilm.

av bertilb, Thursday, February 07, 2019, 18:38 (1899 dagar sedan) @ Krister P

Hej
Ja det är bara att instämma i tidigare inlägg.
En riktigt utmärrkt film med 80-talets lok och vagnar och människor ombord
Och på väg till eller från tågen.
Jag köpte denna film som Dvd FRÅN Trafiknostalgiska förlaget

Hälsningar
Bertil Backvall

Fin svensk järnvägsfilm.

av Rolf Johansson, Thursday, February 07, 2019, 20:00 (1899 dagar sedan) @ bertilb

En mycket trevlig film! Vid min 24 ser jag min gamla chef, Överingenjör Gösta Knall, chef för Banavdelningens teletekniska sektion sitta i en förstaklassvagn och läsa lite tjänstehandlingar. Bara det ger nostalgivibbar!

Fin svensk järnvägsfilm.

av 53 Wadsten, Friday, February 08, 2019, 10:46 (1898 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Urmysig film med 60-talare och skarvdunk:-) :-)

Fin svensk järnvägsfilm.

av 53 Wadsten, Friday, February 08, 2019, 15:30 (1898 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Det är precis den film jag letat efter så länge men inte hittat, med en Lokförares vardag i hytten där psalm 201 i Psaltaren "En vänlig grönskas rika dräkt, har smyckat dal o ängar" spelas.

Vidare finner man fikande Tågmästare, scener från Järnvägshotellet i Ljusdal där paradrätten verkade bestå av Fläskkotlett med vin eller nubbe.

Det gamla SJ fanns kvar ett par år till, Tåg ÄR ett trevligt sätt att resa.