Fällbryggor mellan lok & och vagn förr (Järnväg allmänt)

av Martin Långström, Thursday, February 07, 2019, 19:05 (1898 dagar sedan)

I nedan länkade film "Klart tåg ut", så kan man vid 12:08 se att man har grinden mellan lok och vagn öppen, vilket torde innebära att även fällbryggorna är fällda.

Hur vanligt var detta? Jag har som fått lära mig att detta skedde i princip aldrig. Kan det vara så enkelt att det bara var för filminspelningen detta skedde denna gång, så t.ex. personalen ombord i tåget lättare skulle kunna kommunicera med lokpersonalen?

https://youtu.be/WVV-fcNcbO0

Fällbryggor mellan lok & och vagn förr

av Sune Nylén, Thursday, February 07, 2019, 20:10 (1898 dagar sedan) @ Martin Långström

När man körde invigningståget efter att Uddevalla - Strömstad elfierats står det i instruktionsbladet från Jvg. styrelsen att övergångsbryggan mellan lok och vagnar skall vara nedfälld för att möjliggöra övergång till lok, så det förekom väl vid speciella tillfällen. Tåget utgick från Varberg. Det möjliggjorde ju också för konduktören att kunna bistå föraren om biträdet insjuknat e.d. :-) Sune

Fällbryggor mellan lok & och vagn förr

av Sune Nylén, Friday, February 08, 2019, 08:06 (1897 dagar sedan) @ Sune Nylén

Från början så var det ju tänkt att D loken skulle multipelkopplas. Man hade väl kanske dubier om dess dragförmåga, eller tänkte man sig att de skulle kunna användas jämsides med Of. Vid sådana tillfällen behövde ju biträdet vid gång ha möjlighet att komma över till det bakre loket för inspektion, tänkte jag själv för tio minuter (07,55) sedan, just när jag bredde en Polarkaka med Proaktiv, leverpastej och saltgurka:-D :-P :-D

Fällbryggor mellan lok & och vagn förr

av Martin Långström, Friday, February 08, 2019, 11:07 (1897 dagar sedan) @ Sune Nylén

Från början så var det ju tänkt att D loken skulle multipelkopplas. Man hade väl kanske dubier om dess dragförmåga, eller tänkte man sig att de skulle kunna användas jämsides med Of. Vid sådana tillfällen behövde ju biträdet vid gång ha möjlighet att komma över till det bakre loket för inspektion, tänkte jag själv för tio minuter (07,55) sedan, just när jag bredde en Polarkaka med Proaktiv, leverpastej och saltgurka:-D :-P :-D

Jo, och när man körde koppellok så användes det också, men mot vagnar verkar det ha varit ovanligt.

Fällbryggor mellan lok & och vagn förr

av Sune Nylén, Friday, February 08, 2019, 15:04 (1897 dagar sedan) @ Martin Långström

Ja det var väl bara vid speciella tillfällen.Nu har jag inte studerat den aktuella filmen just nu, men sett den tidigare. Det var väl en fotograf i lokhytten, som väl kanske behövde gå tillbaka till personvagnen.Detta var ju ett sådant speciellt tillfälle.