Nostalgi från Örtofta

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, February 10, 2019, 12:26 (1874 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Intressanta bilder! Vid ett tillfälle när jag besökte Örtofta station på 1960-talet och åkte med lokomotorn till Lilla Harrie fick jag låna en historik som upprättats av stationsföreståndarna vid stationen sedan länge. Jag skrev av historiken och kopierade en del ritningar och lämnade sedan den åter till stationen. Undrar just om historiken finns kvar i original för stationshuset är ju rivet. Annars har jag en maskinskriven kopia + fotokopior av bangårdsritningar och stationshusets disposition från olika år.

Nostalgi från Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Sunday, February 10, 2019, 12:46 (1874 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej
Min far jobbade på stationen, och även jag har gjort resan till Lilla Harrie med lokomotor. Jag vill minnas att det var en Z43. Jag har även åkt lokomotor åt andra hållet, till Hammarlunda.
Jag är mycket intresserad av historiken, om du har möjlighet att göra en kopia är jag tacksam.
mvh gt

Nostalgi från Örtofta

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, February 10, 2019, 21:03 (1874 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Hej
Min far jobbade på stationen, och även jag har gjort resan till Lilla Harrie med lokomotor. Jag vill minnas att det var en Z43. Jag har även åkt lokomotor åt andra hållet, till Hammarlunda.
Jag är mycket intresserad av historiken, om du har möjlighet att göra en kopia är jag tacksam.
mvh gt

När jag åkte till Lilla Harrie var det Z64. Men du åkte nog tidigare eftersom du även kunde åka till Hammarlunda, vilket inte var möjligt vid mitt besök. Jag delar gärna med mig av historiken men kan inte lägga ut den här eftersom jag inte vet hur man gör och dessutom är den på ganska många sidor. Om jag försöker skanna den och skicka med e-post till goran.tidstam@telia.com så kanske du kan lägga ut den här på forumet, eller om någon annan kan ta sig an detta?

Nostalgi från Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Sunday, February 10, 2019, 21:18 (1874 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Bra idé, jag väntar med spänning på mailet
mvh gt

Nostalgi från Örtofta

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, February 12, 2019, 12:24 (1872 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Bra idé, jag väntar med spänning på mailet
mvh gt

Om du inte kan lägga ut materialet på forumet, kan du vidarebefordra det till mig så fixar jag det: gunnar-snabel-mogulens.se

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, February 12, 2019, 15:12 (1872 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, February 13, 2019, 18:23 (1871 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Så fina de blev! Jag skickade mina kopior till Göran Tidstam som verkar ha fått hjälp av dig att lägga ut dem. Kul att de kan komma fler till del! Riktiga tidsdokument.

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av goran.tidstam@telia.com, Thursday, February 14, 2019, 07:31 (1870 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja, dokumentationen är fantastisk. Tänk om motsvarande funnits för fler stationer.
För att komplettera vill jag veta stinslängden efter Stins Friberg. Jag har ett minne av att han hette Sven Silvhage. Någon som vet mer?
//gt

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av goran.tidstam@telia.com, Thursday, February 14, 2019, 11:31 (1870 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Har fått information att Sven Silvhage var Stins i Örofta 1962-1971. Information från Svens svärson! Var det någon Stins efter Sven, och i så fall vem?

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av Kjell Aghult, Thursday, February 14, 2019, 15:22 (1870 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Har fått information att Sven Silvhage var Stins i Örofta 1962-1971. Information från Svens svärson! Var det någon Stins efter Sven, och i så fall vem?

Stins i egentlig bemärkelse (självständig platschef i visst löneläge) kan inte ha funnits efter 1964. Då infördes i hela landet den s k trafikområdesorganisationen och Örtofta inrangerades som expeditionsställe under Eslöv.

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av goran.tidstam@telia.com, Thursday, February 14, 2019, 16:18 (1870 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vad kallades han som var expeditionsföreståndare i Örtofta?

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av Gunnar Olson, Thursday, February 14, 2019, 18:26 (1870 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

XSTF!

Xstf är en förkortning av befattningsbenämningen expedtionsställesföreståndare, att jämföra med stf, stationsförståndare. Tjänstetiteln för xstf i Örtofta bör ha varit stationsmästare, möjligen expeditionsföreståndare (xf) under någon period.

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av Christer Fredriksson, Thursday, February 14, 2019, 20:18 (1870 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Vid TGOJ så innebar omorganisationen att alla Stinsar vid banan utom vid Eskilstuna C och Kopparberg benämndes XStf, dvs vid Oxelösund, Arboga, Lindesberg ,Storå och Grängesbergs Malmbangård. Stinsarna vid Eskilstuna C och Kopparberg benämndes CTo.
Min fader som var Stins vid Grängesbers Malmbangård från 1955 behöll sin "nya" titel XStf fram till pensioneringen 1983. Detsamma gällde för övriga "Stins till XStf" fram till deras pensioneringar och ersattes aldrig av motsvarande tjänstepersonal, utan arbetsuppgifterna överflyttades till annan personal i lägre tjänster. Även To Kopparberg slopades med tiden och underställdes CTo Eskilstuna.

Nostalgi från Örtofta - skrivsätt förkortningar

av Kjell Aghult, Friday, February 15, 2019, 06:58 (1869 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Ursäkta petigheten, men SJ förkortningar skrevs på samma sätt om om ordet skrivits ut i sin helhet: Stor bokstav bara i menings början och i ortsnamnsförkortningar. D v s liknande Försvarets förkortningar.

De s k NATO-förkortningarna - med enbart stora bokstäver - kom först med 1988 års omorganisation som beteckning för organisatoriska "rutor".

Nostalgi från Örtofta - skrivsätt förkortningar

av Christer Fredriksson, Friday, February 15, 2019, 07:18 (1869 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Visst var det så Kjell!

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av goran.tidstam@telia.com, Monday, February 18, 2019, 07:30 (1866 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Efter Silvhage var Torvald Åkesson i stort sett ensam på stationen. Han jobbade fram tills stationen revs.

Nostalgi från Örtofta - Här finns dokumenten!

av Gunnar Olson, Monday, February 18, 2019, 11:23 (1866 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Efter Silvhage var Torvald Åkesson i stort sett ensam på stationen. Han jobbade fram tills stationen revs.

Jag åkte tåg till och från Örtofta i stort sett dagligen omväxlande morgon, middag och kväll i sex veckor 1975 med början den 1 november. Jag tror att minst fyra man tjänstgjorde på stationen då. Biljettvisering vid plattformarna förekom vid nästan alla persontågsuppehåll. De tider stationen var bevakad var det samma man som skötte tågklareringen och biljettviseringen. Inför dessa tåguppehåll var även biljettförsäljningen öppen. Dagtid vardagar var två och ibland tre man i tjänst samtidigt. En av dem verkade arbeta uteslutande med magasins- och växlingsarbete.

Nostalgi från Örtofta

av BD, Monday, February 11, 2019, 15:21 (1873 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressanta bilder! Vid ett tillfälle när jag besökte Örtofta station på 1960-talet och åkte med lokomotorn till Lilla Harrie fick jag låna en historik som upprättats av stationsföreståndarna vid stationen sedan länge. Jag skrev av historiken och kopierade en del ritningar och lämnade sedan den åter till stationen. Undrar just om historiken finns kvar i original för stationshuset är ju rivet. Annars har jag en maskinskriven kopia + fotokopior av bangårdsritningar och stationshusets disposition från olika år.

Antagligen finns det ett exemplar på Järnvägsmuseum där f ö många dylika redogörelser finns.

Nostalgi från Örtofta

av jhje, Sunday, February 10, 2019, 13:37 (1874 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Mitt första minne av Örtofta är att stambanan passerade sidobanan Barsebäck-Sjöbo på viadukt.
Så ett indusriområde, som jag antar var ett sockerbruk?

Nostalgi från Örtofta

av goran.tidstam@telia.com, Sunday, February 10, 2019, 14:16 (1874 dagar sedan) @ jhje

Alldeles riktigt, ett sockerbruk. Faktiskt det enda som tar emot sockerbetor i hela Sverige. Fortfarande en del vagnslasttrafik.