F-lok på Stambanan genom övre Norrland. (Järnväg allmänt)

av Cargoman, Saturday, February 09, 2019, 19:05 (1875 dagar sedan)

I annotationsböckerna från två lokförare i Vännäs från åren 1944-1980 hittade jag ibland F-lok på Stambanan genom övre Norrland. De båda förarna körde F-lok följande gånger:
1952-06-13: F nr 625 i tåg 6054 (koppling).
1964-06-27: F nr 629 i tåg 6068.
1964-12-02: F nr 626 i tåg 4393 (Blandat tåg).
1966-02-22: F nr 625 i tåg 7752.
1966-02-27: F nr 622 i tåg 6053.
1968-08-20: F nr 631 i tåg 5311 (Persontåg).
1968-09-26: F nr 625 i tåg 6192.
Och detta var bara två av de 150 lokförarna som år 1950 var placerade i Ånge, Långsele, Mellansel, Vännäs, Jörn och Boden. Det gick förmodligen F-lok där betydligt oftare än denna lilla tabell.
Det var inget lämpligt lok på den kuperade och kurviga biten Långsele-Vännäs, så det var säkert någon annan anledning till F-lokens besök i norr. Det var både på sommar- och vintertid, så det gällde inte enbart vintertester. Körmässigt är det ingen skillnad på F- och Ma/Mg-lok, så alla kunde köra loken.
Det finns kanske någon i forumet som känner till anledningen till körningarna norr om Långsele?

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Bertil Bengtsson, Saturday, February 09, 2019, 19:21 (1875 dagar sedan) @ Cargoman

Jag vet inte varför F-lok dök upp i Boden under 60- och 70-talen. Jag vet bara att de faktiskt gjorde det (jag bodde sedan mitten på 60-talet i Stockholm, men min far var lokinspektor i Boden, så jag fick rapporter).
Däremot har det flera ggr varit uppe på detta forum att F-lok ersatte M (Mg) på snälltågen till Boden. Förmodligen gick de hela vägen från Stockholm, men det är bara en vild gissning från min sida (M-loken gick bara från Ånge, söder om Ånge var det D-lok - tågen 94-93 hade oftast Df 208)). Orsaken var problemen med M-lokens drivanordningar och hjulstommar. Loken behövde tas in på verkstad! F-lok ersatte då, det var roligt för en då liten tågnörd på knappt 10 år att redan utanför fönstren i skolsalen se tåg 94 Nordpilen komma söderifrån med F-lok. Likaså var det ovant att se lok med smala BBC-strömavtagare - ja, och se F-lok gå in till stall i Boden två ggr om dagen (tåg 94 och tåg 22). Tågvikterna hade fått minskas ganska rejält under den tid F-lok drog dessa snälltåg.
Berra

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Lars-Göran Eriksson, Sunday, February 10, 2019, 13:08 (1874 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag misstänker att jag kommer ifrån ämnet med detta inlägg, men jag gör det ändå, riktat till Berra.
I en anteckning från 19790925 kan jag se att jag körde Gxt 5600 Vns-Bdn, Ma 829 längd 403m 994 ton. Sträckan Bst-Bdn åkte Bromsinstruktör (Brins) Bengtsson Bdn, med på loket.
Förmodligen hade han åkt med någon Bdn-förare till Bst och åkte då med mig på hemväg.
Det blev flera år senare en mer organiserad sk uppföljning där instruktör medföljde. I mina anteckningar hände det mig 10ggr under perioden 1988-2010.
Jag hörde också Bengtsson kallas Oraklet från Boden, pga hans breda kunskaper.

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Staffan Eriksson, Saturday, February 09, 2019, 22:47 (1874 dagar sedan) @ Cargoman

I annotationsböckerna från två lokförare i Vännäs från åren 1944-1980 hittade jag ibland F-lok på Stambanan genom övre Norrland. De båda förarna körde F-lok följande gånger:
1952-06-13: F nr 625 i tåg 6054 (koppling).
1964-06-27: F nr 629 i tåg 6068.
1964-12-02: F nr 626 i tåg 4393 (Blandat tåg).
1966-02-22: F nr 625 i tåg 7752.
1966-02-27: F nr 622 i tåg 6053.
1968-08-20: F nr 631 i tåg 5311 (Persontåg).
1968-09-26: F nr 625 i tåg 6192.
Och detta var bara två av de 150 lokförarna som år 1950 var placerade i Ånge, Långsele, Mellansel, Vännäs, Jörn och Boden. Det gick förmodligen F-lok där betydligt oftare än denna lilla tabell.
Det var inget lämpligt lok på den kuperade och kurviga biten Långsele-Vännäs, så det var säkert någon annan anledning till F-lokens besök i norr. Det var både på sommar- och vintertid, så det gällde inte enbart vintertester. Körmässigt är det ingen skillnad på F- och Ma/Mg-lok, så alla kunde köra loken.
Det finns kanske någon i forumet som känner till anledningen till körningarna norr om Långsele?

Förutom 4393 och 5311 är det väl godståg så det måste väl ha berott på lokbrist. 4393/94 kördes väl också emellanåt med Hg, med ett antal G-vagnar med post, en sovvagn och en sittvagn så det var inte så tungt. Men F-lok? Kanske från Hallsberg?

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Alex, Sunday, February 10, 2019, 09:18 (1874 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Mycket intressant information. Jag tillhör tyvärr dem som aldrig sett F-lok norr om Östersund.

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Cargoman, Monday, February 11, 2019, 10:48 (1873 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jodå, speciellt i 4394 gick det ganska ofta Hg, både söder och norr om Vännäs.
De littera jag hittat på tågparet genom åren i deras båda förarböcker är : Da, Dg, Dk, Du, F, Hg, Ma och Mg.

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av bertilb, Sunday, February 10, 2019, 18:09 (1874 dagar sedan) @ Cargoman

Hej
Jag bodde i Jokkmokk fram t o m 1960 och åkte som barn någon gång
Per år med tåg från Stockholm till Murjek eller Gällivare fvb med postbuss
Resp rälsbuss till Jokkmokk. Till södra Sverige var det mest med bil.
Även sedan v 1961 flyttat till Uppsala gjorde vi några resor tillbaka under början av 60-talet .
Eftersom mitt järnvägsintresse var stort kollade jag ju lok och vagnar men några andra lok än Ma ,
D, Da och malmtågslok och växellok kan jag inte minnas men det fanns naturligtvis fler …
Ett av de i ovanstående inlägg angivna tåg 4393 åktejagmed sommaren 1964. Vi skulle ta
Sovvagnen till Sundsvall eftersom vi skulle hälsa på en bekant till mamma . Tåget var persontåg Boden-Bastuträsk och snälltåg videre söderut. Tåget drogs av Ma och var lite märkligt . En massa godsvagnar och som jag minns 3 personvagnar ; sovvagnen Luleå-Sundsvall sitvagn till Ånge och
En sovagn till Östersund . Vår vagn en WLAB04 kopplades av i Långsele och gick vidare i persontåg 413 som gick till Stockholm på Ostkustbanan .
Ja det blev ju kanske inte så mycket om F lok men jag såg ju aldrig dem
Hälsningar
Bertil

F-lok på Stambanan genom övre Norrland. Utbildning mm.

av S-O Johansson, Sunday, February 10, 2019, 18:22 (1874 dagar sedan) @ Cargoman

I annotationsböckerna från två lokförare i Vännäs från åren 1944-1980 hittade jag ibland F-lok på Stambanan genom övre Norrland. De båda förarna körde F-lok följande gånger:
1952-06-13: F nr 625 i tåg 6054 (koppling).
1964-06-27: F nr 629 i tåg 6068.
1964-12-02: F nr 626 i tåg 4393 (Blandat tåg).
1966-02-22: F nr 625 i tåg 7752.
1966-02-27: F nr 622 i tåg 6053.
1968-08-20: F nr 631 i tåg 5311 (Persontåg).
1968-09-26: F nr 625 i tåg 6192.
Och detta var bara två av de 150 lokförarna som år 1950 var placerade i Ånge, Långsele, Mellansel, Vännäs, Jörn och Boden. Det gick förmodligen F-lok där betydligt oftare än denna lilla tabell.
Det var inget lämpligt lok på den kuperade och kurviga biten Långsele-Vännäs, så det var säkert någon annan anledning till F-lokens besök i norr. Det var både på sommar- och vintertid, så det gällde inte enbart vintertester. Körmässigt är det ingen skillnad på F- och Ma/Mg-lok, så alla kunde köra loken.

Antagligen hade man ett annat synsätt på utbildning och resonerade att hade man utbildning på Mg och sedan Ma så så fick den duga eftersom principen var densamma. Med eventuell inläsning på de olikheter som fanns.
Kan notera att i mina papper från lokförarutbildningen 1977 så har jag efter 170 timmars praktikutbildning i Hagalund blivit godkänd att köra loken D, Da, F, Hg, Ubd och Rc1/2/3/4 dessutom kompletteringsutbildning på Ma och Ra. De senare komer jag inte ihåg om de var med i det stora paketet eller om det var 2-3 dagar extra. Sedan dröjde det länge innan repetitionsutbildning kom igång.
Dessutom verkade en utbildning gälla karriären ut. Kommer ihåg en förare i Hagalund som protesterade mot att han skulle köra en Mg norrut, som förvirrat sig till Stockholm, i något tåg. Lokledningen frågade om han hade utbildning på loket och när svaret blev jakande så blev det bara att sätta sig och köra.

Det finns kanske någon i forumet som känner till anledningen till körningarna norr om Långsele?

F-lok på Stambanan genom övre Norrland. Utbildning mm.

av Clarin.PE, Sunday, February 10, 2019, 18:55 (1874 dagar sedan) @ S-O Johansson

F-lokens sista epok var tämligen splittrad, den allra sista tiden och som dragande av insatståg med B6-vagnar på kroken, detta i SL-trafiken i Stockholm. F-loken fick även göra tjänst i godståg?! Jo, faktiskt även så, i enstaka fall.
Jag har haft den stora förmånen att få köra ett F-lok, en endaste gång, då som lokförarelev och med ett insatståg från Tumba och till Upplands-Väsby (i Stockholmsområdet, ska tilläggas). F 624 och sommaren 1982…
/PEC

F-lok på Stambanan genom övre Norrland. Utbildning F 624+B6

av Gunnar D, Sunday, February 10, 2019, 19:21 (1874 dagar sedan) @ Clarin.PE

[image]

F-lokens sista epok var tämligen splittrad, den allra sista tiden och som dragande av insatståg med B6-vagnar på kroken, detta i SL-trafiken i Stockholm. F-loken fick även göra tjänst i godståg?! Jo, faktiskt även så, i enstaka fall.
Jag har haft den stora förmånen att få köra ett F-lok, en endaste gång, då som lokförarelev och med ett insatståg från Tumba och till Upplands-Väsby (i Stockholmsområdet, ska tilläggas). F 624 och sommaren 1982…
/PEC

Här är en dylik sammansättning i sep 1982.

Mvh Gunnar

F-lok på Stambanan genom övre Norrland. Utbildning F 624+B6

av Sven Malmberg, Tuesday, February 12, 2019, 11:30 (1872 dagar sedan) @ Gunnar D

Visst var det en märklig syn med F-lok i insatstågen. Loken försvann dock därifrån ganska snabbt eftersom det fanns en föreskrift i linjeboken om att F-lok inuti eller sist i tåg bara fick framföras med 60 km/h. Misstänker att det kan ha att göra med att B6-vagnarna inte var rammsäkra.

F-lok i godståg

av Måns Johannesson, Monday, February 11, 2019, 22:14 (1872 dagar sedan) @ Clarin.PE

F-lokens sista epok var tämligen splittrad, den allra sista tiden och som dragande av insatståg med B6-vagnar på kroken, detta i SL-trafiken i Stockholm. F-loken fick även göra tjänst i godståg?! Jo, faktiskt även så, i enstaka fall.

I början av 80-talet gick de mest Göteborg-Kalmar och där gick de även i godståg. För att komma hem till Hagalund för service gick de Göteborg-Stockholm, delvis i godståg. I Nordens Järnvägar 1981 finns en del bra bilder på F-lok, dels i volvotåget i Värnamo och dels med godståg till Stockholm i Katrineholm.

/Måns

F-lok i godståg

av Alex, Tuesday, February 12, 2019, 07:36 (1872 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Jag minns också detta med F-lok i Volvo tågen mellan Kalmar och Göteborg. Har tyvärr saknat bilder som stöder det även om jag sett dem för många år sedan. Tack för tipset! Mvh Alex

F-lok i godståg

av bengt24, Tuesday, February 12, 2019, 19:19 (1872 dagar sedan) @ Måns Johannesson

I början av 80-talet gick det F-lok i Uppsalapendeln, Cst-Bolänge/Falun, Mälaren runt och på Vst i tågen 127 Cst-G samt 404 G-Cst (sovvagnståg).
Det var inte roligt att ha F-lok i insatstågen på Uppsala med 48 axlar. Dåligt bromstal, tungt tåg och pressad tidtabell. Minns att vi missade plattformen i Knivsta ett antal gånger under utbildningen.

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Staffan Eriksson, Sunday, February 10, 2019, 21:41 (1873 dagar sedan) @ Cargoman

I annotationsböckerna från två lokförare i Vännäs från åren 1944-1980 hittade jag ibland F-lok på Stambanan genom övre Norrland. De båda förarna körde F-lok följande gånger:
1952-06-13: F nr 625 i tåg 6054 (koppling).
1964-06-27: F nr 629 i tåg 6068.
1964-12-02: F nr 626 i tåg 4393 (Blandat tåg).
1966-02-22: F nr 625 i tåg 7752.
1966-02-27: F nr 622 i tåg 6053.
1968-08-20: F nr 631 i tåg 5311 (Persontåg).
1968-09-26: F nr 625 i tåg 6192.
Det finns kanske någon i forumet som känner till anledningen till körningarna norr om Långsele?


Från pålitlig källa har jag fått att körningarna 1964 och 1966 passar in med att hjulsvarvning gjordes i Notviken. Det visar logg från verkmästarkontoret därstädes. Det passade då bra att på dit/tillbakavägen göra tjänst också. :-)

Kanske nåt liknande med några av de andra körningarna.

F-lok på Stambanan genom övre Norrland.

av Cargoman, Monday, February 11, 2019, 10:40 (1873 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Hjulsvarvning var även min första tanke, men det fanns ju hjulsvarvar i F-lokens normala arbetsområde i södra Sverige, t ex Malmö och Hagalund. Men det fanns säkert en anledning till att de vid dessa tillfällen fick rulla långt norröver.