Björkliden (Järnväg allmänt)

av jhje, Wednesday, February 13, 2019, 19:00 (1892 dagar sedan)

Björkliden där fanns det ett semesterhem för järnvägstjänstemän. Det var del Gammelgården och 2 eller sovvagar som stod uppställda på innerspåret uppe vid station. Måltider serverades på G-gården.
Att bo i sovvagnen innebar att man kunde ha närstudier av malmtågen, lastade som tomma.
Så var det viktigt att besöka Tornehamn och dess kyrkogård.
Utflyktsresa var till Narvik och ett besök i svenska sjömanskyrkan men också tågresan var häftig med krigsvrak nede i fjorden.

Kanske är det andra järnvägsbarn som har besökt Björkliden. Det var väglöst på den tiden(1957) Nu går väl E10 strax utanför Björklidens station

Björkliden

av jhje, Wednesday, February 13, 2019, 19:03 (1892 dagar sedan) @ jhje

Nordpilen gick då på Övre Norrland. Var det 14 vagnars tåg eller rentutav 17? men Emma gjorde jobbet

Björkliden

av bertilb, Thursday, February 14, 2019, 20:21 (1891 dagar sedan) @ jhje

Hej
Nordpilar har jag sett många gånger. När man var liten
Tänkte man väl inte på att räkna vagnarna men jag minns att det var himla långt till sista vagnen om man fått plats i sovvagnen till Narvik .Mamma som fick följa med mig och lillebror var kanske inte alltid så glad. … Men nogg var det ca 14 vagnar under 60-talet.
Men från 1968 blev det ju kortare d ju kortare sedan Nordpilen och Östersundaren gick sammankopplade upp till Ånge. Men vid helgerna när Nordpilen blev sin egen blev
Det ibland 17 vagnar . Inför julen 1971 eller 1972 såg jag Nordpilen i Uppsala med Ma lok och 17 vagnar ;de flesta var gamla nitade sovvagnar lite som ett museetåg minns jag att jag tänkte . Dröjde inte så länge innan man började dela upp Östersunds och övre Norrlandsddelen på fredag och söndagar , dock mest vid resa norrut. Men vid påsken 1974 gick 93 som eget tåg hela vägen
Från Kiruna till Stockholm ; åkte i sista vagnen en BC1 och nästa morgon när frukost ska intagas gick R-vagnen först och kön gick in i någon sovvagn innan restaurangen … Dragare var Ma.
Men även på 90-talet har jag en notering om 17 vagnar dpå sommaren då tåget hade nummer 903-904
Hälsningar
Bertil Backvall

Björkliden

av BengtH, Saturday, February 16, 2019, 13:50 (1890 dagar sedan) @ bertilb

I Gävle räknade jag en gång till 19 vagnar i Nordpilen. Det var någon julhelg på 1960-talet. Detta var inklusive ett par G-vagnar. Ma-loket stod så långt fram att det nästan var farligt för biltrafiken på Nygatan som korsade järnvägen då!

Björkliden

av IH, Saturday, February 16, 2019, 15:11 (1890 dagar sedan) @ BengtH

Hur många axlar hade de längsta sovvagnstågen?
På 70-talet under sport- eller påsklov så såg jag ett långt sovvagnståg på Stockholms C som skulle till Luleå, Kiruna och Narvik. Det var tre st 2-axlade gods- och resgodsvagnar först i tåget och en resgodsvagn med boggie mitt i tåget. Jag räknade inte vagnantalet, men det var ett par sittvagnar och en kombinerad sitt- och restaurangvagn. Det var mycket skidor som lastades in i tåget.

Björkliden

av bertilb, Saturday, February 16, 2019, 22:08 (1889 dagar sedan) @ BengtH

Hej Jag tror att det finns ett max på 68 axlar för persontåg,
Åtminstone innan 80-talsvagnana kom. Det kan ju vara annorlunda nu
Såg i Stockholm nattåget Luleå-Göteborg under Beolias tid för Norrlandstrafiken med 15
Vagnar alltså 60 axlar. Annars har ju dagens Nordpil tåg 93-94 runt 12-13
Vagnar i varje fall när jag åkt eller sett tåget hemma i Uppsala
Hälsningar
Bertil

Björkliden

av bertilb, Wednesday, February 13, 2019, 22:01 (1892 dagar sedan) @ jhje

Oj
Björkliden är nog ett favoritställe. Inte bara för tågens skull utan
En mycket bra fjällvistelse. Första gången var en dag under påsken 1974 Hade varit i Kiruna
Hos bekanta och gjorde en dagsutflykt till Björkliden. Fram och åter med Karven ,tidig
Morgon dit och sen eftermiddag tillbaka . Långt tåg med en stolpvagn litt O
Som användes för skidor . ingen biltransportvagn . Det var ju innan Norgevägen
Fanns
Sedan har jag varit där ett stort antal gånger. Bl.a på SJ resebyråkurs i
Mars 1976 . Ett bra ställe för inte alltför krävande fjällvandringar .
Inga mygg att tala om heller , barn och familjevänligt
Återkommer kanske med mer om tågen
Hälsningar
Bertil

Lite historia om Björkliden

av S-O Johansson, Saturday, February 16, 2019, 16:27 (1889 dagar sedan) @ jhje

Björkliden där fanns det ett semesterhem för järnvägstjänstemän. Det var del Gammelgården och 2 eller sovvagar som stod uppställda på innerspåret uppe vid station. Måltider serverades på G-gården.
Att bo i sovvagnen innebar att man kunde ha närstudier av malmtågen, lastade som tomma.
Så var det viktigt att besöka Tornehamn och dess kyrkogård.
Utflyktsresa var till Narvik och ett besök i svenska sjömanskyrkan men också tågresan var häftig med krigsvrak nede i fjorden.

Kanske är det andra järnvägsbarn som har besökt Björkliden. Det var väglöst på den tiden(1957) Nu går väl E10 strax utanför Björklidens station

Historien om Björkliden börjar på 1920-talet när dåvarande Svenska Järnvägsmännens Hvilohemsförening, bildad 1906, uppvaktade Statens Järnvägars Gd Axel Granholm om en byggnad eller anläggning som kunde användas som vilohem. Man ägde tidigare Fredensborg herrgård utanför Storebro som nu behövde avlastas. Granholm ställde välvilligt en byggnad i Björkliden som använts som ingenjörsbostad under Malmbanans byggnad till föreningens förfogande. Denna kom att kallas Gammelgården och blev den första byggstenen i en rätt stor anläggning. Gammelgården som ligger intill järnvägen kom tidigt att kompletteras med ett antal mindre bostadshus och banvaktstugor som annex. 1938 byggdes ytterligare en anläggning, med bidrag av SJ, på fjället ovanför Björkliden station. En anläggning som kom att kallas Fjället och invigdes 1939. På fjället Låktatjåkko 10 km från Björkliden uppfördes samtidigt en fjällstuga som nog också måste räknas till Björklidenanläggningen. Byggnaden var en barack från bygget av Inlandsbanan som flyttades dit.
Omkring 1950 till 1961 kompletterades anläggningen med några äldre sovvagnar som ställdes upp på ett stickspår vid Björkliden station. De som jhje nämner och syns i länken nedan.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB03288
”Fjället” kom att kompletteras med både ett tillbygge och en stugby. Fjället var också känt för restaurangen med sitt panoramafönster där man kunde sitta och njuta av vyn över Torne träsk mot Abisko och Lapporten. Länk till bild med vy från matsalen på "Fjället".
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB03300
En golfbana anlades på 30-talet som var världens nordligaste och som blev ett måste för resenärerna på ”Dollartågen”. Den första förföll dock och ersattes av en ny 1985.
2004 såldes hela Björklidenanläggningen av SJS, Sveriges Järnvägsmäns Semesterhemsförening som Vilohemsföreningen döpts om till, och en nästan 80-årig epok som semesterhem för järnvägsmän gick i graven. Saknad av många och med minnen därifrån av fler bl.a undertecknad.

Lite historia om Björkliden

av bertilb, Saturday, February 16, 2019, 19:22 (1889 dagar sedan) @ S-O Johansson

Hej och tack för trevlig information.
På min SJ resebyrå tid fram till 1989 då SJ gjorde sig av sin
Resebyrå var jag med i SJS och flera gånger bodde jag på Fjället .
Mycket bra och trevligt Har fortsatt att komma dit med familjen under
2000-talet. En fråga bara; Brann intehotellet ner en gång
Hälsningar
.beril

Lite historia om Björkliden

av Ola Almquist, Saturday, February 16, 2019, 20:54 (1889 dagar sedan) @ bertilb

Hej och tack för trevlig information.
På min SJ resebyrå tid fram till 1989 då SJ gjorde sig av sin
Resebyrå var jag med i SJS och flera gånger bodde jag på Fjället .
Mycket bra och trevligt Har fortsatt att komma dit med familjen under
2000-talet. En fråga bara; Brann intehotellet ner en gång
Hälsningar
.beril

Ja, den 20 december 1967. Se jubileumsskriften som finns här.

M.v.h.
Ola

Lite historia om Björkliden

av bertilb, Saturday, February 16, 2019, 22:04 (1889 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej och tack för info.
Då var det ju lite innan jag var där första gången.
Hälsningar
Bertil

Lite historia om Björkliden

av lokf, Sunday, February 17, 2019, 17:10 (1888 dagar sedan) @ S-O Johansson

I början på 50-talet byggde man ett stickspår för tåghemmet norr om stationshuset på fjällsidan för uppställning av i huvudsak tåghemmet, men också någon gång även för Dollartåget.
Tåghemmet hade tidigare ställts upp på spår tre som ju var ett tågspår, men det var opraktiskt, svårservat och inte så lyckat med folk som sprang i spåren.
I och med det nya spåret fick man enklare att serva vagnarna med bl a vattenledning utmed spåret och en smal gångväg som de i vagnarna boende kunde använda och inte springa i spåren.

Länken du hänvisar till är just sovvagnarna från tåghemmet som man ser på den norra sticken.

Sovvagnarna du tänker på stod i andra änden av bangården, den södra och på samma sida som Gammelården och nästan mitt för denna.

Ibland fick personalen på Gammelgården husera i dessa sovvagnar och när jag bodde i Abisko var vi ungdomar i passande ålder mera intresserad av att hålla till där. Särskilt innan turistsäsongen kommit igång på allvar och det då fanns ett 20-tal tjejer mellan 18 och 25 år och inte ett karlfolk för dom att tillgå. Så vi blev faktiskt ganska välkomna och trevligt bemött.
Faktiskt enda gång jag sett två tjejer slåss på riktigt om en karl. Ja det var inte jag utan om vaktmästaren som var rena rama filmstjärnetypen. Han hittade senare en amerikansk miljonärska och flyttade till staterna Men det är en annan historia.
Det var ju ganska lytt mellan kupéerna och ofta kunde man höra mycket intressanta ljud (som inte var skarvdunk) från grannkupén...

På denna länk här under ser man i detta fall Dollartåget som står på stickspåret i norr som du hänvisat till. Längre bort till vänster i bild ser man det aktuella spåret med två sovvagnar, en bangårdsvagn som jag tror kan vara en bostadsvagn och hitom en öppen vagn. Det rymdes inga fler vagnar på detta spår.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB06050

Björn Bodin

Lite historia om Björkliden

av S-O Johansson, Monday, February 18, 2019, 19:54 (1887 dagar sedan) @ lokf

Tack för mer information.