Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Thursday, February 14, 2019, 09:25 (1897 dagar sedan)

[image]
Platsen där bilderna är tagna är strax norr om stationen.

[image]
Tryckbankarna ser ut att vara nyligen utlagda för att stabilisera järnvägsbanken.

Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder

av Alex, Thursday, February 14, 2019, 13:59 (1897 dagar sedan) @ Ulfe

Det var ett nätt och fint litet godståg! Hg-loket ser verkligen välputsat ut. Kul att man la så mycket omsorg om denna typ av lok så sent som 1985. Mvh/Alex

Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder

av Anders.k., Thursday, February 14, 2019, 14:05 (1897 dagar sedan) @ Alex

Det var ett nätt och fint litet godståg! Hg-loket ser verkligen välputsat ut. Kul att man la så mycket omsorg om denna typ av lok så sent som 1985. Mvh/Alex

Ja, loket ser prydligt ut och var tvungen att kolla upp det i gamla nummer av TÅG, hoppas det inte gör något.

777 utkommen den 19 December 1984 från Örebro Hvst och har fått en R4 revision.

R4 var väl den högsta klassen eller , med bla ommålning ?

M.V.H Anders.k.

Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder

av M.Svenson, Friday, February 15, 2019, 10:53 (1896 dagar sedan) @ Anders.k.

Vi hade Hg 777 en period i slutet av 1980 talet på Sävenäs lokstation, där loket användes mest som personallok mellan Sävenäs och Lärje för att transportera lokpersonal till de genomgående tågen till och från Norge. Som jag minns loket var det i ovanligt gott skick men utan multippel möjlighet, alltså en äkta Hg. Jag är osäker på om loket fick ATC ? Loket försvann efter en tid, kanske drabbades det av samma öde som andra personallok, att någon idiot bromsade hjulslag på loket "bara för att få bort skiten", tyvärr är inte och ej heller var alla lokförare riktiga lokmän!

Mvh Martin ☺!

Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder

av -RB-, Friday, February 15, 2019, 11:58 (1896 dagar sedan) @ M.Svenson

Såvitt jag minns fick Hg 777 ATC och det var nog enda Hg som SJ kostade på ATC . (OBS alla Hg2 fick ATC) . Det var väl aldrig så att Hg 777 hamnade i Helsingborg för Åstorpsväxlingen ? (Var det inte Hg 666 som höll till i Åstorp under många år ?) .

mvh Rolf Berg

Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder

av Alex, Friday, February 15, 2019, 13:24 (1896 dagar sedan) @ -RB-

Om man googlar på Hg 777 dyker dessa trevliga bilder upp:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?mode=thread&id=179231

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/6162-Of-lok-m-fl-i-Krylbo-v%C3%A5re...

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=138939

https://www.svenska-lok.se/motor_solo.php?s=20&lokid=2171

http://www.jarnvag.net/lokguide/h

Man kan också utläsa följande:

Tillverkat av Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget, Västerås, Sverige i 1951. Tillverkningsnummer 1261.
Hallsberg 1973-75. Hagalund 1978-84. Hallsberg 1987. Slopat 1991. Sålt 1992 till Järnmalmer AB, Göteborg. Skrotat 1996 i Göteborg

Mvh/Alex

Hg 777 med tankvagnar på Nynäsbanan 1985, 2 bilder

av Clarin.PE, Saturday, February 16, 2019, 18:02 (1895 dagar sedan) @ Alex

Jag instämmer i ”trevliga bilder”.

I Hagalund och i början/mitten av 80-talet… Vi hade ”personalaren”, ett lok och som nattetid tidtabellsenligt gick mellan Hagalund och Älvsjö. Denna var avsett för personal och som började/slutade sitt pass, detta så att alla skulle kunna ta sig mellan arbetsplatserna Hagalund och Älvsjö.
Loket för detta var alltid en Hg. Det passade bra med ett en-hyttslok, ála Hg, då färdriktningen skiftades ofta, bara att flytta över környckeln och nyckeln till D3-an. Fixat på någon minut och… Starta upp ATC-n och…
Loket passade bra för detta ändamål, även om man inte direkt ”gjorde vågen” inför denna tur.
En Hg och i lite högre hastigheter (max sth 80km/t)… Den slingrade sig likt en ål på raksträckorna.
Det allra första och när jag precis hade startat min utbildning till lokförare… Den allra första turen, det var just med personalaren och en Hg. Min handledare, ”27, Johansson…”.
Det var ganska vanligt att handledare med elever fick just natt-turen och med personalaren, ett bra förstapass och…
/PEC