Autorailer (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Thursday, February 14, 2019, 23:16 (1891 dagar sedan)

I Säkerhetstjänsten 1951 nämns under inträffade olyckor där järnvägsanställda kommit till skada att en banarbetare omkom den 13 mars under färd med en s.k. autorailer då denna kolliderade med ett godståg mellan Herrljunga och Fåglavik. Banarbetaren satt på fordonets lastflak. Personerna i hytten hann hoppa av. Någon som vet mer om detta fordon? Det nämns i diverse dagstidningar den 29 - 30 januari 1949 att man ska prova en sådan. Det rör sig alltså om ett tvåvägsfordon.

M.v.h.
Ola

Autorailer

av BD, Friday, February 15, 2019, 07:34 (1891 dagar sedan) @ Ola Almquist

I Säkerhetstjänsten 1951 nämns under inträffade olyckor där järnvägsanställda kommit till skada att en banarbetare omkom den 13 mars under färd med en s.k. autorailer då denna kolliderade med ett godståg mellan Herrljunga och Fåglavik. Banarbetaren satt på fordonets lastflak. Personerna i hytten hann hoppa av. Någon som vet mer om detta fordon? Det nämns i diverse dagstidningar den 29 - 30 januari 1949 att man ska prova en sådan. Det rör sig alltså om ett tvåvägsfordon.

M.v.h.
Ola

Antagligen var det en Villys, mindre modell, eller Dodge, större modell, jeep.

Autorailer

av Ola Almquist, Friday, February 15, 2019, 16:51 (1891 dagar sedan) @ BD

I Säkerhetstjänsten 1951 nämns under inträffade olyckor där järnvägsanställda kommit till skada att en banarbetare omkom den 13 mars under färd med en s.k. autorailer då denna kolliderade med ett godståg mellan Herrljunga och Fåglavik. Banarbetaren satt på fordonets lastflak. Personerna i hytten hann hoppa av. Någon som vet mer om detta fordon? Det nämns i diverse dagstidningar den 29 - 30 januari 1949 att man ska prova en sådan. Det rör sig alltså om ett tvåvägsfordon.

M.v.h.
Ola


Antagligen var det en Villys, mindre modell, eller Dodge, större modell, jeep.

Jag hittade några bilder, bl.a. denna.
Det var "Auto-Railer" man skulle söka på. En annan variant som ser amerikansk ut finns här.

M.v.h.
Ola

Autorailer

av LOK, Saturday, February 16, 2019, 13:02 (1890 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är troligen en av banavdelningens "spets-nos"Volvo med nedfällbara järnvägshjul. De flesta användes för kontaktledningsarbeten och hade skåp och arbetsplattform på taket. Det fanns också rena lastbilar, vilket det kanske var frågan om här då man talar om "flaket". En modernare Volvo med lastflak och nedfällbara järnvägshjul är privat bevarad i Skåne och brukar ses på museimöten av olika slag.

LOK

Autorailer

av BJ, Saturday, February 16, 2019, 14:39 (1890 dagar sedan) @ LOK

Det är troligen en av banavdelningens "spets-nos"Volvo med nedfällbara järnvägshjul. De flesta användes för kontaktledningsarbeten och hade skåp och arbetsplattform på taket. Det fanns också rena lastbilar, vilket det kanske var frågan om här då man talar om "flaket". En modernare Volvo med lastflak och nedfällbara järnvägshjul är privat bevarad i Skåne och brukar ses på museimöten av olika slag.

LOK

Troligen helt rätt. Visst är det en Volvo!
Men text till bilden lyder: "Auto-Railer SJ inv. nr 5226 i Falköping 25/10 -52",
Tittar men i Särtryck 77 1952 (sista året bilar och bussar är med)
Då är inventarier nummer 5226 en Int (International??) från 1946.
1948 (första år som bilar och bussar är med?) så har man inte kommit till nummer 5226 ännu.
1949 och 50 så hoppar man över detta nummer.
1951 så finns den som Int från 1946.
BJ

Autorailer

av Ola Almquist, Saturday, February 16, 2019, 15:19 (1890 dagar sedan) @ BJ

Det är troligen en av banavdelningens "spets-nos"Volvo med nedfällbara järnvägshjul. De flesta användes för kontaktledningsarbeten och hade skåp och arbetsplattform på taket. Det fanns också rena lastbilar, vilket det kanske var frågan om här då man talar om "flaket". En modernare Volvo med lastflak och nedfällbara järnvägshjul är privat bevarad i Skåne och brukar ses på museimöten av olika slag.

LOK


Troligen helt rätt. Visst är det en Volvo!
Men text till bilden lyder: "Auto-Railer SJ inv. nr 5226 i Falköping 25/10 -52",
Tittar men i Särtryck 77 1952 (sista året bilar och bussar är med)
Då är inventarier nummer 5226 en Int (International??) från 1946.
1948 (första år som bilar och bussar är med?) så har man inte kommit till nummer 5226 ännu.
1949 och 50 så hoppar man över detta nummer.
1951 så finns den som Int från 1946.
BJ

Intressant. Man verkar ha provat USA-tillverkade fordon också. Någon som kan kolla vad som skrevs om autorailer i DN eller SvD från januari 1949? Det dröjer några dagar innan jag kan ta mig till universitetsbiblioteket. Hittade en bild på en hel Volvo spetsnos, här.

Sök på "elrevisionsbilar" respektive "Volvo* landsvägsbuss" för fler bilder på tvåvägsfordon.

M.v.h.
Ola

Autorailer -- DN

av X20, Saturday, February 16, 2019, 22:15 (1889 dagar sedan) @ Ola Almquist

Någon som kan kolla vad som skrevs om autorailer i DN eller SvD från januari 1949? Det dröjer några dagar innan jag kan ta mig till universitetsbiblioteket.

Sökordet "Autorailer" ger mig två träffar i DNs arkiv:

Den första (omfattande 1/4 spaltlängd) är från 29/1 1949:

Rubrik: "'Autorailer' prövas av järnvägsstyrelsen"

Ingress: "Järnvägsstyrelsen utreder för närvarande om man skall börja använda rälsbilar, dvs. bilar som kan användas både på landsväg och järnväg."

Det berättas att "amerikanerna har konstruerat en till synes mycket god och säker anordning för kombination landsväg-järnväg". Konstruktionen med hydrauliskt manövrerade järnvägshjul men drivande gummihjul även på järnväg beskrivs kort. "Ett par sådana bilar har styrelsen låtit tillverka här i landet, och meningen är att företa jämförande prov med dessa och en från Amerika köpt 'autorailer'". Mest tänks "rälsbilen" vara nyttig för personal- och materialtransporter för underhållsarbeten. Notisen avslutas med meddelandet att "den amerikanska rälsbilen kommer att provköras dels hos elektroingenjören i Göteborg och dels på femte bansektionen i Göteborg t. o. m. mars och sedan t. o. m. maj i Skåne."

Den andra träffen är 14/3 1951, då olyckan i trådstarten refereras i en kort notis (1/8 spalt).

Autorailer -- DN

av Ola Almquist, Saturday, February 16, 2019, 23:16 (1889 dagar sedan) @ X20

Stort tack!

M.v.h.
Ola

Autorailer - SvD

av John T, Sunday, February 17, 2019, 00:20 (1889 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är troligen en av banavdelningens "spets-nos"Volvo med nedfällbara järnvägshjul. De flesta användes för kontaktledningsarbeten och hade skåp och arbetsplattform på taket. Det fanns också rena lastbilar, vilket det kanske var frågan om här då man talar om "flaket". En modernare Volvo med lastflak och nedfällbara järnvägshjul är privat bevarad i Skåne och brukar ses på museimöten av olika slag.

LOK


Troligen helt rätt. Visst är det en Volvo!
Men text till bilden lyder: "Auto-Railer SJ inv. nr 5226 i Falköping 25/10 -52",
Tittar men i Särtryck 77 1952 (sista året bilar och bussar är med)
Då är inventarier nummer 5226 en Int (International??) från 1946.
1948 (första år som bilar och bussar är med?) så har man inte kommit till nummer 5226 ännu.
1949 och 50 så hoppar man över detta nummer.
1951 så finns den som Int från 1946.
BJ


Intressant. Man verkar ha provat USA-tillverkade fordon också. Någon som kan kolla vad som skrevs om autorailer i DN eller SvD från januari 1949? Det dröjer några dagar innan jag kan ta mig till universitetsbiblioteket. Hittade en bild på en hel Volvo spetsnos, här.

Sök på "elrevisionsbilar" respektive "Volvo* landsvägsbuss" för fler bilder på tvåvägsfordon.

M.v.h.
Ola

Enda träffen på "autorailer" i SvD mellan åren 1935 och 1966 är en kort notis om själva olyckan 1951, utan att förklara eller antyda vad en autorailer är för något - ung. som i Säkerhetstjänsten -51.

Autorailers inventarienummer

av Anders Svensson, Saturday, February 16, 2019, 16:03 (1890 dagar sedan) @ BJ

...
Men text till bilden lyder: "Auto-Railer SJ inv. nr 5226 i Falköping 25/10 -52",
Tittar men i Särtryck 77 1952 (sista året bilar och bussar är med)
Då är inventarier nummer 5226 en Int (International??) från 1946.
1948 (första år som bilar och bussar är med?) så har man inte kommit till nummer 5226 ännu.
1949 och 50 så hoppar man över detta nummer.
1951 så finns den som Int från 1946.
BJ


Intressant tråd för en SJ-nummerserienörd! I mitt försök till översikt över SJ vägfordons nummerserier i ett tidigare inlägg var en av luckorna just serien 5000-5999, som alltså tidigare tycks ha använts för rälsbilar. Framme i det 1960-tal då jag började intressera mig för sådant var rälsbilarnas huvudinventarienummer - som målades i stora siffror längs sidorna - i stället i serien 4000-4999, som jag och mina kompisar i stället uppfattade som en fortsättning på motortrallornas och motordressinernas nummerserie (siffrorna på rälsbilarna skrevs då i samma storlek och typsnitt som motortrallornas och -dressinernas d:o), som gick upp till 3999. Rälsbilarna hade dessutom utvändiga märkskyltar - typ de som satt inne i bussar - med inventarienummer i tjänstebilsserien (13000-16999), dock inte i nummersekvens, utan nästa lediga nummer eftersom de anskaffades. Rälsbilarna hade alltså två inventarienummer! Fenomenet fanns också på andra ställen i "SJ-världen", t ex vagnbjörnar o dyl som både hade Svelast- och SJ-nummer... //Anders

Autorailers inventarienummer

av BJ, Saturday, February 16, 2019, 17:56 (1889 dagar sedan) @ Anders Svensson

Dessa "Auto-Railer" står inte att finna i Tjänstevagnsboken trots deras specifika användningsområde. Det är väll för att de betraktas som bilar som går på väg antar jag.
Var hittar man listor över SJ bilar och bussar.
BJ

Autorailers inventarienummer

av Anders Svensson, Saturday, February 16, 2019, 21:05 (1889 dagar sedan) @ BJ

Dessa "Auto-Railer" står inte att finna i Tjänstevagnsboken trots deras specifika användningsområde. Det är väl för att de betraktas som bilar som går på väg antar jag.
Var hittar man listor över SJ bilar och bussar.
BJ


Nej, tjänstevagnsboken var just en bok om _vagnar_, eller mer specifikt de tjänstevagnar som tio år tidigare (och t o m då - boken gavs ut 1977) fick UIC-nummer. (OK, det fanns en del undantag, t ex snöslungor även om de hade drivning...) Alltså inte övriga tjänstefordon som motortrallor och -dressiner, tjänstebilar, spårriktare m m. Skulle en liknande bok göras nu med samma "begränsning", d v s UIC-nummer (eller numera EVN-nummer), skulle en del mer komma med, som spårriktare m m eftersom de numera har sådana nummer.

Den sista frågan kan jag tyvärr inte svara på. //Anders

Autorailer

av Leif B, Saturday, February 16, 2019, 21:10 (1889 dagar sedan) @ BJ

Det är troligen en av banavdelningens "spets-nos"Volvo med nedfällbara järnvägshjul. De flesta användes för kontaktledningsarbeten och hade skåp och arbetsplattform på taket. Det fanns också rena lastbilar, vilket det kanske var frågan om här då man talar om "flaket". En modernare Volvo med lastflak och nedfällbara järnvägshjul är privat bevarad i Skåne och brukar ses på museimöten av olika slag.

LOK


Troligen helt rätt. Visst är det en Volvo!
Men text till bilden lyder: "Auto-Railer SJ inv. nr 5226 i Falköping 25/10 -52",
Tittar men i Särtryck 77 1952 (sista året bilar och bussar är med)
Då är inventarier nummer 5226 en Int (International??) från 1946.
1948 (första år som bilar och bussar är med?) så har man inte kommit till nummer 5226 ännu.
1949 och 50 så hoppar man över detta nummer.
1951 så finns den som Int från 1946.
BJ

Ett par bilder på en International rälsbil - men en betydligt senare modell.

Autorailer

av Anders Svensson, Saturday, February 16, 2019, 21:28 (1889 dagar sedan) @ Leif B

Också intressant! På den första bilden försvinner hälften av inventarienumret i solblänk och den lilla märkskylten skyms av den svartgula stolpen. På denna Google-map-länk från Järnvägens museum ser man hela numret och kan skymta den lilla märkskylten på dörrens nedre högre kant, vilket illustrerar det jag berättade om i en annan del av denna tråd. //Anders