Användning TB och TC snöfria månader. (Fordon: lok)

av V1, Sunday, February 17, 2019, 00:13 (1894 dagar sedan)

Använde SJ Tb och TC loken någon gång i rena godståg övrig tid på året som de ej plogade snö (makadamtåg och banunderhåll borträknat)?
Gick TB och TC att multipelköra med övriga GM lok från Nohab?

Mvh Erik

Användning TB och TC snöfria månader.

av Svante Andersson, Sunday, February 17, 2019, 01:42 (1894 dagar sedan) @ V1

Gick TB och TC att multipelköra med övriga GM lok från Nohab?

Mvh Erik

Endast Tb är en GM-produkt. I princip multbar med andra GM-baserade fordon.
Tc är en tysk konstruktion med samma grund som V4 och Z66.

SA

Användning TB och TC snöfria månader.

av V1, Sunday, February 17, 2019, 11:28 (1894 dagar sedan) @ Svante Andersson

Tack för svar. Jag trodde TC var en förminskad version av TB.

Användning TB och TC snöfria månader.

av Nitram, Sunday, February 17, 2019, 18:31 (1894 dagar sedan) @ Svante Andersson

Gick TB och TC att multipelköra med övriga GM lok från Nohab?

Mvh Erik


Endast Tb är en GM-produkt. I princip multbar med andra GM-baserade fordon.
Tc är en tysk konstruktion med samma grund som V4 och Z66.

SA

Vad består grunden i förutom att det var samma motor?

Användning TB och TC snöfria månader.

av V1, Sunday, February 17, 2019, 11:33 (1894 dagar sedan) @ Alex

Tack för denna bild. Brukade inte plogutrustningen plockas av snöfria månader?

Användning TB och TC snöfria månader.

av Överkörmästaren, Sunday, February 17, 2019, 12:47 (1894 dagar sedan) @ V1

Tack för denna bild. Brukade inte plogutrustningen plockas av snöfria månader?

Den är ju avplockad. Båda loken saknar frontplogar och 293 även sidoplogarna (åtminstone den högra).

Användning TB och TC snöfria månader.

av Staffan Eriksson, Sunday, February 17, 2019, 23:53 (1893 dagar sedan) @ V1

Använde SJ Tb och TC loken någon gång i rena godståg övrig tid på året som de ej plogade snö (makadamtåg och banunderhåll borträknat)?
Mvh Erik

Somrarna 1970 -71, användes Tb i lokalgodståget Vännäs - Storuman - Vännäs i stället för T43.

https://sites.google.com/site/staffansdiverse/home/1970

Användning TB och TC snöfria månader.

av LOK, Monday, February 18, 2019, 11:08 (1893 dagar sedan) @ V1

Den 11 september 1978 har jag fotograferat Tb 290 som första lok i ett tåg från Stockholm till Eskilstuna. Andra, och ordinarie,lok var F 694. Anledningen var att man målade kontaktledningsstolparna på Eskilstunabanan och hade spänningslöst på delsträckor. Hade det varit idag hade man väl stängt banan för all trafik i ett par veckor och ersatt tågen med buss.....

Användning TB och TC snöfria månader.

av Överkörmästaren, Monday, February 18, 2019, 11:25 (1893 dagar sedan) @ LOK

Den 11 september 1978 har jag fotograferat Tb 290 som första lok i ett tåg från Stockholm till Eskilstuna. Andra, och ordinarie,lok var F 694. Anledningen var att man målade kontaktledningsstolparna på Eskilstunabanan och hade spänningslöst på delsträckor. Hade det varit idag hade man väl stängt banan för all trafik i ett par veckor och ersatt tågen med buss.....

För att måla stolpar? Nej sånt gör man väl knappast längre, man hade väl hellre låtit den förfalla i avvaktan på ett miljardprojekt som resulterade i en helt ny bana i ungefär samma sträckning som man åtminstone hade hoppats skulle bli dubbelspårig - eller vänta nu, det gjorde man ju också fast den blev enkelspårig...

Användning TB och TC snöfria månader.

av ztenlund, Monday, February 18, 2019, 12:59 (1893 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Den 11 september 1978 har jag fotograferat Tb 290 som första lok i ett tåg från Stockholm till Eskilstuna. Andra, och ordinarie,lok var F 694. Anledningen var att man målade kontaktledningsstolparna på Eskilstunabanan och hade spänningslöst på delsträckor. Hade det varit idag hade man väl stängt banan för all trafik i ett par veckor och ersatt tågen med buss.....


För att måla stolpar? Nej sånt gör man väl knappast längre, man hade väl hellre låtit den förfalla i avvaktan på ett miljardprojekt som resulterade i en helt ny bana i ungefär samma sträckning som man åtminstone hade hoppats skulle bli dubbelspårig - eller vänta nu, det gjorde man ju också fast den blev enkelspårig...

Det är ju inte helt sant. Det var väl runt Knivsta som Rallarmålarna var i farten för några år sedan.

Användning TB och TC snöfria månader.

av Lars-Göran Eriksson, Monday, February 18, 2019, 12:51 (1893 dagar sedan) @ V1

Jag har antecknat Tb 29 ggr i min anteckningsbok, under tiden 701013 - 880817. 9 ggr av dessa gick loket i vanliga godståg, Vns-Uå-Vns.
Första turen 701013 åkte jag biträde, pass Y 5650 Vns-Bar Gt 9775 Bar-Vns, anledningen var dålig sikt när huven var främst i färdriktningen.
Övriga turer förutom godståg var makadam/grus.
Använda lok Tb 284/287/291/292.

Tc 35 ggr under tiden 760707 -840220 varav 7 ggr i vanliga tåg Vns-Uå-Vns.
Förutom i godståg hade jag loken i el-revisionståg, ogräsbekämpningståg.
Använda lok Tc 296/298//303/304

Användning TB och TC snöfria månader.

av Staffan Eriksson, Monday, February 18, 2019, 20:37 (1893 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag har antecknat Tb 29 ggr i min anteckningsbok, under tiden 701013 - 880817. 9 ggr av dessa gick loket i vanliga godståg, Vns-Uå-Vns.
Första turen 701013 åkte jag biträde, pass Y 5650 Vns-Bar Gt 9775 Bar-Vns, anledningen var dålig sikt när huven var främst i färdriktningen.
Använda lok Tb 284/287/291/292.

Tc 35 ggr under tiden 760707 -840220 varav 7 ggr i vanliga tåg Vns-Uå-Vns.
Använda lok Tc 296/298//303/304

Tc 298 gick i godståg Storuman - Sorsele - Storuman i alla fall 73-11-10, annars mest i koppling.

För övrigt har jag på A Eriksson en notering 70-10-14 en extra Eriksson på tåg 9775 till Vännäs. Annars är det normalt inte nån anteckning om extra personal när Tb används.
Därför trodde jag att man vände Tb-loken i Vännäs respektive Storuman när man körde där. Loken jag har antecknat är 287 och 291.

Användning TB och TC snöfria månader.

av Alex, Tuesday, February 19, 2019, 14:53 (1892 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Jag har någonstans i bakhuvudet att jag läst ett inlägg för många år sedan om ett Tc-lok som med kort varsel kastades in i ett relativt långt persontåg från Umeå till Vännäs och att det gick lite tungt för loket i backarna vid Brännland.